Schoolprestaties
01:40
17-10-2017

Te warme klaslokalen beïnvloeden schoolprestaties negatief

Steeds meer klaslokalen in scholen zijn overbevolkt, met in de twintig, maar in Nederland vaak met meer dan dertig leerlingen. Bovendien zijn ze vaak niet voorzien van een – goed werkend of goed onderhouden – ventilatiesysteem. Als de zon dan ook nog eens vrij spel heeft op de grote ramen, ligt sterke opwarming of zelfs oververhitting al snel op de loer. 

Het binnenklimaat wordt daardoor oncomfortabel en zelfs ongezond. Het loont de moeite om daar bij stil te staan, zeker als in de beschouwing wordt betrokken dat in Europa tijdens een schooljaar ruim honderd miljoen leerlingen en studenten (!) onder de 28 jaar tot een derde van hun tijd op school doorbrengen. Plus enkele miljoenen docenten.

Verminderde prestaties
In een te warme klas met een slechte binnenluchtkwaliteit kunnen klachten als hoofdpijn, sufheid en zelfs ademhalings- en concentratiestoornissen optreden. Dat kan verregaande gevolgen hebben voor leerlingen en docenten omdat prestaties er bijna onvermijdelijk onder gaan lijden.

Oververhitting steeds groter probleem
Behalve de bedenkelijke luchtkwaliteit (vaak mede veroorzaakt door een te hoog CO2-gehalte), is vooral ook de binnentemperatuur in klaslokalen een hoofdoorzaak van klachten. Hoe hoger de temperatuur in klaslokalen op warme dagen, hoe slechter het is voor het welzijn van leerlingen, hun concentratievermogen én hun resultaten. Ramen openen is vaak geen optie omdat het buiten te warm is of om andere redenen, zoals geluidsoverlast. Actieve koeling (airco) kan wel soelaas bieden, maar betekent – zeker gezien het stijgende aantal warme dagen per jaar –
een flinke stijging van het energieverbruik en daarmee van de kosten. Hoe groter de raamoppervlakken, hoe intenser het zonlicht binnenkomt. In de winter en de tussenseizoenen kan dat aangenaam en een voordeel zijn om de stookkosten te drukken, maar op warme lente-, zomer- en nazomerdagen is het beter om het binnentreden van zonlicht te vermijden. Zeker in nieuwe schoolgebouwen die goed zijn geïsoleerd en luchtdicht afgewerkt, kan de warmte die zich binnen ophoopt niet meer naar buiten met oververhitting als gevolg.

Schoolprestaties

De zon weren vóórdat ze het glas bereikt
Logische én efficiënt is om hinderlijk zonlicht tegen te houden voordat het de kans krijgt om de klas – of een andere ruimte – via het glas binnen te dringen. Een dynamische buitenzonwering is daarvoor perfect geschikt omdat ze de mogelijkheid biedt om in de winter van de gratis zonnewarmte te genieten. Met screens kan bovendien het zicht naar buiten behouden blijven.

Het effect van (buiten)zonwering in de zomer is inmiddels gevoeglijk bekend. De binnentemperatuur loopt veel minder hoog op, waardoor substantieel op koelkosten kan worden bespaard. Bovendien werkt zonwering ook comfortverhogend omdat vervelende reflecties op schermen worden voorkomen.

Omdat doekzonwering – en zeker ritsscreens – op het vlak van windvastheid nog maar weinig beperkingen heeft, kan ze steeds intensiever worden gebruikt, ook voor grotere glasoppervlakken. Het verblijfsklimaat in (onder andere) scholen en klaslokalen heeft er baat bij en daarmee de leerlingen en docenten die er vele uren per dag verblijven. Maar ook de maatschappij profiteert ervan omdat prestaties verbeteren en uitval door ziekte daalt. Allemaal argumenten die de zonweringspecialist kan gebruiken om zijn product te promoten.

Z&R Online partners

MarantecEnergieopwekkende zonwering