Outdoor curtains
02:40
02-04-2019

Outdoor curtains van swela

‘Verwennerij voor het oog en uitermate functioneel’

Wie aan buitenzonwering denkt, heeft in de regel niet direct gordijnen voor ogen. Logisch, omdat we gordijnen sinds jaar en dag associëren met woninginrichting. Maar nu is het de hoogste tijd dat de zonweringprofessional gaat ‘omdenken’, is de mening van Wouter Hof, directeur van swela.

Z&R spreekt met Hof over een nieuw fenomeen: ‘the outdoor curtain’, ofwel het buitengordijn. “We roepen als buitenzonweringbranche al een tijd dat het buitenleven de scheidslijn tussen binnen en buiten opheft”, licht Hof toe. “Consumenten vergroten hun woonkamer naar buiten. Ze laten de mooiste terrasoverkappingen en pergola’s plaatsen, richten de overkapte ruimte naar eigen smaak in en hebben geld over voor kwalitatief goede en esthetisch ogende materialen. Buitengordijnen vormen binnen die gedachte een prachtige toevoeging.” 

Onbekend maakt onbemind
“Kijk eens naar de huidige situatie”, gaat Hof verder. “Een klant laat een terrasoverkapping plaatsen en zit daarmee – afhankelijk van het type overkapping – beschut tegen zonlicht en regen. Vroeg of laat komt bijna altijd de vraag op of de zijkanten en de voorzijde van de overkapping afgesloten kunnen worden. Een deel van de gebruikers kiest dan voor glazen schuifwanden, omdat men alles helemaal wil kunnen afsluiten. Een groot deel van de klanten wil echter gewoon een oplossing om de zon en de wind buiten te houden. 

Outdoor curtains
De consument heeft geld over voor kwalitatief goede en esthetisch ogende materialen. Buitengordijnen vormen binnen die gedachte een prachtige toevoeging.

Tot nu toe zijn ritsscreens de meest gekozen oplossing. “Daar is niets tegenin te brengen, want ze zijn uitermate functioneel”, constateert Hof. “Esthetisch zijn ze echter minder fraai dan buitengordijnen. Onbekend maakt onbemind, is hier het motto. Wij leveren al een tijd outdoor curtains, gemaakt van ons vuscreen weefsel. In de markt is een trend voor high end zonwering aan het ontstaan, waarbij schoonheid en functionaliteit voor de consument even belangrijk blijken te zijn. Als high end merk speelt swela daar met succes in tal van landen op in. Nu nog in Nederland!” 

De technische feiten
De reden waarom een buitengordijn nog als relatief nieuw wordt ervaren, is volgens Hof heel simpel. “Gordijnstoffen die mooi plooien, zijn doorgaans niet geschikt voor buiten. Wie zich in het verleden toch waagde aan een weerbestendige stof, merkte al snel dat ze een te laag soortelijk gewicht had om rustig te kunnen hangen. Niemand zit te wachten op wapperende gordijnen buiten!” 

Met vuscreen is dat anders, vervolgt Hof. “Voor outdoor curtains gebruiken wij de vuscreen varianten Livorno en Salerno in de soft-uitvoering. Dat houdt in dat je alle technische eigenschappen van vuscreen hebt, maar dan in een zacht en esthetisch plooiend gordijn. Het gewicht van de stof is echter groot genoeg om gordijnen die ervan zijn gemaakt mooi en rustig te laten hangen. Gordijnen die geconfectioneerd worden in vuscreen Livorno of Salerno zijn daarnaast brandvertragend, hebben dezelfde zonwerende eigenschappen als screendoek, bieden een bepaalde mate van doorzicht en hangen net zo mooi als gordijnen binnen. Hang deze gordijnen onder een terrasoverkapping en je weet niet wat je ziet! Daar kan een ritsscreen qua luxe uitstraling niet aan tippen.” 

Outdoor curtains
Door vuscreen soft als gordijn te combineren met vuscreen in screenconstructies, ontstaat er een harmonieuze aanblik. 

Als coupon of kant-en-klaar geconfectioneerd
Zoals bekend van vuscreen, zit er een nanocoating op het doek. Ze maakt het doek vuilwerend, brandvertragend en uv-bestendig. Het weefsel zelf is van polyester. “We hebben het hier over een hightech weefsel, ontwikkeld door swela, met als basis onze jarenlange expertise”, aldus Hof. “Polyester is beter recyclebaar dan acryl en dankzij de weersbestendigheid gaat het doek langer mee. Pluspunten die drempels bij de consument zouden moeten wegnemen. Het is aan de dealer om er de toegevoegde waarde van in te zien en gewoon te beginnen met het aanbieden van deze prachtige oplossing.” 

De confectie van het doek is volgens Hof probleemloos. “Elk naaiatelier kan in principe vuscreen tot gordijnen confectioneren. Dealers die zelf een naaiatelier hebben of al zakendoen met een atelier kunnen de stoffen gewoon als coupon laten komen. Wie graag een kant-en-klaar gordijn aangeleverd krijgt, kan dat ook via swela bestellen, dan confectioneren wij. De rail wordt niet meegeleverd, maar daar zijn al gelang de smaak van de klant genoeg mooie oplossingen voor te vinden.” 

“Deze trend is begonnen in Zwitserland, waar architecten naar oplossingen voor balkons zochten bij luxeappartementen”, zegt Hof tot besluit. “In de varianten Livorno Soft en Salerno Soft leveren we zes verschillende kleuren, die door onze stylistes zijn afgestemd met gerenommeerde architecten. Een van deze zes kleuren past altijd! Nogmaals, de markt is rijp voor luxere producten in een hoger segment. Het onderscheidend vermogen dat je als dealer voor jezelf creëert door deze outdoor curtains aan te bieden, is onbetaalbaar.”

Tekst: Jan Mol    Beeld: swela
Uitgelichte afbeelding: 
De trend is overgewaaid uit Zwitserland, waar buitengordijnen voor balkons enorm aan populariteit winnen. 

Z&R Online partners

Nieuw bedrijfscomplexScreenzonwering