Smits Rolluiken en zonwering
04:29
10-01-2017

Smits Rolluiken en zonwering klaar voor 2017: ‘de weg omhoog is ingezet’

Je kunt ook in één keer te veel willen, hebben ze bij Smits Rolluiken en Zonwering gemerkt. Vernieuwing van de IT, een nieuwe opzet van de productie, plannen voor het hoofdkantoor met een nieuwe showroom, aanpassing van de marketingstrategie… Het heeft ertoe geleid dat het bedrijf uit Cuijk een lastig jaar achter de rug heeft. Maar de weg omhoog is ingezet. Onder leiding van de nieuwe algemeen directeur Erik te Riele zit Smits vol plannen en brandt het bedrijf weer van ambitie.

Erik te Riele is op 1 oktober bij Smits in dienst getreden, terwijl er nog allerhande veranderingen aan de gang zijn. Zijn eerste taak is om die processen te stroomlijnen en in goede banen te leiden. Het helpt dat hij enige ervaring in de zonweringbranche heeft, want Te Riele heeft in het verleden als general manager in Kadan (Tsjechië) en als productmanager binnenjaloezieën bij Hunter Douglas gewerkt.

Aan de operatiekant was bij Smits Rolluiken en Zonwering in de afgelopen jaren wat achterstallig onderhoud ontstaan. De IT moest worden aangepakt, maar ook de productie. Al met al een te grote operatie om even in het stille winterseizoen te doen. De hele veranderingsoperatie stond voor 2016 op de rol, maar heeft meer voeten in de aarde gehad dan vooraf verwacht. “Het heeft zelfs onze leverbetrouwbaarheid beïnvloed”, constateert Erik te Riele met spijt in zijn stem. “Vervelend voor onze klanten, maar wij waren er zelf natuurlijk ook niet bepaald blij mee. Er is heel hard gewerkt om dat te herstellen. Met succes. De resultaten zijn nu weer goed en de leverbetrouwbaarheid is gestegen tot tussen de 98 en 99 procent.”

Lean production
De productieafdeling van Smits wordt onder leiding van productiedirecteur Niels Beerens ingericht volgens de principes van lean production. Er komen drie afdelingen dicht bij elkaar, te weten voorbereiden en zagen, assemblage en verpakken. “Dat betekent dat onze productieafdeling veel compacter wordt”, legt Beerens uit. “We kunnen nu met één gebouw volstaan, terwijl we eerst in twee gebouwen werkten. De nieuwe opzet is logistiek handiger en maakt het veel gemakkelijker om bij piekdrukte medewerkers uit te wisselen tussen afdelingen. Overal in de fabriek staan nu planborden. Onze mensen beginnen ’s morgens met het maken van een goede planning om de productie die moet worden gehaald zo efficiënt mogelijk te kunnen laten verlopen. En het werkt, want de verbeteringen zijn nu al zichtbaar!”

Smits Rolluiken en zonwering

Verbeteringen zijn overigens ook op de kantoorafdelingen doorgevoerd, vervolgt Te Riele. “Ook daar wordt nu met planborden gewerkt om werkzaamheden te stroomlijnen. Over de hele lijn moet het beter. Vertrouwen komt te voet, maar vertrekt te paard. Iedereen is er inmiddels weer van doordrongen waar we het voor doen: om de klant zo goed mogelijk te bedienen en te ontzorgen.”

Iedereen bij Smits Rolluiken en Zonwering heeft in de afgelopen maanden goed in de spiegel gekeken. “We moeten ons er allemaal van bewust zijn dat kwaliteit en controle optimaal moeten zijn”, aldus de nieuwe algemeen directeur. “Als bedrijf moeten we beter meedenken met de klant. Daarom werken we bij Smits constant aan verbetering van onze processen. Niet top-down, maar bij voorkeur bottom-up. De mensen op de werkvloer weten op hun eigen afdeling het beste waar de knelpunten zitten. Het is daarom niet meer dan logisch dat zij een belangrijke rol vervullen als het om aanpassen van bijvoorbeeld de productie of de logistiek gaat. Extra voordeel is dat veranderingen beter worden gedragen als mensen er zelf een stem in hebben gehad en er direct bij betrokken zijn.” 

Sinds zijn aantreden bij Smits Rolluiken en Zonwering heeft Erik te Riele veel met mensen gesproken, binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten, met dealers en toeleveranciers. “Ik heb veel vragen gesteld. Waar zitten problemen? Welke wensen heeft men? Hoe kunnen we zaken verbeteren? Daarmee moeten we aan de slag. Ik heb gemerkt dat bij de meeste van onze dealers het vertrouwen in Smits Rolluiken en Zonwering onveranderd groot is. Daar moeten we mee verder. In dat kader past de cultuurverandering die we hebben ingezet. Ze helpt ons om ook in de toekomst een goede partner voor onze klanten te zijn. Het afgelopen jaar hebben we onze dealers misschien af en toe teleurgesteld. Nu is onze focus veranderd en willen we weer de beste zijn!”

Smits Rolluiken en zonwering

Cultuurverandering
“Modernisering van de productie en de IT waren nodig, maar een cultuurverandering is minstens net zo belangrijk”, constateert Te Riele. “De markt verandert immers en als leverancier moet je mee veranderen. Als leverancier – wij niet alleen en niet alleen binnen de zonwering – moet je steeds beter anticiperen op wat de klant wil. We gaan dus meer en meer van een aanbod- naar een vraaggestuurde benadering. Natuurlijk is dat in het begin voor iedereen wennen.”

Smits Rolluiken en Zonwering verandert ook de wijze waarop het bedrijf met zijn productportfolio naar buiten treedt. “We gaan met nieuwe prijslijsten per productlijn werken”, zegt Te Riele daarover. De prijslijsten voor rolluiken, screens en terrasschermen zijn al in 2016 verschenen. In 2017 komen er zes geheel nieuwe, behalve voor rolluiken, screens en terrasschermen ook voor uitvalschermen en markisoletten, buitenleven en markiezen. “Het is een manier om de dealer beter te ondersteunen in zijn verkooptraject.”

De nieuwe prijslijsten sluiten aan bij een strategiewijziging die Smits Rolluiken en Zonwering doorvoert. Ze behelst een verschuiving richting programma’s voor de verschillende productgroepen. Per productgroep worden dan alle mogelijkheden gepresenteerd, van een high end product tot een scherp geprijsd basisproduct.

Ook op het gebied van marketing gaat Smits Rolluiken en Zonwering zich in de toekomst nadrukkelijker presenteren. Smits werkt op dit gebied nauw samen met de andere bedrijven uit de AVZ Groep in een gezamenlijke marketingafdeling. Dat past bij de doelstelling van de bedrijven om synergie te zoeken, niet alleen tussen AVZ en Smits, maar ook met SunStock, Sunpoint, Hylas/Tibelly® en Reflex.

Bij alle vernieuwingen die Smits doorvoert, hoort ook een nieuwe huisstijl. Ook die wordt in samenwerking met de andere bedrijven uit de AVZ Groep ontwikkeld, maar wel met een eigen identiteit voor elk afzonderlijk bedrijf. De nieuwe huisstijl behelst ook een nieuwe website voor elk bedrijf. “Voor Smits is de lancering van een nieuwe, fris aandoende website voor het eerste kwartaal van 2017 voorzien, dus in de aanloop naar het nieuwe zonweringseizoen”, aldus Te Riele.

Alulux
Nieuws op productgebied is er ook. “Voor rolluiken hebben we besloten om ons te concentreren op de producten van Alulux”, legt Te Riele uit. “Niet zo verrassend natuurlijk, omdat Alulux een zusterbedrijf is van de AVZ Groep, waar ook Smits deel van uitmaakt. We zullen ons vooral met de CD 942 lamel van Alulux profileren, met het speciaal ontwikkelde rode schuim. Dankzij dit schuim – dat 20% harder is dan standaard rolluikschuim – is deze lamel heel stevig en stabiel. Daardoor is de hagelweerstand 11% en de torsieweerstand 15% hoger dan bij lamellen met het gangbare schuim.”

De focus op de CD 942 lamel maakt het mogelijk om gerichte marketingcampagnes voor rolluikenspecialist en eindgebruikers te ontwikkelen. Dat laatste is belangrijk omdat het voor dealers vaak moeilijk is om de eindgebruiker voor een bepaald type rolluiklamel te interesseren. Om de dealer bij de promotie van Alulux te ondersteunen, heeft Smits in samenwerking met Alulux en AVZ een display, brochuremateriaal en een moderne plexiglazen tafeldisplay met stalen van de beschikbare lamelkleuren ontwikkeld. Om de productnaam Alulux verder te promoten is ook nog aanvullend promotiemateriaal leverbaar, tot aan bedrijfskleding toe. Ten slotte is door de AVZ Groep de site www.alulux.nl gelanceerd.

Op productgebied is verder nieuw dat Smits zich in het seizoen 2017 nadrukkelijker dan voorheen ook op terrasoverkappingen gaat richten. Het buitenleven is nog steeds een prominent thema en Smits wil zich daarom met een eigen lijn terrasoverkappingen profileren, die als een aparte productlijn in het assortiment wordt opgenomen. Vandaar ook de eerder gememoreerde, aparte prijslijst.

“De verander- en verbetertrajecten die we bij Smits Rolluiken en Zonwering hebben ingezet, hebben heel veel inspanningen van iedereen gevergd”, concludeert Erik te Riele. “Het was misschien ook wel allemaal wat veel in een keer. Maar inmiddels zitten we weer in een positieve flow en dat geeft veel energie voor het nieuwe seizoen. We hebben er zin in. De zonweringbranche gaat nog van ons horen!”

Tekst en foto’s: Thijs Pubben

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

Hans en Petra van Deursen nieuwe eigenaren Hubo / zonwering Duijts NederweertHeimtextil 2017