Magazines / Nr 01 2017

Nr 01 2017

Never a dull moment

Een buitenstaander zal bij de zonweringsector niet meteen de wildste visioenen krijgen. Zelfs insiders vinden niet zelden dat er binnen onze branche wel eens wat meer mag gebeuren. ‘Never a dull moment’ lijkt dus niet direct van toepassing op de zonweringsector. Die opvatting wordt echter gelogenstraft door het net begonnen jaar 2017. Er is reuring in zonweringland!

Kijk maar eens wat er allemaal gebeurt. Neem Sunmaster Nederland BV. Dat laat dit seizoen een heel nieuw gezicht zien. De merknamen Vantage Series en Zen*Zon gaan verdwijnen en daarmee gaat de hele marketing op de schop. Meesters in Zonwering & Rolluiken is de nieuwe pay-off, dus dat belooft nog wat voor de toekomst.

Met Eurosol Products heeft zich zelfs een heel nieuwe speler op de Nederlandse markt gemeld. Overigens met Eric-Aland Doornebal aan het roer, natuurlijk geen onbekende in zonwerend Nederland. Zij presenteren zich in het Thema Knikarm- en Uitvalschermen voor het eerst met hun collectie zonneschermen.

Groot nieuws ook uit Venray in Noord-Limburg. Hardwerkende mensen hoor, maar daar gebeurt normaalgesproken al helemaal nooit iets. Tenminste niet meer na die afrekening in het drugsmilieu in 2006… Maar nu staat Venray even in de schijnwerpers van zonwerend Nederland omdat Michèl Willemse – gepokt en gemazeld in de zonweringbranche – Vera Venray overneemt van Ton Alders – ook al een ervaren rot in het vak. ’t Moet toch niet gekker worden!

Maar jawel hoor! In Genemuiden doen ze ook nog maar even een duit in het zakje. Peter van der Kamp – notabene een niet-Huisbrink; de naam zegt het al – treedt toe tot het management van Husol.

En dan hebben we nog maar net de januarimaand achter de rug. Wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat. Best wel wat kan ik nu al verklappen. ‘Dull’ zal het ook in februari en maart nog niet worden, maar ik ga er nu nog niks over zeggen. Voor de smeuïge details moet u de Z&R maar in de gaten houden…

Al deze ontwikkelingen houden natuurlijk verband met het nu en wat er komen gaat. Dat is wat ondernemers voortdurend doen: kijken naar het heden en naar de toekomst. Wat zijn nieuwe ontwikkelingen? Hoe moet ik daar op anticiperen, zodat mijn bedrijf gezond blijft? Hoe kan ik zaken zelf in de hand nemen?

We kijken dus voortdurend vooruit. Terecht natuurlijk. Maar af en toe eens terugkijken naar de geschiedenis van de zonwering is ook niet verkeerd. Het laat zien waar we vanaf komen. Het kan zelfs helpen om onze richting voor de toekomst te bepalen. Terugkijken hebben we in het Jaarboek ook al eens vaker gedaan, in het laatste Jaarboek nog met het artikel over historische serres en veranda’s. In Z&R nemen we dit jaar in elke editie een plaats in Nederland of België onder de loep om eens te kijken hoe het daar vroeger met de zonwering was gesteld. We beginnen in Nijmegen, naar verluidt de oudste stad van Nederland.

Tot slot nog even een korte, veel te late (maar dat is inmiddels traditie), maar niet minder gemeende nieuwjaarswens. Dat 2017 in alle opzichten een prachtig (zonwering)jaar mag worden!

Thijs Pubben

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: