Platform over zon-en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen
Overname zonweringbedrijf vooral vanwege historisch belang

Overname zonweringbedrijf vooral vanwege historisch belang

Zelden komt Z&R op een plaats in de zonweringbranche waar de historie zo diepgeworteld is, dat je er even stil van wordt. We schuiven aan tafel in Groningen, bij Peter Hoekzema van Kortrijk Zonwering BV, sinds 1888 een gevestigde naam in de branche, wat blijkt uit de vele, respectvolle uitingen in de showroom die naar het verleden verwijzen.

Het gaat echter niet alleen om Kortrijk Zonwering, maar ook om Waterborg Zonwering, waarvan Hoekzema de nieuwe eigenaar is. Waterborg stamt maar liefst uit 1875. Het is een van de redenen waarom hij zich heeft ingezet om het bedrijf voor de ondergang te behoeden. 

Goede mensen met gevoel voor traditie en een gezonde marge
“Zelf zit ik vanaf 1979 in Kortrijk Zonwering, mijn zoon Cor sinds 2001”, vertelt Hoekzema. “We zijn ons bewust van de geschiedenis van ons bedrijf. Al in 1906 werden er machinaal jaloezieën en rolluiken gemaakt. Een houten rolluik dat de tand des tijds heeft overleefd, hangt hier in de showroom.” 

Toen Hoekzema het vorig jaar vernam dat Waterborg Zonwering in zwaar weer terecht was gekomen, voelde hij de noodzaak om actie te ondernemen. “Ik wilde Waterborg redden van de curator. Allereerst vanwege het goede personeel dat daar werkt. Maar ook omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om een Gronings bedrijf dat uit dezelfde tijd stamt als Kortrijk aan zijn einde te zien komen. Dat zijn de twee emotionele redenen. Daarnaast is er ook een zakelijke reden. De laatste jaren heb ik gezien dat prijzen in de regio door Waterborg onder druk kwamen te staan, onnodig. Door de overname wil ik balans brengen in de markt, zodat er met kwaliteitsmateriaal een goede boterham kan worden verdiend.” 

Overname zonweringbedrijf
De oude fabriek waar machinaal jaloezieën en rolluiken werden gefabriceerd.

Zonweringgeleerde aan boord
René André gaat de kar trekken bij Waterborg. Hij is afgestudeerd bedrijfskundige en heeft tal van posities bekleed bij bekende zonweringbedrijven. André is derhalve goed ingevoerd in de branche. “In 1992 kwam ik door mijn afstudeerstage – die ik bij Kortrijk mocht doen – voor het eerst met zonwering in aanraking”, schetst hij. “Op een gegeven moment krijgt het zonweringvirus je te pakken. In 1997 werkte ik voor Sunpoint, daarna voor ANON/ZBN in Rijssen en voor Solmaat in Vroomshoop. Sinds 2016 ben ik zelfstandig ondernemer en help ik bedrijven met het inrichten van het ISP-softwarepakket (tevens de transformatie van FoxPro naar Vision, red.). Ondertussen ben altijd met Kortrijk in contact gebleven. Toen Peter vertelde dat hij Waterborg had overgenomen, kwam van het een het ander.” 

“We noemen René onze ‘zonweringgeleerde’, zegt Hoekzema lachend. “De overname van Waterborg gebeurde net voor de kerstvakantie. We zijn nu krap anderhalve maand verder en vandaag heeft René zijn eerste kennismaking met het personeel bij Waterborg. René is altijd in voor een uitdaging, net als ik. We kennen elkaar zo goed dat we aan een half woord genoeg hebben. Daarom vind ik hem de geschikte man om dat schip te besturen.” 

Geld is niet de grootste drijfveer geweest
Hoekzema geeft aan dat hij Waterborg zeker niet voor het geld heeft overgenomen. “Als je het nuchter bekijkt, heb ik er natuurlijk teveel voor betaald. De zaak via de curator overnemen, had me veel geld bespaard, maar dan was er onherstelbare schade ontstaan. Nu hebben we voor het personeel een veilige situatie gecreëerd en is het aan René om ervoor te zorgen dat iedereen daar weer met trots naar zijn of haar werk gaat. De vlam mag flink oplaaien!” Het is zeker niet de bedoeling om beide bedrijven onder één vlag te gaan voeren, voegt André toe. “Zowel Kortrijk als Waterborg behouden ieder hun eigen identiteit en bedienen ieder hun eigen klanten. Ik zal me moeten gaan bewijzen bij Waterborg en ervoor moeten zorgen dat we onze eigen broek ophouden.” 

Overname zonweringbedrijf

Overname zonweringbedrijf
Het houten rolluik in de showroom heeft de tand des tijds overleefd.

Regionaal blijven voor de beste levering en service
Gevraagd naar de plannen voor Waterborg, antwoordt Hoekzema dat Waterborg regionaal blijft opereren. “Van het wad tot aan Beilen en van Drachten tot net over de grens in Duitsland. Er moet snel kunnen worden geleverd en de service moet uitmuntend zijn.” André voegt toe: “Het eerste wat ik ga doen, is het normaliseren van de prijzen, zodat er ook wat verdiend kan worden. Qua leveringsprogramma ga ik terug naar de corebusiness. Dus geen kachels, meubels en wandsystemen meer.” 

Er wacht André een uitdaging van de bovenste plank, maar beide heren hebben er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. “We hebben te dealen met de erfenis uit het verleden”, besluit Hoekzema. “Maar we gaan het schip vlottrekken en zorgen voor continuïteit. Met personeel dat meer dan 35 jaar ervaring heeft en met een ijzersterke naam in zonwering moet die klus geklaard kunnen worden!”  

Tekst en beeld Jan Mol
Uitgelichte afbeelding: 
René André (links) en Peter Hoekzema.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details