04:27
14-10-2019

ROMA DOET HET BIJZONDER GOED

DE GROEI IS BIJNA NIET BIJ TE HOUDEN

Wie het vorige voetbalseizoen wel eens op zaterdagavond op de ARD naar het Bundesliga-voetbal keek, kon de tv-reclames van ROMA voorbij zien komen. Als je in Duitsland je reclames tijdens het voetbal uitzendt, behoor je tot de ‘grote jongens’. De tv-reclames van ROMA bewijzen dat ROMA in thuisland Duitsland behoorlijk aan de weg timmert. Maar daar niet alleen. Onder de bezielende leiding van directeur ROMA Benelux BV Toon van Osta doet ROMA het ook in België en Nederland bijzonder goed.

Roma Benelux is ook in de crisis stevig blijven groeien, maar de laatste jaren is de groei echt stormachtig te noemen”, stelt Toon van Osta vast. “Door het langdurig uitvallen van een belangrijke medewerker hebben de binnendienstmedewerkers op ons kantoor in Zevenbergen dit jaar moeten vechten als leeuwen om de constante orderstroom te verwerken. De positieve markt, de mooie nazomer van 2018 en de mooie week in februari van dit jaar hebben de omzet vanaf dag één in 2019 naar ongekende hoogte gestuwd. De regelmatig hoge temperaturen, hebben het vuurtje nog verder opgestookt tot een storm die pas sinds enkele weken iets is gaan liggen.”

Toon van Osta, directeur van ROMA Benelux BV.

 

Om al het werk aan te kunnen, wordt er door ROMA Benelux koortsachtig gezocht naar versterking voor de binnendienst op kantoor en naar een buitendienstmedewerker voor Vlaams en zeker ook voor Franstalig België. “Daar ligt nu nog veel omzet die deels door ROMA Frankrijk wordt waargenomen omdat wij nog geen bezoekcapaciteit hebben”, constateert Van Osta met enige spijt in zijn stem. “In dat deel van België is nog heel veel te halen. Vooral het deel wat zich richt op Luxemburg gaat als de brandweer! De ROMA producten blijken er heel erg geliefd te zijn.”

Nieuwbouw

Om het aantal werkplekken en de overige mogelijkheden in Zevenbergen verder uit te breiden, bijvoorbeeld om klanten te ontvangen en demonstraties, trainingen en instructies te geven, moet er nieuwbouw worden gepleegd. De grond daarvoor is al eind 2018 aangekocht en ROMA Benelux kan nu beschikken over een perceel van bijna 6000 m². “De plannen liggen al klaar, maar nu nog de realisatie”, verzucht Van Osta. “We hebben dit project even moeten laten rusten, omdat we de orderstroom en alles wat daarmee samenhangt prioriteit hebben moeten geven.”

“Maar het volgend jaar moet alles klaar zijn, want dan bestaat ROMA veertig jaar”, gaat de directeur van ROMA Benelux verder. “Dan is het in Duitsland en in alle ROMA vestigingen  in de rest van Europa groot feest.

In samenwerking met Ambiance Zonwering Van Brederode heeft ROMA recent rolluiken voor een spits toelopende glazen façade geleverd.

 

ROMA oprichter Roland Thoma was 24 jaar toen hij in een houten schuur begon met een handjevol personeel. Nu is hij een van de drie grootste producenten van rolluiken en zonweringen in Europa!” In Duitsland heeft ROMA zes fabrieken, een nieuwe in Frankrijk wordt rond deze tijd in gebruik genomen, in de Benelux heeft ROMA een vestiging in Zevenbergen. “In Duitsland is nu even de rem op de groei gezet”, constateert Toon van Osta. “Het buitenland mag nog wel groeien. Dan hebben we het over Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux.”

Ook de export naar Scandinavië, Nieuw Zeeland en Australië heeft ROMA op een laag pitje moeten zetten omdat het bedrijf handen tekort komt door het succes dat in de Benelux wordt geboekt. “Klantenbezoeken, acquisitie plegen, er is dit jaar door alle drukte nog nauwelijks iets van gekomen”, verzucht Van Osta. “Wij hopen op begrip van onze klanten. Een geluk bij een ongeluk is dat veel van hen het niet zo erg vinden om in deze tijd geen bezoek te krijgen, omdat zij een voortdurende strijd moeten leveren om hun handel gemonteerd te krijgen!”

Maar waar nodig staat ROMA Benelux natuurlijk voor zijn klanten klaar, benadrukt Van Osta. “In deze tijd vinden dealers ondersteuning bij moeilijke opdrachten heel erg belangrijk. Wij ondersteunen desgewenst bij bestellingen, maar ook bij inmeten en montage. Belangrijk omdat we samen met onze dealers veel bijzondere opdrachten doen en niet alleen rechttoe-rechtaan werk. In samenwerking met Ambiance Zonwering Van Brederode hebben we recent bijvoorbeeld rolluiken voor een spits toelopende glazen façade geleverd. Het zijn projecten waarbij we enerzijds ons vakmanschap en anderzijds de mogelijkheden van ROMA rolluiken kunnen laten zien. Onze service monteur Hans van Overveld heeft een overvolle agenda, maar gelukkig kunnen we alle servicevragen nog steeds goed beantwoorden. Waar onze klanten het meest ondersteuning bij nodig hebben, is toch nog steeds de buitenjaloezie. Het ontbreekt nogal eens aan kennis en ervaring met dit product. Belangrijk omdat je aan heel veel dingen moet denken, zoals koofhoogte, windzekering enzovoorts.”

Het bestaande pand van ROMA in Zevenbergen.
Door grote drukte is de geplande nieuwbouw noodgedwongen uitgesteld.

 

“En natuurlijk maken ook wij weleens een fout”, besluit Toon van Osta. “Kan gebeuren. Iedereen maakt fouten. Belangrijk is hoe je ermee omgaat. Wij vragen heel vaak om een film van de storing te maken, zodat wij direct tot actie kunnen overgaan. Dat bespaart veel tijd. Actie, daar los je problemen mee op! We zetten stappen, maar we moeten daar nog veel beter in worden. Zo proberen we ons voortdurend verder te ontwikkelen en te verbeteren.”

ROMA, een successtory van bijna 40 jaar

Op zijn site brengt ROMA het met een kwinkslag: er zijn tal van plaatsen in de wereld die meer zonne-uren hebben dan Burgau in de Duitse deelstaat Bayern, waar de hoofdzetel van ROMA is gevestigd. Maar juist in Burgau zijn meer dan 14.000 zonnedagen ervaring met hoogwaardige zonweringsystemen gebundeld.

ROMA profileert zich als een van de leidende Europese merken voor zonweringsystemen, dat aan zichzelf de hoogste normen oplegt voor wat betreft de functionaliteit, het uitzien en de duurzaamheid van zijn producten. Als middelgroot bedrijf noemt ROMA als zijn belangrijkste inzicht van de afgelopen 39 jaar: Wonen begint voor het raam!

Het maakt voor ROMA niet uit wat de behoefte is: ’s morgens de zon binnenlaten, ’s avonds nieuwsgierige blikken weren, de zonnewarmte weren in de warme seizoenen of isoleren en de koude buiten- en de warmte binnenhouden als het buiten koud is, het bedrijf claimt voor elke situatie een passend product te hebben. Met de rolluiken, buitenjaloezieën en screens van ROMA hebben eindgebruikers de mogelijkheid binnenklimaat, licht en privacy naar eigen wens te regelen, want rolluiken en/of zonwering zijn daarvoor

Recent is er een nieuwe hal gerealiseerd bij de hoofdvestiging van ROMA in Burgau.

 

volgens ROMA het meest geschikte instrument.

• Meer dan 1300 medewerkers.

• Drie systemen: rolluiken, buitenjaloezieën en screens (plus afgeleide producten, zoals garagepoorten).

• Acht vestigingen (de vestiging in Frankrijk wordt elk moment operationeel).

Opgericht in 1980.

 

Ook een goed product moet verkocht worden

ROMA besteedt traditioneel veel aandacht aan de kwaliteit van zijn producten. Een goede promotie moet ervoor zorgen dat die kwaliteiten onder de aandacht van de eindgebruikers worden gebracht. Om zijn CDL Comfort & Design lamel voor buitenjaloezieën op de Duitse thuismarkt te promoten, heeft ROMA in 2018 de online-spot Catwalk laten maken. ROMA heeft er in 2018 een Red Dot Award mee gewonnen en in 2019 heeft de spot ook nog eens in twee categorieën de German Brand Award 2019 gekregen: winnaar in de categorie ‘Excellence in Brand Strategy and Creation – Brand Communication – Movies, Commercials & Virals’ en een speciale vermelding in de categorie ‘Excellence in Brand Strategy and Creation – Lighthouse Project of the Year’. De prijzen zijn een waardering voor succesvolle merken met een consequent doorgevoerde merkenstrategie.

Still uit de prijswinnende online-spot.

 

In het spotje Catwalk probeert een vrouw diverse outfits aan, terwijl haar privacy wordt bewaakt door een ROMA buitenjaloezie met CDL-lamellen. Door de lamellenoverlapping en speciale geleiderails is inkijk zelfs ’s nachts bij een helverlichte binnenruimte niet mogelijk.

De spot Catwalk is gemaakt door communicatiebureau Baschnegger Ammann Partner uit Dornbirn. Regisseur was Tim Löhr en de productie was in handen van Zeitsprung Commercial uit Düsseldorf.  

Tekst: Thijs Pubben
Beeld: ROMA
Lees meer over: Groei , nieuwbouw , Roma , Roma Benelux

Z&R Online partners