Magazines / Nr 02 2019

Nr 02 2019

Het verschil maken om het verschil te maken

Vele jaren geleden vertelde een oom mij eens een anekdote. Het speelde zich af voor de oorlog. Hij had een vriend die graag de komiek uithing. Die vriend zag een keer twee nette dames voor een etalage staan. Hij was erbij gaan staan, had een wind, gelaten en toen tegen een van de dames gezegd: “Ach mevrouw, geen probleem hoor, dat overkomt ons allemaal wel eens!” De nette dame in verbijstering achterlatend.

De moraal van het verhaal: wie ziet nog wel eens iemand voor een etalage staan? Bestaan etalages nog wel? Toen ik nog op de lagere school zat – dat heette toen nog zo – hadden ze bij mijn vriendje thuis een kledingzaak. Elke paar weken kwam er een etaleur om nieuwe etalages te maken. Uit diezelfde tijd herinner ik mij dat een plaatselijke juwelier complete panorama’s met elektrische treintjes in zíjn etalages had laten maken. Wij stonden er regelmatig na schooltijd met de neus tegen de ruit.

De moraal van het verhaal: hoe presenteren we ons product? De gecombineerde beurzen Intirio en TrendZ waren dit jaar voor de zonweringproducent niet zozeer interessant vanwege binnenzonwering en raamdecoratie, want die was deze keer minder prominent aanwezig. Toch bleek het evenement nuttige inzichten op te leveren. Het aanbod was verschoven richting home decoration. Aanbieders van die producten doen voor hun klanten – retailers – steeds meer moeite op het gebied van verkoopondersteuning.

Een belangrijke ontwikkeling die in de zonweringbranche ook zijn intrede heeft gedaan. Heel nuttig natuurlijk. De tijd dat een product zichzelf verkoopt – misschien wel door mooi te worden gepresenteerd in een etalage – is misschien niet helemaal voorbij, maar dan toch op zijn minst sterk op zijn retour. Als producent of leverancier én als dealer moet je het verschil weten te maken om het verschil te kunnen maken. Internet, social media, point-of-sale materialen… Natuurlijk is niet iedereen hier al even ver in, maar dat kan en dat hoeft ook niet. Als er maar aan wordt gewerkt. Inspiratie opdoen bij een beurs als Intirio/TrendZ kan dan een goede zet zijn.

Nog even iets anders. Het jaar begint voor Z&R behoorlijk succesvol. In het voorwoord van Z&R 1 had ik een opmerking gemaakt over de animo van bedrijven om input te leveren voor onze thema’s. Die zou in slechte tijden groter zijn dan in goede tijden. Welnu, die stelling wordt in 2019 flink onderuit gehaald! Na een mooi gevuld Thema Knikarm- en Uitvalschermen in Z&R 1 kunnen we in Z&R 2 een complete ‘special’ screens aanbieden! Een ‘gewoon’ Thema Screens, drie artikelen gewijd aan screens en een apart thema met toebehoren voor screens, met informatie van doekfabrikanten en motorenfabrikant Brel. Als u deze Z&R uit heeft, bent u op het gebied van screens helemaal bij!

Thijs Pubben

 

 

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: