Magazines / Nr 05 2019

Nr 05 2019

Julia Roberts met een tand eruit

Een paar jaar geleden gingen wij op vakantie naar de Dordogne. We waren nog maar net onderweg, toen ik een flink gat in een Belgische autosnelweg niet meer kon ontwijken. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik iets rollen, maar op dat moment wist ik nog niet wat dat was. Bij de volgende stop wist ik het wel. Door de klap was een afdekplaatje uit een van mijn velgen gevlogen. 

In die tijd had ik een Volvo 940 station, bouwjaar 1992. Een slagschip met klassieke Volvo-lijnen en best wel apart vormgegeven, lichtmetalen velgen. Met in het midden dus een afdekplaatje. Waarvan ik er nu al direct eentje kwijt was. De hele vakantie heb ik me steeds opnieuw geërgerd als mijn oog weer op die velg met het ontbrekende plaatje viel. Alsof Julia Roberts je toelacht met een tand eruit. 

Ook zonder een tand is Julia Roberts natuurlijk nog steeds Julia Roberts. Zoals mijn trouwe Volvo zonder het afdekplaatje nog steeds een Volvo was, die ons veilig op en neer naar de Dordogne heeft gebracht. Maar toch, het oog wil ook wat. 

Met dat laatste zijn zonweringproducenten het natuurlijk eens en daarom besteden ze de nodige aandacht aan het uiterlijk van hun producten. Niemand gaat een zonnescherm, rolluik of screen zo vormgeven dat geen mens het aan zijn muur wil hebben. Iedereen probeert er iets moois van te maken. Daarbij kunnen smaak, mode, kleurtrends, maar ook marketingoverwegingen en kosten een rol spelen. 

De grote vraag is natuurlijk, wat is ‘mooi’? Het antwoord op die vraag heeft ook heel veel met de doelgroep te maken. Een ontwerp kan heel mooi en apart zijn, maar dan spreekt het mogelijk slechts een beperkt publiek aan. Het kan ook heel simpel en functioneel zijn, maar dan ligt het waarschijnlijk bij de bouwmarkt. 

In het brede middengebied tussen die uitersten zijn natuurlijk heel veel spelers actief, want de meeste consumenten zitten in dat spectrum. Rainbowsol is daarin ook actief. Ze zijn er goed in om met hun vormgeving bij die brede groep consumenten in het middengebied de juiste snaar te raken. Dat hebben ze eertijds al met hun Limited Edition concept gedaan, dat proberen ze nu met Q-series. Niet zo baanbrekend als Limited Edition, maar toch. Ze zijn trendvolgers en trendsetters tegelijk. In deze Z&R krijgen ze daarvoor de Z&R Product of the Year Award 2019 uitgereikt. De tweede keer dat ze hem winnen, de tweede keer ook voor een concept. Gefeliciteerd. 

De uitreiking van de Z&R Product of the Year Award is elk jaar weer een ijkpunt: de eerste helft van het zonweringseizoen zit er weer op!  De tijd vliegt. Sta mij toe u een prettige vakantie toe te wensen. Waar gaat u naartoe? De VS? Wat toevallig nu! Misschien komt u Julia Roberts wel tegen. Maak haar maar even (niet) aan het lachen.

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: