Z&R journaal
10:09
25-02-2017

Z&R Journaal

Lewens toegetreden tot brancheorganisatie: Het gaat crescendo met Romazo fabrikanten & leveranciers!

Het gaat crescendo met Romazo Fabrikanten & Leveranciers. Dat blijkt uit het feit dat nu ook Lewens Sonnenschutz-Systeme GmbH & CO. KG tot de organisatie is toegetreden. “Het bestuur van Romazo Fabrikanten & Leveranciers is verheugd dat zich met Lewens per januari 2017 opnieuw een gerespecteerd bedrijf heeft aangesloten”, aldus branchemanager Martin Straver van Romazo. “Onze activiteiten op het gebied van belangenbehartiging, onderzoek, lobby, promotie en professionalisering van de branche nemen steeds uitgebreidere vormen aan. Een verdere ledengroei geeft ons een grotere slagkracht bij het uitvoeren van onze aldus Straver.

Z&R journaal

Lewens, met hoofdzetel in Ludwigslust, Duitsland, levert kant-en-klare producten, maar ook onderdelen en lengtematerialen. Het bedrijf wordt in Nederland en België vertegenwoordigd door Marc Smeets. Overigens zijn er intensieve banden tussen Lewens en Nederland, want Lewens werkt bij de ontwikkeling van zijn producten al vele jaren nauw samen met Fabrique Invent uit Delft.


Renson blijft als sponsor Team Sunweb in wielrennen actief

Inzetten op de koers doet naamsbekendheid duidelijk goed
Ook het komend wielerseizoen prijkt de naam Renson weer als wielersponsor op de broek en het shirt van een WorldTour wielerploeg. Het is dezelfde ploeg als het vorig jaar, alleen luistert die nu naar de naam Team Sunweb. Begin januari is het team voorgesteld op de luchthaven van het Duitse Münster, één van de uitvalsbases van nieuwbakken hoofdsponsor Sunweb. Renson blijft nog zeker tot eind 2017 – en wellicht ook nog daarna – als partner verbonden aan de ambitieuze, internationale ploeg rond Tom Dumoulin, Warren Barguil (Frankrijk) en de nieuwe kopmannen Michael Matthews (Australië) en Wilco Kelderman.

In 2016 werd de pech vroeg in het jaar van een zwaar ongeval tijdens een trainingskamp in Calpé gecompenseerd door meerdere successen, waaronder voor Tom Dumoulin twee overwinningen en één week het roze in de Giro d’Italia en twee etappezeges in de Tour de France, waaronder de heroïsche zege in de rit naar Andorra.

Z&R journaal
Tom Dumoulin.

CEO Paul Renson van Renson is 100% overtuigd van het nut van dit soort sportsponsoring. “Uit de vele feedback die ik krijg, blijkt dat deze sponsoring zorgt voor heel wat naamsbekendheid onder het grote publiek, en dat op internationaal vlak. In het teken van onze ambitie om verder uit te groeien tot een wereldspeler op het vlak van ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen, is dat laatste ook de reden waarom we destijds hebben gekozen om met dit internationale wielerteam in zee te gaan.” Nu dit jaar voor het eerst zowel een mannen-, een vrouwen- en een opleidingsploeg (die jongeren klaarstoomt voor hun debuut op WorldTour niveau) onder dezelfde naam en in dezelfde uitrusting racen, is Renson overigens in één klap sponsor van maar liefst drie wielerploegen geworden!

De sportieve ambities van Team Sunweb betreffen vooral de lange termijn en zijn bovendien niet gering. Het doel is namelijk om in 2018 volop voor de winst in een grote ronde te gaan. 2017 moet een jaar worden, waarin de basis wordt gelegd om deze ambitie waar te maken. Dat neemt uiteraard niet weg dat de WorldTour formatie ook dit jaar successen wil behalen. “Met Michael Matthews hebben we een supertalent aangetrokken, die het in zich heeft om het in de voorjaarsklassiekers waar te maken”, aldus Iwan Spekenbrink, algemeen manager van Team Sunweb. “Met zijn zeges in Paris-Nice en alle grote rondes – Tour de France, Giro en Vuelta – en ereplaatsen in de Amstel Gold Race, Milaan-San Remo en op de wk’s in Richmond en Quatar heeft hij bewezen een topper te zijn.”


Coulisse bouwt aan merkbekendheid in Azië

 

Coulisse bouwt op verschillende manieren aan zijn aanwezigheid in Azië. Afgelopen september heeft Coulisse een soft launch event georganiseerd om zijn naamsbekendheid op de Indonesische markt te vergroten. Daarnaast heeft Coulisse in het kader van een joint venture in China gelijktijdig twee nieuwe showrooms geopend. Met verschillende op maat gemaakte collectieboeken ten slotte, is het merk Coulisse in Maleisië en Thailand geïntroduceerd.

Coulisse soft launch event in Indonesië
PT Imaji Nata Kirana, distributiepartner van Coulisse in Indonesië, heeft tijdens het prestigieuze tweejaarlijkse evenement ID12 afgelopen september in Jakarta een soft launch van het merk Coulisse geïnitieerd. Doel was om Coulisse als merk te introduceren bij beslissers op het gebied van interieurinrichting en binnenhuisarchitectuur in Indonesië. Tijdens het evenement heeft de beroemde ontwerper en binnenhuisarchitect Rinaldy a. Yunardi met Coulisse rolgordijnstoffen drie hoeden in de vorm van een lamp ontworpen, waarmee hij symbolisch een link legde tussen interieur, mode en raambekleding. De succesvolle soft launch in Jakarta is ondertussen opgevolgd door een tweede launch in november in Soerabaja.

Z&R journaal
Een van de hoeden uit stoffen van Coulisse, ontworpen door de Indonesische ontwerper Rinaldy a. Yunardi. 

“Sinds we Coulisse in Indonesië hebben geïntroduceerd, krijgen we louter positieve reacties op het merk”, aldus directeur Jenfilia Suwandrei Arifin van PT Imaji.

“Coulisse onderscheidt zich door luxe materialen, eindeloze decoratiemogelijkheden, zeer brede, rijke kleurenpaletten en innovatieve technologieën en profileert zich daarmee als een premium merk. Daarop willen we voortbouwen, misschien zelfs door het volgend jaar een Coulisse showroom te openen.”

Nieuwe Coulisse showrooms in China en Maleisië
Recent heeft Coulisse ook nieuwe showrooms geopend in Shanghai en Peking. Ze zijn gevestigd op prominente locaties die de identiteit van Coulisse als premium merk onderstrepen. “Het zijn de perfecte locaties voor Coulisse om meer zichtbaarheid te creëren bij architecten en binnenhuisarchitecten in heel China”, zo legt Director Asia Pacific Dave Chang van Coulisse uit.

In vervolg op de succesvolle introductie van Coulisse in Maleisië in 2014 heeft Coulisse afgelopen oktober een nieuwe fabriek en een showroom geopend. In de nieuwe showroom presenteert Elyza’s, de partner van Coulisse voor de Maleisische markt, een exclusieve duo-rolgordijncollectie onder de naam Elyza’s by Coulisse.

Exclusieve collectieboeken voor China
Speciaal voor de Chinese markt, heeft Coulisse onder de naam Be Inspired een exclusieve set collectieboeken ontwikkeld. De boeken bevatten een serie zeer exclusieve raambekledingsstoffen voor alle mogelijke toepassingen, waaronder rolgordijnen, XL-plisségordijnen, prachtige jacquards en effen stoffen. “De selectie van de afzonderlijke items heeft plaatsgevonden in samenwerking met ervaren Chinese besluitvormers en ons eigen designteam, om ervoor te zorgen dat de collecties voldoen aan de regionale verschillen in stijl en smaak”, aldus Klaus Germes, managing director voor Azië in Nederland.

Royal Blue, exclusieve fashion collectie voor Thailand
Voor de Thaise markt heeft Coulisse in samenwerking met BIW, de partner van Coulisse in Thailand, het Royal Blue Book ontwikkeld. Het is een exclusief – in blauw linnen uitgevoerd – collectieboek met stijlvolle raambekledingsstoffen, waaronder luxueuze jacquards en verfijnde effen stoffen.


Verosol: koel in de zomer,  warm in de winter!

Cijfers tonen aan dat 2016 een van de warmste jaren ooit is, maar de winter doet de aandacht daarvoor even verflauwen. Dan gaat het erom om juist de koude buiten te houden. Verosol stelt daar met zijn gemetalliseerde binnenzonwering een steentje aan te kunnen bijdragen. “Met de juiste binnenzonwering kan veel energie worden bespaard”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. “Afhankelijk van de situatie en het type glas kunnen de jaarlijkse uitgaven voor verwarmingsenergie tot wel 25% lager uitvallen.”

Het is bekend dat huizen veel van hun warmte verliezen via de ramen, zelfs als er HR glas is toegepast. “Verosol binnenzonwering zorgt voor meer comfort in huis, ook tijdens lange koude winternachten”, aldus de woordvoerder. “Het gemetalliseerde doek isoleert optimaal, waardoor meer warmte binnen blijft.”

Z&R journaal

Verosol brengt door opdampen een ultradun laagje aluminium op zijn (zonwering)doeken aan. Dit laagje zorgt volgens het bedrijf voor extra isolatie doordat het voorkomt dat warmte door straling verloren kan gaan. Het werkt op eenzelfde manier als de aluminium thermosbekers waarmee bijvoorbeeld koffie of thee warm wordt gehouden. In de zomer werkt het aluminium laagje sterk reflecterend, waardoor het zonlicht wordt weerkaatst en ongewenste opwarming wordt voorkomen. TNO heeft het effect van een Verosol SilverScreen in een standaard geïsoleerd appartement met dubbelglas onderzocht. Daaruit is gebleken dat een extra energiebesparing van ruim 15% kan worden behaald. Met een honingraat blackout – bijvoorbeeld VeroCell 400 – kan zelfs bijna 20% energie worden bespaard. Bij enkelglas kan de besparing nog hoger zijn en oplopen tot wel 25%.

Besparingsindicatie
Verosol heeft aan adviesmodule, waarmee gebruikers een indicatie kunnen krijgen van de mogelijke energiebesparing die met een Verosol product kan worden behaald. Verosol adviseert zelf zijn twin-plissé oplossingen. Daarmee kan een goed isolerende VeroCell blackout voor de avond en nacht worden gecombineerd met een transparante plissé voor overdag.


Velux en Netatmo slaan handen ineen voor slimme zonwering

Velux heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een samenwerking met smart home bedrijf Netatmo wereldkundig gemaakt. Doel van de samenwerking is het structureel verbeteren van het binnenklimaat in gebouwen. Behalve dat de samenwerking werd aangekondigd, werd in de vorm van ‘Active met Netatmo’ ook al het eerste, gezamenlijk ontwikkelde productconcept getoond.

De eerste Velux Active met Netatmo producten worden in de herfst van 2017 gelanceerd. Er komt een wifi-adapter en slimme bediening voor Velux Integra dakramen en zonwering en een bijbehorende app voor iOS en Android. Met de nieuwe producten kunnen gebruikers hun dakramen en zonwering bedienen op basis van verschillende parameters voor binnenklimaat, zoals temperatuur, daglichtniveau, vochtigheidsgraad en CO2-niveaus. Daardoor kan op elk moment een optimaal binnenklimaat worden gecreëerd. Hiermee gaat Netatmo na de Healthy Home Coach weer een stapje verder in het verbeteren van het leefcomfort van gebruikers.

Z&R journaal

“Binnenkort kan je huis je gezondheid ondersteunen, door ervoor te zorgen dat je voldoende daglicht en frisse lucht krijgt, precies wanneer je dat nodig hebt”, vertelt Jørgen Tang-Jensen, CEO van de Velux Groep. Als onderdeel van zijn strategie op het gebied van smart homes en Internet of Things, heeft het bedrijf in juni 2016 ook al een samenwerking met Apple aangekondigd, om producten te ontwikkelen die geschikt zijn voor het smart home platform Apple HomeKit.

“We zijn blij dat we samen met de Velux Groep de Velux Active oplossingen kunnen ontwikkelen”, zegt Fred Potter, oprichter en directeur van Netatmo. “Het biedt ons de mogelijkheid om onze kwaliteiten op het gebied van artificial intelligence, product software integratie, elektronica en gebruikerservaringen in te zetten.”

Velux Active met Netatmo heeft tijdens de CES in Las Vegas al direct twee prestigieuze CES Awards gewonnen. Ze zijn toegekend in de categorieën Smart Home en Eco-ontwerp en Duurzame Technologieën en tonen aan dat Velux en Netatmo met hun samenwerking op de goede weg zijn.


Directiewisseling bij PBS Groep

Na een intensieve periode onder interim-directeur Harry Eyck heeft Bas van der Aa per 1 december jongstleden de verantwoording als algemeen directeur van PBS Groep overgenomen. Gijs van der Aa vult de directie aan als controller.

“Het afgelopen jaar is PBS volledig klaar gemaakt voor de toekomst”, aldus de nieuwe algemeen directeur. “Zo is de kern van PBS gezonder gemaakt, met een betere verhouding tussen het aantal medewerkers dat werkzaam is in de productie en het ondersteunende personeel. Verder is er geïnvesteerd in de kwaliteit van het middenmanagement met de komst van twee nieuwe productievoormannen voor poedercoating en inkoop en logistiek. Ook is een optimalisatie van het ERP-pakket ingezet.”

Z&R journaal

Parallel aan de directiewissel en de stroomlijning van de organisatie heeft PBS afscheid genomen van de bedrijfspanden aan de Boterberg en Brakman in Tilburg en zijn intrek genomen in een nieuw pand aan de Hectorstraat, eveneens in Tilburg. De afgelopen weken is de laatste hand gelegd aan de inpandige verbouwing van de kantoren en de showroom en is als laatste onderdeel van de productieketen de poedercoatinstallatie geplaatst. “Met een productie die volledig in lijn is geplaatst verwachten we onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn”, aldus Bas van der Aa.


Renson presenteert nieuwe uitvoeringen Loggia® schuifpanelen

Loggia schuifpanelen zijn volgens Renson heel geschikt om een terrasoverkapping een persoonlijk accent te geven. Ze zorgen sowieso al voor beschutting tegen wind en zon op het terras en als ze worden uitgerust met kantelbare lamellen creëren ze ook extra privacy. Met een aantal nieuwe uitvoeringen van de Loggia schuifpanelen die Renson het vorig najaar heeft gelanceerd, is er voortaan voor welhaast iedere stijl en setting een passend schuifpaneel verkrijgbaar.

Loggialu Plano: ‘strak en transparant’
Deze nieuwe variant van de bestaande Loggia schuifpanelen is voorzien van horizontale, rechthoekige aluminium lamellen. Deze schuifpanelen hebben daardoor een strakke vormgeving, maar ook een betere doorkijk naar buiten. Door de stand en diepte van de vlakke, rechthoekige lamellen zijn ze volgens Renson als zonwering even functioneel als de panelen met schuine lamellen. Z&R journaal

Loggiascreen Canvas: ‘kunstig en persoonlijk’
Loggiascreen Canvas combineert doekzonwering met een schuifpaneel en is bijvoorbeeld bruikbaar onder een terrasoverkapping. Indien afgewerkt met een screen is het aluminium kader van de Loggiascreen Canvas nauwelijks nog zichtbaar. Het resultaat is volgens Renson een strak en minimalistisch schuifpaneel. Dat kan op de persoonlijke smaak worden afgestemd, niet alleen door het type screen dat wordt gekozen, maar ook omdat het doek naar wens kan worden bedrukt.

Loggialu Stirata: ‘dromerig en oriëntaals’
De invulling van de nieuwe Stirata uitvoering van de Loggia schuifpanelen is uit geëxpandeerde aluminiumplaat. Deze panelen wekken volgens Renson een bijzondere sfeer op en geven een terrasoverkapping een oosterse of industriële look. Het zijn volgens de fabrikant echter ook effectieve schaduwbrengers. De Loggia schuifpanelen in de Stirata uitvoering zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Bovendien kan er worden gekozen uit alle mogelijke RAL kleuren en het is zelfs mogelijk om voor kader en invulling verschillende kleuren te kiezen.

Loggiawood Linea: ‘natuurlijk en romantisch’
Door de combinatie met de verticale, rechthoekige cederhouten lamellen hebben de Mediterraan aandoende Loggiawood Linea schuifpanelen volgens Renson een warme en elegante uitstraling. Schuin op de panelen is er geen enkele doorkijk, terwijl het zicht voor wie er recht voor staat wel behouden blijft.

Z&R journaal

Loggialu Wooddesign: ‘warm en comfortabel’
Met de Loggialu Wooddesign schuifpanelen is de warme uitstraling van panelen met houten lamellen nu ook verkrijgbaar in een duurzame aluminium uitvoering. Onderhoud wordt daardoor eenvoudiger en bovendien vergrijst het wooddesign van de aluminium lamellen niet. De lamellen zijn verkrijgbaar in drie verschillende houtprints, te weten wit eiken, natuureiken en walnoot.


Decolux erkend VMRG Zonwering bedrijf

Decolux uit Rotterdam is VMRG Zonwering bedrijf geworden. Het bedrijf voldoet daarmee aan de VMRG Kwaliteitseisen voor zonwering (www.vmrgkwaliteitseisen.nl). Dat betekent dat Decolux gegarandeerd hoogwaardige kwaliteit zonwering levert. Eelco Zanen van Decolux heeft het certificaat voor VMRG Zonwering ontvangen uit handen van Bert Lieverse, voorzitter en directeur van de VMRG, de brancheorganisatie voor gevels en gevelelementen.

Z&R journaal

VMRG Zonwering is een snel groeiende groep van professionele bedrijven op het gebied van zonwering, die gegarandeerd voldoen aan de VMRG Kwaliteitseisen. Deze bedrijven zijn te herkennen aan het VMRG Zonwering logo. “Alle gevelbouwers die bij de VMRG zijn aangesloten, hebben het VMRG Keurmerk. Zij willen zeker weten dat het bedrijf waar ze zonwering van betrekken ook voldoet aan de VMRG Kwaliteitseisen”, aldus Lieverse. “Het logo VMRG Zonwering en het bijbehorende certificaat bieden deze zekerheid. De gecertificeerde bedrijven worden jaarlijks gekeurd, waardoor continue kwaliteit gewaarborgd is. De VMRG Zonwering bedrijven houden intensief contact, zowel onderling als met de gevelbouwers. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, delen ze kennis en wordt er samengewerkt aan innovatieve oplossingen om een duurzame gebouwde toekomst te garanderen.”


Fiësta van Rainbowsol nu ook in standaardmaten

Rainbowsol brengt een verandering aan in zijn leveringsprogramma voor verandadaken. “Behalve in maatwerk kan ons nog altijd populaire Fiësta verandadak in de uitvoering met polycarbonaat dakplaten vanaf het seizoen 2017 ook in een aantal standaardmaten worden besteld”, aldus Robert Bosch van Rainbowsol. “Dat betekent voor onze afnemers een nog scherpere prijs, maar bovenal een superkorte levertijd!”

Z&R Journaal

Het Fiësta verandadak is standaard uitgevoerd met een dak uit polycarbonaatplaten in de kwaliteiten helder of opaal. Daarnaast is ook een uitvoering met 44.2 glasplaten leverbaar. Die laatste wordt onveranderd alleen op maat geleverd. De Fiësta kent een variabele hellingshoek, waardoor er volgens Bosch welhaast geen situaties voorkomen waarin deze overkapping niet kan worden geplaatst. De Fiësta kan optioneel worden geleverd met funderingspoeren, zonwerende platen en led-verlichting.


Alluma en Merq gefuseerd

Fusiebedrijf gaat verder als Alluma BV
Na de afgelopen jaren al nauw te hebben samengewerkt, hebben Alluma BV uit Best en Merq BV uit Obdam besloten om per 1 januari van dit jaar te fuseren en verder te gaan onder de naam Alluma BV.

Alluma is opgericht in 1998 en vervaardigt in Best een breed scala aan zonweringproducten en rolluiken. Daarnaast heeft het bedrijf zich met producten als terrasoverkappingen, lamellendaken en glaswanden ontwikkeld tot een specialist op het gebied van het buitenleven. Merq BV is opgericht in 2011 en sindsdien sterk gegroeid. Om klanten in de toekomst nog beter te kunnen bedienen, is voor de fusie met Alluma gekozen.

Merq is vooral gespecialiseerd in markiezen, maar in Obdam worden ook andere soorten zonwering geproduceerd. Na de fusie blijft de productie van markiezen in Obdam, maar alle overige afdelingen, waaronder binnendienst en administratie, verhuizen naar Best.


Duurzame zonwering in Australisch kantoorgebouw

Het kantoorgebouw van Ernst & Young in het Australische Sydney is voorzien van een wel heel bijzondere zonwering. Binnenin de glazen ramen zijn namelijk jaloezieën van Accoya hout opgenomen. Accoya is de handelsnaam voor hout dat door middel van acetyleren is verduurzaamd.

Het nieuwe, 33 verdiepingen tellende kantoorgebouw, is een ontwerp van architect Richard Francis Jones. Het gebruik van hout vormt volgens hem een schril contrast met de grijze, betonnen wolkenkrabbers in de stad. “Een dergelijk concept met hout is nog nooit ter wereld uitgevoerd”, aldus Jones.

Z&R journaal

Energiebesparende klimaatcontrole
De klimaatcontrole in het gebouw is vooruitstrevend voor wat betreft energiebesparing. De ruimte tussen de glasplaten van de ramen zorgt ervoor dat gekoelde lucht in het gebouw blijft, terwijl de warme lucht buiten wordt gehouden. De stand van de jaloezieën, die eveneens in deze ruimte tussen de glasplaten zijn opgenomen, verandert automatisch, afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht of de schaduw van omringende gebouwen die op de gevel valt.

Temperaturen van 200 graden
De hoge temperaturen van de Australische zomer stellen hoge eisen aan het hout. Het materiaal moet vormvast blijven bij temperaturen tussen de glazen platen die tot 200 graden kunnen oplopen. Om die reden heeft Richard Francis Jones gekozen voor Accoya hout, dat onder extreme omstandigheden amper uitzet of krimpt.

100 kubieke meter hout
De jaloezieën zijn – mede door het speciale bewegingsmechanisme – erg bewerkelijk te produceren. Het hout is kwartiers gezaagd in 4 mm dunne lamellen, waarna in een Belgische werkplaats de ronde uitsparingen zijn gemaakt en de bevestigingen zijn aangebracht. Voor de jaloezieën is in totaal ongeveer honderd kubieke meter hout gebruikt dat is geleverd door de Belgische distributeur Van Steenberge.

Z&R journaal

Z&R Online partners

Artex BVHusol