AW Nederland
02:11
31-01-2019

Poolse deuren en hekwerken van Wiśniowski op de Nederlandse markt

Herkenbaar? De architect heeft een schitterend plan op papier gezet. Aan u als aannemer alleen nog de taak om de deuren in te kopen. Om bij de leverancier vervolgens te horen dat wat u voor ogen heeft niet mogelijk is. Zijn dubbeldikke catalogus bevat veel mooie producten, maar net niet dat product waar u naar op zoek was. Dat moest anders kunnen vond Wouter van Kerkvoorde. Toen hij samen met zijn compagnon Dennis Geerdes het bedrijf AW Nederland begon, was maatwerk dan ook een van de uitgangspunten. En dat is gelukt! “The sky is the limit”, zeggen Van Kerkvoorde en in koor. “Wij zeggen gewoon tegen klanten: teken maar, wij leveren het!” 

AW Nederland
Een voorbeeld van een Wiśniowski toepassing. 

Flexibiliteit is het toverwoord
Het merk dat AW Nederland voert, is Wiśniowski, de grootste producent van deuren en hekwerken in Centraal-Europa. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het hier om een Pools bedrijf. “En dat kan de wenkbrauwen nog weleens doen fronsen”, weet Van Kerkvoorde uit ervaring.
“Een Duits merk roept meteen een gevoel van degelijkheid op, een Pools merk moet zich eerst bewijzen. Maar als klanten de producten van Wiśniowski met eigen ogen zien – bijvoorbeeld in onze showroom – zijn ze direct overtuigd!” 

Wiśniowski is een groot bedrijf dat meer dan 85.000 garagedeuren per jaar produceert en exporteert naar tientallen landen in Europa. Toch gedraagt het zich niet als multinational. “Wiśniowski is, ondanks de groei die het sinds de oprichting in 1989 heeft doorgemaakt, een typisch familiebedrijf gebleven”, vertelt Van Kerkvoorde. Wat het voordeel daarvan voor klanten is? Flexibiliteit! “Wij hoeven nooit nee te verkopen”, legt hij uit. “Wat de klant bedenkt, kunnen wij leveren. Deuren met verticaal glas bijvoorbeeld. In een land als Polen heel gebruikelijk, hier in Nederland uniek. We kunnen het product altijd aanpassen aan het bouwproject – niet andersom! – zonder dat we daar een meerprijs voor rekenen.” 

Om zeker te weten dat écht alles past, komt Van Kerkvoorde altijd voor een nacontrole naar het bouwterrein. “Het zal je maar gebeuren dat je gloednieuwe overheaddeur bij levering net een centimeter te kort blijkt. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom onderhouden we steeds nauw contact met de klant, waardoor we altijd op de hoogte zijn als een project onverhoopt uitloopt. Wij passen daar de levering en de montage van de deuren dan op aan.” 

AW Nederland
Dennis Geerdes (links) en Wouter van Kerkvoorde van AW Nederland. 

De juiste vertaalslag
Het aanpassen heeft overigens ook nog een andere dimensie, want de Poolse producten kunnen lang niet altijd zomaar een-op-een op de Nederlandse markt worden overgenomen. “Denk alleen al aan het gebruik van een garage”, vertelt Van Kerkvoorde. “In Polen is die bedoeld om een auto in te stallen, maar in Nederland wordt ze veel vaker gebruikt als opslagplaats voor bijvoorbeeld tuinspullen en fietsen. Zo’n andere toepassing van de ruimte vraagt ook om een ander soort deur.” 

Als ervaren partij weet AW Nederland altijd de juiste vertaalslag te maken naar de lokale markt. Daarnaast willen Van Kerkvoorde en Geerdes het kleinschalige karakter van Wiśniowski ook in Nederland bewaken. “Zo krijgt u als u ons belt meteen een van ons tweeën aan de lijn”, aldus Van Kerkvoorde. “AW Nederland heeft geen telefoniste in dienst.” Sterker nog, de compagnons voeren alle werkzaamheden voor hun bedrijf zelf uit. Zo kan het dus zijn dat de telefoon rinkelt op het moment dat Van Kerkvoorde nét bij een klant een lading staat te lossen. Deze korte lijnen in combinatie met de nuchtere aanpak van de Overijsselse ondernemers blijkt al jaren een succesformule. 

Weten wat AW Nederland en Wiśniowski u te bieden hebben? Ga naar www.wisniowski.nl of stuur een e-mail naar info@wisniowski.nl.


AW Nederland
IJzerweg 8
8111 CW Heeten
T: 0572-760760
E: info@awnederland.nl
W: www.awnederland.nl

Lid van de Koninklijke Metaalunie Officieel partner van Wiśniowski garagedeuren

Tekst en beeld: Wiśniowski
Uitgelichte afbeelding: 
Het kantoor met showroom van AW Nederland.

Z&R Online partners

Winterse interieurtrendsEsther van Rossum