Coulisse

Coulisse

02:55
15-01-2018

Stilstaan en weer doorgaan

Het is in 1992 – 25 jaar geleden – begonnen in een kamertje van het huis van Christiaan Roetgering aan de Dorpsstraat in Enter, het is nu een bedrijf met een omzet van honderd miljoen euro dat actief is in meer dan tachtig landen: Coulisse. Nog steeds uit het Overijsselse Enter. 

Om aan het bedrijfsjubileum aandacht te besteden, had Coulisse de (inter)nationale pers half oktober naar De Vonder in Enter uitgenodigd. Z&R berichtte er al kort over in het Journaal van Z&R 7. De bedoeling was om stil te staan bij de afgelopen 25 jaar, maar zeker ook om vooruit te kijken naar de toekomst. Want een bedrijf dat vooruit wil, kan niet te lang stilstaan.

Wie de stand van Coulisse op de R+T wel eens heeft gezien, weet dat Coulisse ‘een feestje’ kan organiseren. Zo ook deze keer. Korte presentaties op diverse plekken in de diverse gebouwen die Coulisse in Enter inmiddels heeft. Met telkens een korte wandeling tussendoor om de ontvangen informatie te laten bezinken en het hoofd vrij te maken voor de volgende voordracht. Met aan het slot de beste steak ooit in de plaatselijke bistro.

Coulisse
Het nieuwe Contract Experience Centre in Enter dat zich volledig focust op de projectmarkt. 

Klein begonnen
Christiaan Roetgering is Coulisse 25 jaar geleden uit het niets begonnen, aanvankelijk als een handelsfirma, want handel zit de Roetgerings in het bloed. Niet lang daarna is ook broer Maurice tot het bedrijf toegetreden. Geleidelijk hebben de beide broers de koers van Coulisse verlegd van een handelsonderneming naar een bedrijf dat zelf producten ontwikkelt en laat produceren. Voor de productie zijn vanaf het begin partnerbedrijven in China gezocht.

In grote lijnen werkt het bedrijf nog steeds op deze manier. Wel is een ingrijpende ontwikkeling zichtbaar, want Coulisse is inmiddels uitgegroeid tot een innovatieve wereldspeler op het gebied van raambekleding die mensen over de hele wereld wil inspireren met een vernieuwend totaalaanbod aan raambekledingscollecties en -systemen.

Aansprekend design
Na het welkomstwoord door Christiaan Roetgering op het hoofdkantoor van Coulisse, werd het journaille al snel naar Dock 36 geleid – ‘werkplaats voor creatie, inspiratie & communicatie’ – waar de ontwerpafdeling van Coulisse is gevestigd. Daar vertelde head designer Catharina Idema van Coulisse hoe er drie jaar lang aan een nieuwe collectie is gewerkt, die tijdens de R+T 2018 zal worden gepresenteerd. Leidraad zijn vier designthema’s, te weten Serenity, Craft, Herbarium en Decadence. Verder zijn er ook een nieuwe Screen en een nieuwe Contract collectie ontwikkeld, die eveneens prominent op de R+T aan bod zullen komen.

Coulisse opent Contract Experience Centre
In Dock 36 is ook het nieuwe Contract Experience Centre van Coulisse gevestigd, waar Jan-Henk Dekker de scepter zwaait. Als onderdeel van zijn duurzame groeistrategie legt Coulisse zich de komende jaren intensief toe op het voor zijn klanten en partners
– wereldwijd – activeren van de projectmarkt. Dekker gaat daar leiding aan geven en het Contract Experience Centre krijgt in deze ambitie een hoofdrol.

Het bestaande assortiment voor de projectmarkt, dat nu bestaat uit screenstoffen, vlamvertragende stoffen, systemen en automatisering, zal hiervoor worden uitgebreid met producten die inspelen op cruciale thema’s in deze markt, zoals duurzaamheid (LEED, BREEAM) en het bevorderen van welzijn en productiviteit. Coulisse wil architecten en opdrachtgevers niet alleen bekendmaken met het Coulisse portfolio, maar ook bevorderen dat het wordt voorgeschreven. De nieuwe aanpak zal wereldwijd worden uitgerold.


De presentatie van Jasper Abels tijdens het persevent in Enter. 

Ambities
Coulisse in 1992 uit het niets opgebouwd naar een bedrijf met een omzet van 91 miljoen in 2016 en een omzetdoelstelling van 100 miljoen euro in 2017. Er wordt geëxporteerd naar 86 landen en Coulisse heeft eigen vestigingen in onder andere Warschau, Mallorca, Singapore, Miami, Shanghai en Taipei. En de ambities zijn groot, want al in 2020 wil Coulisse de omzetgrens van 150 miljoen bereiken.

Doelstelling is om dat vanuit Enter te blijven doen, waar Christiaan en Maurice Roetgering nog steeds binnen een kilometer van het bedrijf wonen. In Enter heeft Coulisse behalve kantoren, de ontwerpstudie en een Tech Centre voor productontwikkeling (er is in 2009 al een Z&R Product of the Year Award gewonnen) ook een groot warehouse en distributiecentrum van ongeveer elfduizend vierkante meter. Alle producten uit het assortiment van Coulisse worden van hieruit naar klanten over de hele wereld gedistribueerd.

Een belangrijke doelstelling van Coulisse is om het bedrijf in de toekomst verder te verduurzamen. Daar is overigens al een begin mee gemaakt, want Coulisse heeft bijvoorbeeld rolgordijnen in het assortiment die worden gemaakt van 100% gerecyclede petflessen. Maar duurzaamheid gaat natuurlijk verder dan alleen het productassortiment en Coulisse wil daar in de toekomst vol op inzetten.


Modefotograaf Jasper Abels schiet Coulisse campagne 2018

Dat Coulisse zaken groots en stijlvol aanpakt blijkt uit het feit dat het internationaal kunst- en modefotograaf Jasper Abels heeft gevraagd voor de Coulisse campagne 2018. Abels werkt voor merken als Dior en bladen als Vogue, Glamour en Bazaar. De fotograaf combineert in zijn werk mode, kunst en natuur. “Net als Jasper laten wij ons in ons creatieproces inspireren door mode, kunst, architectuur en natuur. Daarom is het zo bijzonder om nu de interpretatie van Jasper op onze producten te zien”, aldus Catharina Idema. Tijdens het persevent presenteerde Jasper Abels een preview van de Coulisse campagne die op de R+T 2018 officieel wordt gelanceerd.

Tekst: Thijs Pubben   Beeld: Coulisse
Uitgelichte afbeelding: Oprichter van Coulisse, Christiaan Roetgering. 

Z&R Online partners

Derde Romazo Branchedag