Magazines / Nr 01 2019

Nr 01 2019

Gaat het te gemakkelijk?

Hopelijk heeft u de kerstboom dit jaar wat langer laten staan. Om Z&R 8 en het Z&R Jaarboek 2018-2019 toch nog onder de boom te kunnen lezen! Dat had ik in mijn vorige voorwoord immers gesuggereerd, maar het werd een beetje lastig omdat de editie iets later in de bus lag dan verwacht. Volgens mij buiten onze schuld, maar desondanks onze excuses voor de vertraging.

Zelf was ik heel tevreden over de uitgave. Over de inhoud natuurlijk, met interessante artikelen en de jaarlijkse bijdrage over trends, maar zeker ook over de cover. Prachtig ‘all black’, net als het tenue van het nationale rugbyteam van Nieuw-Zeeland. Het had niet veel gescheeld, of we hadden ook nog even een haka gedaan. Toch maar niet: de All Blacks doen dat beter.

Na de mooie afsluiting van 2018 willen we met deze Z&R een goede start maken voor 2019. Wij doen ons best, maar realiseer u wel: zonder u zijn we nergens! Een vakblad als Z&R moet door de branche worden gedragen. Heeft u
iets interessants te melden, gooi het bij ons over de schutting! Misschien kunnen we er een artikel aan wijden of we vermelden het in ons Journaal.

In het Journaal in deze Z&R hebben we bijvoorbeeld de uitnodiging van Romazo aan alle zonweringspecialisten van Nederland om naar een van hun regio-avonden te komen. Thema’s van de bijeenkomsten zijn Romazo Garant en de rekenmethode NTA 8800 om de energieprestatie van gebouwen te berekenen. En dan natuurlijk bij voorkeur in een constellatie, waarin ook zonwering een rol speelt.

Belangrijk wat mij betreft. De branche heeft een paar goede jaren achter de rug door het mooie weer, de florerende economie en het gestegen consumentenvertrouwen. Dan ontstaat het gevaar dat we gaan denken dat het allemaal vanzelf gaat en dat we de teugels kunnen laten vieren. Maar dat is natuurlijk niet zo. Er komen vast weer een keer moeilijkere tijden – de economie laat nu eenmaal altijd een golfbeweging zien – en dan moeten we er als branche en als ondernemers ook weer staan.

Anticyclisch denken en investeren dus. Bijvoorbeeld in kennis over zonwering en energiebesparing of in nieuwe producten. Een stevig fundament leggen nu het nog goed gaat. Om voorbereid te zijn als het weer eens wat minder gaat.

Wij zien dat bijvoorbeeld aan de animo van bedrijven om input te leveren voor onze thema’s. In slechte tijden is die groter dan in goede tijden. Begrijpelijk, maar ook weer niet. Productvernieuwing moet altijd doorgaan. Profilering ook. Niet alleen als we ons gedwongen voelen, maar ook als alles vanzelf lijkt te gaan.

In deze Z&R is dat in ieder geval al goed gelukt: we kunnen een mooi gevuld Thema Knikarm- en Uitvalschermen presenteren. Dat het de aanzet mag zijn voor (weer) een fantastisch zonweringseizoen!

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: