Magazines / Nr 03 2017

Nr 03 2017

Praktijktest

In Holland – in de ruimste zin van het woord – is men nog een beetje gematigd over rolluiken, maar als je in Nederland meer naar het zuiden en het oosten gaat – richting de grensstreken – worden ze steeds populairder. Niet vreemd, want in België en Duitsland worden ze ook veel toegepast, zij het dat ze daar vaak worden ingebouwd. Als Limburger – bewoner van een grensstreek – heb ik ook rolluiken. Perfect. Altijd een aardedonkere slaapkamer voor een ongestoorde nachtrust. Heerlijk. Bovendien hebben ze een isolerende werking, waardoor de warmte ’s winters binnen blijft en ’s zomers buiten.

Maar laatst had ik een probleem. De veren van een van mijn rolluiken waren afgebroken en het band was losgeschoten. Gevolg: het rolluik ging niet meer omhoog. Met wat klungelen kon ik het tien of vijftien centimeter omhoog duwen en er een houtje onder zetten, maar dat was het dan ook wel. Dan is een rolluik opeens niet meer zo leuk, want donker in de nacht is prima, maar overdag…

Maar niets aan het handje natuurlijk. In momenten van opperste nood is er altijd nog de zonweringspecialist om redding te brengen. Zo ook in mijn geval. Ik heb gebeld en een afspraak gemaakt. De volgende dag al kwam ’s middags een monteur bij mij langs. Hij bekeek de situatie even, zette vervolgens een ladder tegen de gevel en demonteerde de kast. De veren bleken alle drie gebroken. Hij monteerde nieuwe veren en zette het band weer vast (ik ben nog van het ouderwetse handwerk), om vervolgens de kast weer terug te plaatsen. Nog even proberen of alles werkte en klaar. Betalen kon à contant of met pin. Alles perfect geregeld.

Als ik dan een kritiekpuntje zou moeten noemen, dan betreft het de prijsbepaling. Ik moest vijftig euro betalen en daar is op zich helemaal niks van te zeggen. De monteur maakte echter niet inzichtelijk hoe hij tot dat bedrag kwam. Ik vind eigenlijk dat hij dat wel had moeten doen, maar dat is maar een kleinigheid. Ik werd prima geholpen en een ervaring als deze vergroot het vertrouwen in de zonweringsector. Als dit de stand der dingen is in onze branche, kunnen we wat klantvriendelijkheid betreft de toekomst positief tegemoetzien.

Maar wat betreft productvernieuwing mag er wel een tandje bij. In deze Z&R een overzicht van de inschrijvingen voor de Z&R Product of the Year Award 2017 en de drie genomineerden die door de jury zijn uitverkoren om in de tweede ronde te gaan uitmaken wie de uiteindelijke winnaar wordt. Drie genomineerden in plaats van de gebruikelijke vijf omdat er dit jaar maar dertien inschrijvingen vielen te noteren. Teleurstellend. Het is te hopen dat dit wat productvernieuwing betreft de stilte is voor de R+T-storm die in 2018 weer moet losbarsten.

Want net als een uitstekende dienstverlening is voortdurende productvernieuwing immers noodzakelijk om de zonweringbranche gezond te houden. Waarbij ik meteen wil aantekenen dat het moeilijk is om steeds opnieuw met – zinvolle; heel belangrijk – innovaties te komen. Kijk maar naar de rubriek Terug in de Tijd. Soms lijkt het alsof er niets verandert…

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: