Outdoor Experience Center
03:23
18-07-2019

renson start bouw gloednieuw Outdoor Experience Center

‘Internationale referentie voor totaalbeleving in de tuin’

Renson maakt een ongekende groei en ontwikkeling door. Een recente manifestatie daarvan is de nieuwbouw die het bedrijf realiseert op bedrijventerrein De Prijkels in de Oost-Vlaamse gemeenten Deinze, Nazareth en Kruisem. Donderdag 25 april heeft CEO Paul Renson de eerste spadesteek verricht voor de bouw van een gloednieuwe Outdoor Experience Center. “Het moet het outdoor living-vlaggenschip van Renson worden en dé internationale referentie voor totaalbeleving in de tuin”, licht Communication Officer Roel Berlaen van Renson toe. Naar verwachting is het Outdoor Experience Center in 2021 volledig operationeel. 

De bouw van de gloednieuwe outdoor living-afdeling van de specialist in ventilatie, zonwering en buitenleven op De Prijkels start in een jubileumjaar, want Renson bestaat in 2019 precies 110 jaar. Op het grondgebied van de gemeenten Kruisem en Nazareth bouwt Renson een nieuwe vestiging, net als het hoofdkantoor in Waregem pal naast de autosnelweg E17. “De nieuwbouw gaat onderdak bieden aan zowel productie, kantoren, test- en trainingscentra én showroom voor de jongste, maar tegelijk snelst groeiende afdeling van de Renson Groep”, aldus Berlaen. 

Internationaal visitekaartje, lokaal verankerd
“Renson bestaat dit jaar 110 jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een groep met ook merken als argenta, ROB, Albo, eSafe, Open Motics en Corradi onder z’n vleugels”, vertelde Paul Renson in zijn openingswoord. “Toch blijft de baseline ‘Creating Healthy Spaces’ de rode draad voor Renson als merk. Met onze natuurlijke oplossingen op het vlak van ventilatie, zonwering en outdoor living – buitenleven – willen we er voor zorgen dat iedereen zowel binnen als buiten gezond en comfortabel kan leven. Innovatie zit ingebakken in het DNA van ons familiebedrijf. Met 75% van onze groei uit recente innovaties bewijzen we dat in de praktijk. ‘No speed limit on innovation’, zo benoemen we het graag.” 

Paul Renson noemde het een bewuste keuze om niet te gaan produceren in het buitenland, maar opnieuw lokaal te investeren en in België te blijven. “Dit is een enorm dynamische regio, met heel gedreven, talentvolle mensen die mee hun schouders willen zetten onder de ontwikkeling en productie van onze vernieuwende oplossingen. Het is dankzij hen dat we de kwaliteit kunnen blijven bieden die we altijd al nastreven voor ons volledige productassortiment. De kennis en knowhow die hier zit, willen we dan ook optimaal kunnen inzetten om te blijven innoveren voor een gezond binnenklimaat en een comfortabel buitenleven.” 

Outdoor Experience Center

De huidige CEO Paul Renson vertegenwoordigt de vierde generatie.


NOA: Renson + partners
“Met dit unieke project willen we dé internationale referentie worden voor totaalbeleving in de tuin”, verduidelijkte Business Unit Manager Outdoor Dieter Heyman van Renson vervolgens de ambities achter de nieuwe vestiging in De Prijkels. “Door de snelle groei van die afdeling waren we sowieso aan productie-uitbreiding toe. En dus verhuist de volledige Outdoor Living-afdeling van Renson tegen 2021 naar de nieuwe locatie. Terrasoverkappingen, carports, gevelbekledingen, tuinwanden, tuinverlichting en andere design tuinelementen: stuk voor stuk zullen die vanaf dan op deze plek van de band rollen. Daarnaast is er ruimte voorzien voor een testcentrum, trainingsfaciliteiten, kantoren en een binnen- én buitenshowroom van maar liefst 10.000 m². Die showroom zullen we trouwens niet alleen invullen. Dat doen we samen met andere spelers in de markt van hoogwaardige outdoor producten. Denk bijvoorbeeld aan tuinmeubilair, jacuzzi’s, buitenkeukens en tuinverlichting. Doel is om bezoekers onder te dompelen in een droomwereld waar alle elementen die een tuin tot een beleving maken piekfijn op elkaar zijn afgestemd. Kortom: een totaalbeleving voor de tuin, die op termijn is terug te vinden op www.noa-outdoor.com, de website waar tot dan de voortgang van het bouwproject kan worden vervolgd.” 

Tuinpaviljoen XXL langs de snelweg
“Het hele ontwerp van deze nieuwe Renson vestiging in de Prijkels is effectief ontwikkeld vanuit de outdoor living-beleving die erachter zit”, verklaart CEO Luc Binst van Binst Architects het ontwerp voor de nieuwbouw. “Dat bracht ons op het idee om het gebouw – met een indrukwekkende lengte van driehonderd meter – vorm te geven als een tuinpaviljoen XXL langs de snelweg. Zowel kantoren, als productie en showroom zijn geïntegreerd in die paviljoengevel en dus is de link snel gemaakt met wat er achter die façade wordt gemaakt en verkocht. In de heel lichte en horizontale architectuur zijn overigens zowel eigen gevelelementen van Renson, als natuurelementen verwerkt, die het totaalverhaal rond outdoor living verder versterken.” 

Outdoor Experience Center

De eerste spadesteek. Rechts met spade CEO Paul Renson, naast hem burgemeester Joop Verzele van Kruisem en minister van Binnenlandse zaken Pieter De Crem (links).


Industrie 4.0: standardization in customization
“Renson zet sterk in op digitalisering”, aldus Dieter Heyman. “We willen niet alleen slimme oplossingen ontwikkelen voor onze eindklanten, maar tegelijk onze interne processen digitaliseren om in de toekomst nog beter te kunnen communiceren en nog efficiënter te kunnen samenwerken met onze verschillende stakeholders. Een eerste stap daarbij is het Sunrise project, het nieuwe ERP-pakket – SAP – dat parallel met de nieuwe vestiging in De Prijkels geïmplementeerd wordt. Daarnaast zetten we ook sterk in op de automatisering van de productieprocessen, zodat we efficiënter kunnen produceren en onze concurrentiepositie tegenover het buitenland kunnen handhaven. Een intelligent machinepark zal in deze nieuwe productiesite voor een optimale productieflow zorgen, zodat we de toegevoegde waarde van de mensen op de werkvloer kunnen maximaliseren. Er komt een automatisch hoogbouwmagazijn om profielen op te slaan en een speciaal ontworpen, computergestuurde productielijn – ‘aorta’ – om onderdelen efficiënt en volgens onze hoge kwaliteitsnormen samen te stellen tot bestellingen op maat. Dat maatwerk is voor Renson de focus voor de toekomst: door dat operationeel te standaardiseren, kunnen we ons verder differentiëren. Standardization in customization noemen we dat.”  


Outdoor Experience Center in cijfers (www.noa-outdoor.com)

  • Het totale oppervlakte van de Renson site is 10 hectare. 
  • Het totale bebouwde oppervlakte is 65.000 m². Productie: 50.000 m², Experience Center: 15.000 m² (waarvan 10.000 m² showroom en 5.000 m² kantoren). Een eventuele latere uitbreiding met 35.000 m² vloeroppervlak is mogelijk. 
  • Aantal arbeidsplaatsen ter plaatse (in verschillende fases) bedraagt: 100 productiemedewerkers en 50 overige werknemers bij opstart van de site in 2021 tot 250 FTE’s in totaal binnen vijf jaar (waarvan 150 nieuwe geworven werknemers). 
  • De totale investering bedraagt 75 miljoen euro. 
  • De volledige sitemoet in 2021 worden opgeleverd.
Tekst: Piet Willemsen
Beeld: Renson

Z&R Online partners

Bram PlattelSTOBAG