Magazines / Nr 03 2016

Nr 03 2016

Verandering van spijs…

We zijn in deze Z&R een beetje van ons geloof gevallen. Nu doen wel meer mensen dat tegenwoordig, maar toch. Trouwe lezers van Z&R zijn namelijk van ons gewend dat in Z&R 3 ruim aandacht wordt besteed aan de Z&R Product of the Year Award. We bespreken de inzendingen en stellen een aantal genomineerden voor deze prestigieuze prijs aan de zonweringwereld voor.

Maar dit jaar niets van dat alles! U mag mij geloven, voor mij is het ook even wennen, want dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Maar het kon even niet anders. Verbouwing bij de uitgever. Kantoren op de schop, inpandige verhuizingen, overlast, drukte en even iets anders aan het hoofd. Dan moet je een beslissing durven nemen en het een keer anders doen. En laten we eerlijk zijn: zo erg is dat niet. Niet voor niets luidt het gezegde dat verandering van spijs doet eten.

Wat de Z&R Product of the Year Award 2016 betreft, houden we de spanning er dus nog even in. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er in deze Z&R niets te beleven valt. We hebben bijvoorbeeld een Special Projectzonwering. Die hebben we geruild met Z&R 4, zodat we daar dadelijk voldoende ruimte hebben voor de Product of the Year Award.

Aandachtige lezers van Z&R hebben gemerkt dat we de laatste maanden wat vaker en uitgebreider dan voorheen aandacht hebben besteed aan projectzonwering. Het interview met Bertus van den Brink van Warema Nederland in Z&R van het vorig jaar kan daarvoor als de aanzet worden gezien.

Je hebt natuurlijk projectzonwering en projectzonwering. Megaklussen met honderden zonweringen zijn natuurlijk niet het pakkie-an van de zonweringspecialist op de hoek, maar kleinere projecten zijn dat wel. Als ze worden afgewisseld met werk voor particuliere opdrachtgevers is dat ook een vorm van ‘verandering van spijs’.

Op projectgebied is er nog veel te winnen. Een goede, liefst automatisch bestuurde zonwering helpt het binnenklimaat verbeteren. Dat heeft een positieve invloed op bijvoorbeeld de leerprestaties van scholieren en studenten, de arbeidsprestaties van kantoorpersoneel en het welzijn van bewoners van bijvoorbeeld verpleeg- of verzorgingshuizen of appartementencomplexen. Bovendien wordt er energie mee bespaard omdat er ’s zomers minder gekoeld en ’s winters minder verwarmd hoeft te worden.

Het zijn de stokpaardjes die we al zo vaak hebben bereden. Maar we hoeven onszelf niet te overtuigen, we moeten als branche eigenaren en gebruikers van gebouwen van het nut van zonwering bewust maken. Niet op de handen zitten dus, maar proactief ertegenaan.

Zoals het ook goed is om proactief insecten te weren. Dat staat te lezen in het Thema Insectenwering in deze Z&R. Daarnaast in dit nummer – zoals elk jaar in 3 – het Thema Horecaoverkappingen en -zonwering, eveneens belangrijk in deze tijd. Kijk maar eens in uw eigen stad en gemeente en bedenk hoe sterk de horeca zich heeft uitgebreid. Elk stads-, dorps- of winkelcentrum is tegenwoordig vergeven van de terrassen. Allemaal potentiële klanten voor een horecaoverkapping of -zonwering. Projectzonwering, insectenwering, horecaoverkappingen en -zonweringen… Er valt nog genoeg te doen in onze branche. Verandering van spijs!

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: