van wijnhoven horst
04:04
05-04-2016

Wijnhoven in Horst heeft zonwering en meer

“In de achter ons liggende jaren toen het allemaal wat minder ging, heeft het ons niet speciaal geholpen, maar toch ervaren we het als een voordeel dat wij verschillende afdelingen binnen ons bedrijf hebben”, zegt Marc Wijnhoven van Wijnhoven Horst uit het Noord-Limburgse Horst aan de Maas. Zijn bedrijf verkoopt namelijk niet alleen binnen- en buitenzonwering en terrasoverkappingen, maar ook raamdecoratie, verf en behang, vloeren, trappen en kunststof kozijnen.

Kruisbestuiving heeft het bedrijf in de afgelopen 38 jaar van zijn bestaan geen windeieren gelegd, constateert Wijnhoven. “Mensen komen bijvoorbeeld voor kozijnen en zien dat we ook zonwering doen. Doen jullie dat ook? Dat betekent niet meteen dat ze die zonwering ook bij je kopen, maar je bent in ieder geval in beeld. En niet zelden komt dan toch van het een het ander.” Ben Wijnhoven – de vader van Marc – en diens broer Jac die het bedrijf in 1978 oprichtten, hadden een vooruitziende blik, want zij zagen al meteen de voordelen van de combinatie van verschillende productgroepen. Overigens zijn een paar producten er in de loop van de tijd bijgekomen, zoals kunststof kozijnen en in 2010 verf en behang. Met verf en behang erbij is ons aanbod nog completer geworden, constateert Marc Wijnhoven. “Bovendien zorgt het voor extra traffic in de showroom en dat is natuurlijk alleen maar gunstig.”

“Mijn vader en mijn oom vulden elkaar heel goed aan”, aldus Marc Wijnhoven. “Mijn vader kwam uit de meubelbranche en was de commerciële man, oom Jac was meer de technisch/bedrijfskundig onderlegd. Ze hadden ieder hun eigen productgroepen – uiteindelijk waren dat voor mijn vader de productgroepen voor binnen en voor oom Jac de producten voor buiten – en dat ging prima. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit serieus ergens woorden over hebben gehad.”

Korte lijnen
Wijnhoven Horst heeft een grote, moderne en lichte showroom met achterliggende bedrijfsruimtes op bedrijventerrein Hoogveld aan de rand van het dorp Horst. Het bedrijventerrein is prima bereikbaar en klanten kunnen voor de deur parkeren. “Onze klanten waarderen ons concept”, stelt Marc Wijnhoven vast. “Het wordt als handig, maar ook als inspirerend ervaren. Bovendien sluit het heel goed aan bij de toenemende aandacht voor het buitenleven, waardoor binnen en buiten steeds beter op elkaar moeten worden afgestemd. Bij ons zijn de lijnen dan natuurlijk kort!”

DSC_0101

Ook in het uitvoerende werk is er kruisbestuiving bij Wijnhoven. “We hebben onze mensen voor binnen, maar ook voor buiten”, legt Marc Wijnhoven uit. “Maar als het beter uitkomt om een bepaalde serie werken die samen in een route staan uit te voeren, dan combineren we ook. Dan gaat een specialist voor buiten met een specialist voor binnen op weg. Bij werken voor binnen heeft de specialist voor binnen de leiding en assisteert de ander en omgekeerd. Dat werkt prima en wordt ook door onze mensen als prettig ervaren, niet in de laatste plaats omdat het werk daardoor afwisselender wordt.”

Een nadeel van een breed productenpakket zou kunnen zijn dat er per product minder breedte in het aanbod is, maar Marc Wijnhoven merkt daar niets van. “Wij kiezen heel bewust voor een beperkt aantal merken en staan daar dan ook helemaal achter. 
Dan presenteer je zo’n merk ook met meer enthousiasme dan wanneer het een van de velen is, niet in de laatste plaats omdat je er meer van weet. Bovendien is te veel keuze ook niet altijd goed, want dat leidt alleen maar tot twijfel.”

De naamsbekendheid van Wijnhoven Horst in de regio en het feit dat het bedrijf al 38 jaar bekendstaat als kwaliteitsleverancier helpt natuurlijk ook. “Bovendien kunnen klanten gratis advies krijgen van onze interieurstylistes”, licht Marc Wijnhoven toe. “Dat doen we sinds 2008. We geven het advies hier in de showroom, maar desgewenst komen onze stylistes ook bij de mensen thuis. Het betreft dan adviezen over kleur enzovoorts, waarbij we ons in principe beperken tot onze eigen producten.” Voor mensen die meer willen – lichtplannen, loopplannen enzovoorts – werkt Wijnhoven Horst samen met Ilona Janssen van Studio ELF die in hetzelfde pand is gevestigd. “Als mensen dat willen kan zij een compleet interieurplan voor hen maken met alles erop en eraan”, aldus Marc Wijnhoven.

Trends
Het toenemende belang van advies is een belangrijke trend in de woonbranche, constateert Marc Wijnhoven. “Dat sluit aan bij wat wij in de showroom constateren. Bijvoorbeeld bij de keuze van een zonnescherm wordt het doek steeds belangrijker. Niet vreemd natuurlijk, want dat valt het meeste op. Ook de afstemming van binnen en buiten op elkaar kan als een trend worden gezien. En de toenemende belangstelling voor buitenleven. Verder constateren we dat mensen steeds meer behoefte hebben aan een totaalconcept.” Besturingen en automatisering worden ook steeds belangrijker. Bij buitenzonwering is dat al min of meer gangbaar, maar bij binnenzonwering vaak nog niet, zeker niet waar het bekabelde systemen betreft. “Veel woninginrichters missen daarvoor de kennis en de expertise”, constateert Marc Wijnhoven. “Ze kiezen dan al snel voor batterij-oplossingen, maar die zijn minder sterk, maken meer geluid en hebben nog minder mogelijkheden, bijvoorbeeld voor wat betreft tijdbesturing. Wij doen ook buitenzonwering en zijn de bekabelde systemen wel gewend.”

DSC_0093

De klanten van Wijnhoven komen tot maximaal zo’n dertig kilometer van Horst. “In het westen van iets minder ver, want de Peel is nog steeds een barrière”, constateert Wijnhoven. “Anderzijds, als we projecten doen voor bedrijven waar we vaker mee samenwerken, gaan we vaak genoeg over die dertig heen. Zo hebben we recent nog een project in Landgraaf gedaan.”

Naar buiten toe profileert Wijnhoven Horst zich vooral via zijn website en via Facebook. “Niet zozeer acties”, zegt Marc Wijnhoven daarover. “We laten liever projecten zien die we hebben gemaakt.” Folderen doet Wijnhoven een aantal keren per jaar, adverteren relatief weinig. “Belangrijker voor ons is de shop-in-shop Het Atelier die we hebben bij Poels Wonen & Slapen, een grote meubelzaak hier in Horst. Daarmee sluiten we aan bij de behoefte van de consument aan een totaalconcept, waar we eerder over spraken. Veel mensen die een meubelzaak binnenlopen, zoeken niet alleen nieuwe meubelen, maar willen ook advies over bijpassende kleuren voor de muur, gordijnen, vloeren enzovoorts. Met Het Atelier bieden wij dat aan. En voor onszelf is het natuurlijk ook gunstig omdat wij op deze manier een grotere klantenkring bereiken.”

Marc Wijnhoven probeert al zijn personeelsleden bij het reilen en zeilen van de zaak te betrekken. Dat komt bijvoorbeeld heel duidelijk tot uiting als eens in de zoveel tijd de showroom wordt veranderd. “Iedereen heeft dan zijn stem, waar ik volledig achter sta, want dan wordt een plan ook gedragen.” Wijnhoven weigert echter om zijn zaak voor de ombouw te sluiten. “We bereiden alles zo goed mogelijk voor en beginnen op zaterdag om vier uur in de middag. Specialistisch werk besteden we uit, maar de rest doen we zelf. We werken dan met het hele team het weekend door, zodat we ’s maandag weer gewoon open zijn. We hoeven niet te sluiten en hebben ook nog eens een hartstikke leuk weekend samen!”

Het kan
Velen zullen opzien tegen een concept met meerdere specialismen, zoals Wijnhoven Horst dat hanteert. Weet ik overal wel genoeg vanaf? Kan ik mijn klanten in elk specialisme goed bedienen? Kan ik voor elk afzonderlijk specialisme voldoende de diepte in gaan? Ben en Jac Wijnhoven hebben in 1978 een vooruitziende blik gehad toen zij besloten dat het moest kunnen. Het succes van Wijnhoven Horst anno nu bewijst hun gelijk.

Tekst en foto’s: Thijs Pubben

DSC_0102

Z&R Online partners

panovista rensonSolidScreen Façade