03:21
23-11-2016

Vervolg Interview met Emmanuel Gregoire, Managing Director bij Aluprof in Dendermonde

‘Aan kwaliteit hoef je niet te twijfelen. Kijk maar naar onze referentieprojecten!’

Ruim een jaar geleden nam het Poolse Aluprof het in Dendermonde gevestigde NV Schelfhaut over. De 38-jarige Emmanuel Gregoire is de Managing Director en heeft de heldere opdracht om in de Benelux en Frankrijk het bedrijf verder op de kaart te zetten én een lange termijnstrategie uit te rollen. In de vorige editie van dit vakblad las u deel 1 van het interview met de bevlogen Gregoire. Nu deel 2. “Eigenlijk hebben we onze kwaliteit al lang bewezen!”

Al die keren dat Gregoire op bezoek is geweest in de fabrieken in o.a. Opole en Bielsko Biala, in het zuiden van Polen, is hij verrast over de snelle stappen die de organisatie maakt op het gebied van automatisering, digitalisering en de continue zoektocht naar efficiency in de productieprocessen. “Er wordt niets aan het toeval overgelaten,” stelt Gregoire. “En dat is logisch: als je een lange termijn relatie met de markt, en dus ook met je klanten wilt opbouwen, dan kun je niets aan het toeval overlaten. Aluprof Polen en de Kety Groep zijn intussen in het bezit van talloze belangrijke internationale certificaten en keurmerken. Er zijn veel interne en externe kwaliteitscontroles geweest. Maar bovenal ben ikzelf zeer gecharmeerd van de uitgebreide samenwerking die de Polen zoeken met diverse laboratoria, scholen en technische universiteiten. In Polen heerst er een ambitieuze start-up cultuur en de Polen begrijpen heel goed dat ze de kennis van die start-ups hard nodig hebben om in de markt voorop te kunnen lopen. Dat doen ze overigens al in Polen – men is daar marktleider – waarom zou dit dan niet lukken in West-Europa?”

003_2016_profiel5_geavanceerde-onderzoeken

‘Het zit wel goed!’
Volgens Gregoire is het vooral een kwestie van veel vertellen. “Tegen al die potentiële klanten die óf nog nooit hebben gehoord van Aluprof óf tevreden zijn met hun eigen leveranciers, zeg ik met veel plezier dat Aluprof al aanzienlijke internationale projecten heeft gerealiseerd waar volop de Aluprof systemen werden ingezet. Ik denk daarbij onder andere aan het Lexington gebouw in New York City, de 212 meter hoge Skytower van Breslau (de hoogste wolkenkrabber van Polen!) en zelfs ook de Microsoft Headquarters in Dublin. Geloof me, als zulke grote partijen zaken met je willen doen en je ook het vertrouwen geven voor dergelijke grote opdrachten, dan kun je er van op aan dat het wel goed zit.”

Voor Gregoire was ook de samenwerking met het Passifhaus Instituut in Darmstadt een bevestiging van die visie. “Zij hebben hele sterke en nauwe voorwaarden waarop je met hen kunt samenwerken,” zegt hij. “Wij voldeden daaraan. We zijn trots op die samenwerking.”

Als Gregoire terugdenkt aan de Polyclose eerder dit jaar, dan schiet hem meteen een compliment binnen, dat hij ontving van één van de grotere bezoekers van de stand. “We hadden een schuifpui ontwikkeld waarbij de isolatiewaarden méér dan bovengemiddeld scoorden. Dan komt er meteen een glimlach op mijn gezicht en dan denk ik: zie je wel, de Polen doen helemaal niet onder voor wat er vanuit West-Europa zelf wordt geleverd!” Ook is Gregoire tevreden met het feit dat de organisatie partner is geworden van de FAC, de Federatie van Aluminium Constructeurs in België. “Ook die organisatie staat voor een kwaliteitslabel. Niet iedereen kan zich er ‘zomaar’ bij aansluiten.”

001_2016_profiel5_emmanuel_gregoire

Samenwerking
Als aan Gregoire wordt gevraagd hoe hij de samenwerking met de Polen ervaart, beredeneerd vanuit het menselijk perspectief, dan is hij meteen enthousiast. “Ik voel een teamspirit. En die is er niet alleen op directieniveau; die is er op alle niveaus. Zo ontving ik laatst bezoek van Sabina Gustof, de marketing coördinator en Bozena Ryszka, verantwoordelijk voor de Marketing en Public Relations van het Poolse bedrijf. We trekken dan een aantal dagen op, we overleggen met veel plezier en we horen elkaars ideeën aan. En ik zie tot mijn plezier dat onze Poolse gasten dan ook altijd graag optrekken met de medewerkers van ons bedrijf. Het blijft dus niet beperkt tot wat luxe overleg in de directiekamer. Er is dus veel aandacht voor human management en zo hoort het ook. Er is oprechte betrokkenheid en men is op zoek naar verbindingen. Het contact is warm en daar ben ik blij om. Sterker nog: het is voor mij een voorwaarde om succesvol alle ambities te kunnen gaan waarmaken in de komende jaren. Dat we hobbels zullen tegenkomen, zal ik niet betwisten, maar juist omdat we zo veel investeren in die onderlinge relaties, weet ik dat de markt daar profijt van zal hebben. Extern begint met intern. En, dat is hier, prima op orde. Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst.”

 

We hebben Emmanuel Gregoire nog een aantal stellingen voorgelegd met de uitdaging om daar meteen (impulsief!) op te reageren!

Stelling 1
‘Over twee jaar heb ik bij Aluprof België het volgende bereikt…..’
Gregoire: “….. Ik hoop dat het bedrijf nog beter in de markt staat en dat men Aluprof ervaart als een vaste waarde. Men weet dat we bestaan. En men ziet en erkent onze diepe kennis van de markt, de producten en de ontwikkelingen in het vakgebied.”

Stelling 2
‘De overeenkomst tussen de Poolse en Belgische mentaliteit is….’
Gregoire: “….. We hebben de bereidheid om van elkaar te leren. We hebben allebei behoefte aan persoonlijk contact en tegelijkertijd zie ik ook een bepaalde trots bij ons beiden: we zijn pas tevreden als we het beste er uit hebben gehaald.”

Stelling 3
‘Aluprof is over vijf jaar twee keer zo groot!’
Gregoire: “Ja. Zonder meer. We zitten nu nog in een fase dat we ons verhaal moeten vertellen. Onbekend maakt nu nog onbemind. Maar dat gaat veranderen. Met recht en reden worden we steeds beter. De groeiende nieuwsgierigheid in de markt zullen we kunnen bedienen.”

Stelling 4
‘Aluprof is over vijf jaar de benchmark!’
Gregoire: “Ja, dat willen we uiteraard heel graag zijn maar eerlijk is eerlijk; je kunt nooit zo ver vooruitkijken. Bekendheid betekent nog niet dat je de benchmark bent. Maar, we blijven ons in technisch opzicht volop ontwikkelen. We hebben wel de ambitie om de benchmark te benaderen.”

Tekst en foto’s: Jerry Helmers

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

alukoncreon raamdecoratie