Magazines / Nr 04 2019

Nr 04 2019

Weinig nieuws onder de zon

In het Thema Projectzonwering een bijdrage over de Topspin® van Unilux. Deze bijzondere zonwering is jarig en wordt twintig. Van harte gefeliciteerd! Het is niet zo dat je met twintig opeens van alles mag, zoals met achttien. Topspin® is de achttien al gepasseerd en is volgens de wet meerderjarig. Het mag alcohol, sigaretten en wiet kopen. Het mag autorijden, als het een rijbewijs heeft. En – heel belangrijk – het mag vuurwerk kopen en afsteken, en dat in alle drie de categorieën, dus niet alleen sterretjes en knalerwten. Nog even en Topspin® is een en twintig en dan zijn vader en moeder Topspin® niet meer verplicht om ervoor te zorgen.

Ik doe er nu een beetje lacherig over, maar het is natuurlijk ook wel een beetje verbazingwekkend. Dat een systeem al twintig jaar bestaat. Het is dus een heel goed systeem, anders zou het niet zo lang op de markt zijn gebleven. Maar het is ook wel opmerkelijk dat het nog niet is vervangen door iets nieuws. Is dit illustratief voor de trage productontwikkeling in onze branche? Kunnen we ons voorstellen dat dezelfde auto of televisie twintig jaar in productie blijft?

In deze Z&R ook – zoals elk jaar – het Thema Markiezen. De markies is nog zo’n blijvertje. Deze zonwering bestaat al meer dan een eeuwigheid en is nog steeds succesvol en razend populair, ook bij moderne woningen, ook bij de horeca of de detailhandel. Overigens – maar misschien heb ik dat op deze plek al eens gezegd – is het uitvalscherm ook al een heel oude vorm van zonwering. Er zijn zelfs voorbeelden van hout bekend. Op oude foto’s uit het begin van de vorige eeuw zie je zelfs veel meer uitvalschermen dan markiezen.

De productontwikkeling in de zonwering gaat dus niet zo snel. Je zou kunnen zeggen: weinig nieuws onder de zon. Dat is natuurlijk best een vervelende conclusie voor het nummer van Z&R waarin de winnaar van de Z&R Product of the Year Award 2019 wordt aangekondigd. Wie dat is, kan ik nu nog even niet verklappen. Daar moet u dadelijk maar even voor verder bladeren.

Als u verder bladert, komt u ook Bram Plattel tegen, commercieel directeur bij Guillaume Janssen en voorzitter van de branchevereniging Romazo Fabrikanten en Leveranciers. Ook hij heeft een visie op innovatie: vraaggestuurde innovatie, agile werken, maar ook innovatie op het gebied van productiemethoden, bestellen, digitale showrooms of communicatie.

De branche bewijst trouwens – ondanks het feit dat de innovaties ons niet om de oren vliegen – dat succes desondanks mogelijk is. Neem Sunmaster dat in deze Z&R in de schijnwerpers staat. Het bedrijf groeit als kool en heeft recent een flinke uitbreiding gerealiseerd. Ze zijn trouwens op zoek naar een productontwikkelaar vertelde directeur Chris Kollen toen Z&R er op bezoek was. Uiteindelijk zal het dus wel goed komen met de innovatie.

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: