Magazines / Nr 04 2018

Nr 04 2018

Het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz!

Voor wie deze iconische reclame uit de jaren tachtig van de vorige eeuw niet kent: hij kan nog worden bekeken op YouTube. Schattige kleuters die met open paraplu schuilen voor de chocoladehagel van Venz. Dat waren nog eens tijden! Toen was hagel nog schattig.

Een paar weken geleden hagelde het bij ons in de buurt ook, maar niet bepaald Venz! Het was in de nacht en het klonk alsof de wereld verging. Een herrie van jewelste door hagelstenen van een centimeter of drie, vier die hun uiterste best deden om door het dak, de rolluiken en het potdekselwerk op de zijgevel heen te gaan. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar veel scheelde het volgens mij niet. Anders dan in de buurt van Asten en Someren in Oost-Brabant waar twee jaar geleden hagelstenen als tennisballen een complete ravage aanrichten. Kassen verwoest, dakpannen gebroken, autoruiten doorboord enzovoort, enzovoort. De schade liep destijds in de miljoenen. Bij mij in de buurt waren overigens ook een aantal kassen getroffen. Talloze ruiten kapot en hele teelten verloren.

Als zonweringbranche hebben wij een belangrijke functie om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. Zonwering kan opwarming voorkomen, zodat er minder hoeft te worden gekoeld. En zonwering kan warmteverlies voorkomen, zodat er minder hoeft te worden verwarmd. Hartstikke belangrijk natuurlijk, want daardoor besparen we energie in de bebouwde omgeving, wordt onze CO2-uitstoot verlaagd en helpen we de opwarming van de aarde een beetje afremmen.

Maar afremmen lijkt zo langzamerhand niet meer genoeg. Als branche kunnen we heel belangrijk werk doen – wat we zeker moeten blijven doen! – maar als samenleving moet er een tandje bij. Het belangrijke werk dat we als zonwering-branche doen is toch het bestrijden van gevolgen. Wat nodig is het aanpakken van oorzaken. Anders gaan we op termijn aan ons eigen succes ten onder en wordt onze welvaart vroeger of later door een volgende hagelbui aan diggelen geslagen. Bedenk maar eens wat hagelstenen als tennisballen met bijvoorbeeld een terrasoverkapping kunnen doen…

Er is dus belangrijk werk aan de winkel, maar eerst mag er een feestje worden gevierd, want de winnaar van de Z&R Product of the Year Award 2018 is bekend. Zonder meteen de naam te verklappen, kan ik wel alvast zeggen dat het een oude bekende is die al eens eerder in de prijzen is gevallen. Prijswinnaars zijn overigens ook in het Journaal te bewonderen. Heel toevallig komen er daar een aantal bij elkaar. Deze Z&R is dus een waar prijzenfestival geworden.

Een vreugdevolle afsluiting van een serieus aangevangen voorwoord. En het wordt nog beter, want het vele mooie weer dat met de klimaatverandering gepaard gaat, legt de zonweringbranche geen windeieren. Elk nadeel heeft nu eenmaal zijn voordeel.

Thijs Pubben

 

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: