Magazines / Nr 02 2016

Nr 02 2016

Echte ondernemers

Een leuk onderdeel van mijn werk voor Z&R zijn de bedrijfsbezoeken die ik met enige regelmaat mag afleggen, meestal in het gezelschap van bladmanager Ronald Klein, maar ook wel eens alleen. Steevast kom je bij interessante bedrijven en raak je in gesprek met echte ondernemers. Bijna zonder uitzondering zijn dat wat wij in Nederland mkb’ers noemen, in België kmo’ers.

Politiek, banken en establishment denken bij echte ondernemers misschien eerder aan de heel grote jongens die aan het roer staan van beursgenoteerde ondernemingen met miljardenomzetten, zoals Bill Gates of Carlos Slim. Of Donald Trump – Drumpf – misschien, al is hij in mijn ogen eerder een clown dan een ondernemer. Het gaat al slecht met de Amerikaanse politiek, maar met hem als president, kunnen ze de boel wel opdoeken.

Terug naar de – in mijn ogen – echte ondernemers, de mkb’ers/kmo’ers. We hebben er voor deze Z&R weer een paar bezocht. Marc Wijnhoven bijvoorbeeld, die een zaak in het Nederlands-Limburgse Horst heeft waar hij ook zonwering verkoopt. ‘Ook’, want zijn zaak heeft een breed productaanbod dat naast zonwering onder andere raamdecoratie, kunststof kozijnen, vloeren en verf omvat. Het concept is door zijn vader en oom ontwikkeld en door Marc – met succes – verder uitgebouwd.

Een andere echte ondernemer is Ludwig Kestelyn in het West-Vlaamse Ieper. Hij is niet alleen bekend als doekconfectioneur, maar ook vanwege zijn uitvindingen, waardoor met name screens er steeds strakker uitzien.

Overigens mooi om te zien dat die West-Vlamingen zo’n nijver volk zijn. Ze zijn misschien wat minder expressief dan de Hollanders, maar overal zie je er drukte en bedrijvigheid, met veel aandacht voor de maakindustrie. Mijns inziens heel belangrijk, niet in de laatste plaats voor de werkgelegenheid. De zonweringindustrie past daar natuurlijk perfect bij. Het gaat immers om maatwerk dat zich niet naar lagelonenlanden laat verplaatsen.

Na een bezoek aan Sunconfex – meesters van de screendoekconfectie – is de overgang naar het Thema Screens natuurlijk snel gemaakt. Het is zeer uitgebreid geworden, wat aangeeft dat de screen nog steeds een uitermate belangrijke vorm van zonwering is. Dat valt in het dagelijks leven overigens niet zo op, waarschijnlijk omdat een screen in het algemeen ingetogen is vormgegeven en het doek nogal eens neutraal van kleur.

Verder in deze Z&R nog een keer aandacht voor het 140-jarig jubileum van Winsol, meer specifiek voor het feest dat ze ter gelegenheid daarvan hebben gevierd. 140 jaar Winsol is overigens ook een mooi voorbeeld van echt ondernemerschap. Dat is ook te zien bij Sunmaster en PBS, die open dagen voor hun relaties hebben gehouden om het nieuwe seizoen in te luiden. Ook daarvan verslag in deze Z&R.

En natuurlijk is ook onze Mystery Shopper weer op pad geweest. De afgelopen periode had hij een paar keer pech omdat hij niemand aantrof. Vervelend natuurlijk, want dan heeft hij geen klankbord voor zijn prikkelende casussen. Maar deze keer is hij gelukkig weer te woord gestaan. Lees zijn bevindingen.

Tot slot het weer. Op het moment dat ik deze woorden schrijf, roert maart zijn staart. Een dringende oproep aan de weergoden: de zonweringsector had graag… Dank u.

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: