05:27
23-03-2016

Sunconfex en Solaye: ‘We willen blijven groeien’

In de loop van het gesprek met Z&R vertelt Ludwig Kestelyn hoe het allemaal begonnen is. Zijn vader had een zeilmakerij in Ieper en maakte vooral dekzeilen voor vrachtwagens. Daarnaast deed hij er wat zonwering bij. Op een bepaald moment werd Ludwig door zijn vader voor de keuze gesteld om in het bedrijf in te treden. “Daar had ik wel oren naar”, zegt hij nu, “maar dan wel met de focus op zonwering. Zo ben ik in deze business verzeild geraakt.” Dat het zijn passie is geworden, wordt al heel snel duidelijk.

Bevlogen praat Kestelyn over alle aspecten van zijn bedrijf en de zonweringbranche, vanaf de start in 1987…

De start
Aanvankelijk maakte Kestelyn vooral zonweringen voor serres die verkocht werden in België en Noord-Frankrijk. In 1989 werd de stap naar Nederland gemaakt. “Ik kwam in contact met Sven van Witzenburg van Sunpoint. Hij geloofde in mij en onze producten en er ontstond een goede samenwerking.”

“Begin jaren negentig vroeg Van Witzenburg of wij ook screendoeken konden confectioneren. Dat zijn we toen gaan doen.” In de jaren 2000-2002 heeft Kestelyn vervolgens het screendoek met ritsgeleiding ontwikkeld. “Doordat het doek nu werd gefixeerd in de zijgeleiders, kregen screens hele nieuwe mogelijkheden”, aldus Ludwig Kestelyn. “Overigens maakte we destijds nog de hele systemen, dus niet alleen het doek.”

Kiezen
Kestelyn Sunprotection rustte toen dus op twee pijlers: kant-en-klare zonweringen en doekconfectie. “Ik voelde echter dat we een keuze moesten maken en heb toen besloten om de productie van systemen af te stoten”, kijkt Ludwig Kestelyn terug. “Ik kwam in contact met Renson, dat al in ventilatiesystemen actief was. Zij hebben daar toen screenzonwering aan toegevoegd door de zonweringtak van Kestelyn Sunprotection over te nemen en wij hebben ons vanaf toen geconcentreerd op de confectie van zonweringdoek.”

Snelheid
Inmiddels heeft Sunconfex – de naam van het bedrijf sinds 2013 – ook een vestiging in het zuiden van Duitsland, om de Duitstalige markt te bedienen in een straal van ongeveer 500 km rond vestigingsplaats Jettingen-Scheppach in Beieren. “De afstand tot de klanten mag niet te groot worden, want snelheid is in deze branche van wezenlijk belang”, stelt Kestelyn. “Onze hele organisatie is daar op afgestemd, want het is een belangrijk deel van ons het succes. We willen per se binnen vijf werkdagen leveren. Fabrikanten dulden immers geen uitstel.”

Geoliede machine
“Ons bedrijf loopt als een geoliede machine”, vervolgt Kestelyn. “We maken een halffabricaat dat bovendien een maatwerkproduct is en kunnen niets op voorraad maken. We moeten er dus voortdurend voor zorgen dat productiecapaciteit en voorraden voldoende zijn om elke uitdaging aan te kunnen. Daar hoort ook een heel goede samenwerking bij met onze toeleveranciers.”

DSC_0154---stopper---productie

Geluk
Wezenlijke succesfactoren zijn volgens hem evenwel de mentaliteit en spirit van het bedrijf en de mensen die er werken. “Een belangrijk aspect daarvan is dat mensen gelukkig zijn binnen het bedrijf en hun werk graag doen. Ze werken dan met meer passie en boeken betere resultaten.” Dat die aanpak werkt, blijkt uit het feit dat het personeelsverloop bij Sunconfex klein is. In totaal werken er in België en Duitsland een veertigtal mensen bij het bedrijf. Als gevolg van de toenemende vraag is het personeelsbestand de laatste vijf jaar flink gegroeid.

Vakmanschap
Voor het confectioneren van doek is vakmanschap een onmisbaar vereiste, constateert Kestelyn. “Een goede confectioneur heeft kennis en ervaring nodig. De bedrijfsinterne opleiding duurt zeker anderhalf jaar, voordat iemand volledig zelfstandig aan het werk kan. Doek is een ondoorgrondelijk product. Confectioneren is daarom een moeilijk vak, want een confectioneur moet er niet alleen voor zorgen dat een doek goed is, maar ook dat het goed blijft!”

Meten is weten
Leverbetrouwbaarheid wordt bij Sunconfex constant gemeten. Bestel- en leverdatum van elk product worden vastgelegd, zodat er een objectief beeld ontstaat. “De leverbetrouwbaarheid ligt thans boven de 97%”, constateert Kestelyn niet zonder trots. “Dat komt omdat we er bovenop zitten. Daardoor voorkomen we dat er een kettingreactie van problemen kan ontstaan.”

Alles is ingericht op een optimale leverbetrouwbaarheid, binnen de eigen organisatie, maar ook in de relatie met toeleveranciers. Dan gaat het natuurlijk in eerste instantie om doekproducenten, maar daarnaast ook om de leveranciers van machines en software, want productieproces en voorraadbeheer zijn zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ludwig Kestelyn wil dat ieder probleem binnen 24 uur is opgelost. “Dat kost geld, ook voor onze klant, maar altijd minder dan wanneer een productielijn stilvalt… ”

Markten
De klanten van Sunconfex zitten in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië. 
Ongeveer 40% van de afzet gaat naar Nederland. Kestelyn heeft zich ook op Duitsland gericht, omdat het de motor van Europa is. “De bouw is er sterk gebleven en het land lijkt minder gevoelig voor conjunctuurschommelingen. Bovendien staat in Duitsland – de buitenjaloezie is er nog steeds erg populair – de screenzonwering nog in de kinderschoenen, dus is het groeipotentieel er groot.”

DSC_0158---Kestelyn-en-Martens

Ludwig Kestelyn en managing director Stephan Martens van Solaye Fabrics.

Crystal
Het buitenleven wint nog steeds aan populariteit, wat zich uit in een onveranderd grote aandacht voor terrasoverkappingen. Voor Sunconfex ligt de focus daarbij op verticale afsluitingen voor zijkanten of voorzijde middels screendoek, crystal of een combinatie van beide. Net als screendoeken, kunnen ook de afsluitingen uit crystal van een rits worden voorzien, zodat ze in windvaste systemen kunnen worden verwerkt.

Crystal is geen gemakkelijk product om te verwerken. Sunconfex is in 2011 begonnen met onderzoek en in 2012 gestart met de verwerking ervan. De helderheid moet goed zijn en blijven, dus moet worden voorkomen dat het materiaal vergeelt of broos wordt. Bovendien is confectioneren ervan moeilijk omdat er speciale technieken voor nodig zijn. Maar Sunconfex heeft zich de verwerking eigen gemaakt en beheerst dit product nu volledig. “Crystal mag zich in een groeiende belangstelling verheugen”, constateert Kestelyn. “Wij hebben de verwerkte hoeveelheid in 2015 verdubbeld ten opzichte van 2014.”

Schoenmaker blijf bij je leest
Uit alles blijkt dat confectioneren een specialisme is, een ontwikkeling die volgens Kestelyn alleen maar sterker wordt. “Nadat ze bedrijfsmatig hebben gecheckt wat het meest efficiënt is, kiezen zonweringfabrikanten er steeds vaker voor om terug te keren naar hun core business en de doekconfectie uit te besteden.” Kestelyn vindt dat een verstandige beslissing. “Voor ons is doekconfectie ons dagelijks werk. Wij beschikken over de meeste kennis en vaardigheden en over de modernste technieken en machines.”

Innovatiedrang
Het past in de innovatiedrang die Sunconfex aan de dag legt. Kestelyn noemt vier belangwekkende vindingen die dat ondersteunen. De eerste is de Improved Zip die fijner is dan vroegere ritsen en een verbeterde band heeft die met een nieuwe lastechniek aan het doek wordt bevestigd. Dat zorgt ervoor dat er aan de zijkant van het doek nauwelijks nog storende rimpelingen zichtbaar zijn, wat voorheen nog wel af en toe het geval was.

Met het Click On montageprofiel met twee vlaggen, dat aan de bovenkant van het doek wordt gelast, kan een doek veel sneller worden gemonteerd. Bovendien wordt goeddeels voorkomen dat er hinderlijke strepen dwars op het doek ontstaan, die bij gebruik van een doekpees wel vaak optreden.

Met de ZipFix heeft Sunconfex overigens nog een tweede montageprofiel ontwikkeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van ritstechnologie. Aan de bovenkant van het doek wordt een rits gelast die in een profiel gaat dat in de doekbuis komt. De verdikking bij de bevestiging is nog maar maximaal 0,3 mm, waardoor er helemaal geen aftekening op het doek meer zichtbaar is.

Een laatste innovatie ten slotte, is Visitex, een systeem om het screendoek aan de onderlat te bevestigen. Voordeel hiervan is dat met deze oplossing geen lasnaad boven de onderlat meer zichtbaar is. Visitex is bruikbaar met ongeveer 60% van de gangbare onderlatten. Per klant wordt eventueel een oplossing gezocht, door aanpassing van de onderlat of door aanpassing van Visitex.

DSC_0142---stopper---productie

Langjarige klantrelaties
“Dat soort samenwerkingen om producten op maat te ontwikkelen passen bij ons streven om langjarige relaties met klanten te ontwikkelen”, geeft Ludwig Kestelyn aan. “Omgekeerd werken we ook nauw samen met onze toeleveranciers – met name met doekproducenten – als we nieuwe oplossingen ontwikkelen. Omgekeerd gebeurt dat trouwens ook. Door regelmatig te overleggen en terug te koppelen, bereiken we het beste resultaat.”

Improved Screen
In combinatie met een deskundige productie zorgen alle innovaties voor een steeds betere kwaliteit van de geproduceerde screendoeken. Sunconfex heeft daar de naam Improved Screen voor bedacht. Om een en ander naar klanten en consumenten te communiceren, komt er ook nog een website improvedscreen.com.

Solaye Fabrics
In 2015 heeft Sunconfex met Solaye Fabrics een dochterbedrijf opgericht dat onder diezelfde naam binnenzonweringdoek op de markt brengt. Het wordt gefabriceerd door de Zuid-Koreaanse fabrikant Alkenz. “Alkenz is een ambitieuze en moderne producent”, weet managing director Stephan Martens van Solaye Fabrics. “Zij produceren kwalitatief hoogwaardig doek dat de vergelijking met Europese doeken ruimschoots kan doorstaan. Het Solaye Fabrics doek is een pvc doek met een polyester kern dat alle certificaten, zoals Reach, Oeko-Tex®, Greenguard enzovoorts heeft behaald.” Solaye Fabrics levert het doek per rol, omdat in de binnenzonwering de meeste bedrijven nog zelf confectioneren.

Nieuwe markt
Mensen die dagelijks met buitenzonwering bezig zijn, realiseren zich dat niet, maar in de markt wordt er meer zonweringdoek voor binnen dan voor buiten verkocht. Het is dus een grote markt, waar Solaye Fabrics een plek op wil veroveren. “Bovendien zijn we onderscheidend”, zegt Stephan Martens, “want de meeste Europese concurrenten hebben doek met een glasvezelkern, wat een iets ander product is. Het Solaye Fabrics doek is door de polyester kern iets minder stug en heeft daardoor een beter oprolgedrag.”

Groeiambitie
“De stap om met Solaye Fabrics te starten, is heel bewust genomen”, besluit Ludwig Kestelyn. We hopen dat we in de toekomst ook steeds meer binnenzonweringdoeken kunnen gaan confectioneren. Dat past in onze groeiambitie. We hebben nu meer dan honderd klanten in ruim twintig landen en verwerken meer dan een miljoen vierkante meter doek per jaar. Maar onze ambitie reikt verder en we willen blijven groeien, zowel met Sunconfex als met Solaye Fabrics.”

Tekst en foto’s: Thijs Pubben

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

erfal