MX-3
02:53
23-04-2019

Van idee tot serieproductie

Producten van markilux worden minutieus gepland. Zo ook cassettescherm MX-3, waarin dik twee jaar ontwikkeling zijn gestoken.

Ideeën voor nieuwe producten komen meestal niet zo uit de lucht vallen en slechts zelden volgt een productnoviteit een visie in zijn meest pure vorm. Het is eerder meestal een langdurig proces van nauwkeurig observeren en analyseren, waaruit iets nieuws ontstaat. Zo beschrijft althans markilux de weg die hun producten afleggen totdat ze op de markt komen. Dat geldt ook voor de nieuwe MX-3 van de zonweringspecialist. Beslissend in dit proces is om het productidee altijd van de klant uit denken.

De MX-3 is het nieuwste model van markilux. Het cassettescherm is in het begin van het jaar op de markt gekomen. Hiermee breidt het bedrijf zijn programma aan designschermen verder uit. Maar aan elk model gaat, volgens markilux, eerst een lang proces van analyseren vooraf, voordat er met de ontwikkeling wordt begonnen. “We hebben aan de MX-3 vanaf het idee tot de productie in serie bijna twee jaren gewerkt”, vertelt Michael Gerling, directeur Productie en Technische Ontwikkeling. Daarbij gaat het daadwerkelijke begin van een dergelijk proces nog verder terug. Het begint met het gadeslaan van de markt en het waarnemen van de behoeften van de klanten. Want alle producten worden volgens Michael Gerling vanuit hun perspectief bedacht. “Passende ideeën komen in onze ontwikkelingsronde terecht. Elke maand vergelijken we ze met de vraag op de markt. Zodra er een raakvlak is, moet je bekijken of je eigen knowhow het beste, snelste, meest innovatieve en unieke productidee kan voortbrengen“, vult de heer Gerling aan: “Daarna treden we in details, door marktprijzen, hoeveelheden en gereedschapskosten te bepalen. Pas wanneer idee, vraag, unieke positie en kosten een compleet plaatje vormen, valt het startschot en kunnen onze ontwerpers aan de slag.”

MX-3
Voor Michael Gerling, directeur Productie en Technische Ontwikkelimg bij markilux, is het altijd weer spannend om een nieuw product in serieproductie te brengen. Voor het cassettescherm MX-3, dat sinds begin van het jaar op de markt is, heeft het hele proces van idee tot kant-en-klaar product, rond twee jaar geduurd.

MX-3, een scherm met nieuwe kleuropties
Bij de MX-3 stelde het bedrijf zich vooraf de vraag, waaraan een nieuw scherm zou moeten voldoen om in de verkoop te overtuigen. De ontwikkelaars waren het snel eens, de triade van techniek, vorm en zonweringsdoek moesten een speciale touch krijgen. Iets wat nog nooit vertoond was. Daarnaast moest het nieuwe model goed individualiseerbaar zijn. “Hiervoor hebben onze ontwerpers en specialisten op beurzen en op reis naar trends gezocht en suggesties voor schermen en schermstoffen verzameld”, zegt Michael Gerling. Uit deze pool aan inspiratie is uiteindelijk een concreet idee ontsproten, waaraan meerdere afdelingen meewerkten. Men wilde een cassettescherm met tijdloos design, dat weinig techniek toont Een scherm dat met zijn vorm en in het bijzonder met zijn kleur de blikken naar zich toe trekt.

Het gebogen voorpaneel is een noviteit
Want volgens Gerling is het een krachtige trend om zich door een kleur te definiëren. Hij varieert tussen discrete en krachtige kleuren die opvielen. “Dat past perfect bij de stijlelementen van de portfolio van onze bedrijfsgroep”, aldus de heer Gerling en hij legt uit: “Aan de ene kant bieden we eenvoudige lounge-kleuren bij de schermen, gecombineerd met gestructureerde, tijdloze uni-doeken. Aan de andere kant is er echter ook een palet kleurrijke schermstoffen, gekoppeld aan de optie om het schermframe met kleurrijke elementen krachtig te benadrukken.” Dit is precies wat men gebruikte om de nieuwe MX-3 zijn unieke look te geven. In de vorm van een kleurrijk frontpaneel, die met zachte rondingen aan de zijkappen vloeiend rondom de cassette loopt. Dit vormelement, dat er in acht kleuren is, maakt het verschil met de andere producten. Hij was op deze manier nieuwe en bovendien uitdagend in zijn filigrane ontwerp.

Een dikke 40 stappen tot het nieuwe product
Waarbij de vorm van de MX-3 voor het overige tijdloos moet zijn, het figuur sierlijk, met grote breedte en slim omklede draagconsoles. Naast de gekleurde blende moest het model ook een nieuw verlichtingselement krijgen. En wel in de vorm van een LED-Line of naar keuze LED-Spots onder de cassette. “Bij de look en de techniek vonden we het opnieuw belangrijk om te gaan voor ontwerp en comfort. Maar wel onder de voorwaarde, dat hieraan een aantrekkelijke marktwaarde moest worden gekoppeld. Want een goed ontwerp en een goede kwaliteit moeten niet alleen zijn voorbehouden aan het bovenste prijssegment”, zegt de heer Gerling. Om dergelijke ideeën voor nieuwe producten te visualiseren en om maten en verhoudingen helder te krijgen, wordt bij markilux sinds enige jaren van 3D-druk gebruikgemaakt. Daarmee wordt de constructiefase versneld. Wanneer vorm, afmetingen en ontwerp dan vaststaan, dan volgen eerst prototypes, vergezeld door vele corrigerende stappen in de fijne constructie en door tests in het eigen testlaboratorium. “Bij de MX-3 waren het rond de 40 processtappen tot aan de serieproductie. “Het is elke keer een lange weg om een product te ontwikkelen en het is altijd weer spannend om dat op zeker moment resultaat te zien. Daaraan werkt een goed op elkaar ingespeeld team lang. Wanneer er dan iets uitrolt zoals de nieuwe MX-3, is de inspanning voor ons lonend geweest”, merkt Michael Gerling blij op.

MX-3 MX-3

Z&R Online partners

KvadratDe Haan Transport