Markiezen Nederland

Markiezen Nederland investeert flink in voorraden om korte levertijden te kunnen garanderen. Ook aan hout voor markiesprofielen dus geen gebrek.

03:10
08-07-2019

Markiezen Nederland heeft een nieuw pand

Plus in markiezenomzet komt vooral uit ‘new business’

Een prachtig pand, ruim van opzet en logisch ingedeeld. Zo kan het nieuwe onderkomen van Markiezen Nederland in Culemborg het best worden omschreven. Sinds januari is de markiezenspecialist in dit nieuwe onderkomen gevestigd. Niet alleen een goede zet, maar ook een broodnodige stap, zo blijkt uit een gesprek met mede-eigenaar Johan Hol. 

Hol timmert samen met bedrijfspartner Aart van den Berg flink aan de weg. “Omdat je bij een verhuizing de kans hebt om echt te gaan optimaliseren, hebben we heel goed gekeken naar de nieuwe indeling van ons bedrijf”, vertelt Hol. “We hebben nu de ruimte en benutten die optimaal. We constateren een stijgende lijn in onze omzet, die vooral voortkomt uit orders van nieuwe klanten. Dankzij het nieuwe gebouw en de nieuwe indeling kunnen we die groei opvangen.” 

Markiezen Nederland

Johan Hol (links) en Aart van den Berg.


Business to business
Markiezen Nederland produceert markiezen voor een selecte groep van dealers, wat een logische keuze is voor Hol en Van den Berg. “We merken dat wij het gat vullen dat de reguliere zonweringfabrikanten laten vallen”, aldus Hol. “Markiezen bouwen is een echte expertise. De meeste zonweringfabrikanten hebben simpelweg niet de mogelijkheid om iets dergelijks erbij te doen, omdat ambachtelijk werk nu eenmaal meer aandacht vraagt dan lopendebandwerk. Wij leveren daarom alleen nog business to business aan zakenpartners die graag een goed product willen verkopen, zonder er verder naar te hoeven omkijken.” 

Een kleine revolutie binnen de bedrijfsmuren
Waar Markiezen Nederland ooit startte met het inkopen van materialen om de markiezen mee te bouwen, daar ontwerpt en produceert het bedrijf nu zijn eigen producten. “Stap voor stap hebben we de tussenhandel weten te elimineren”, schetst Hol. “We verwerken zowel hout als aluminium en beschikken over eigen matrijzen om onze aluminium markiesprofielen te extruderen.” Op de vraag of dat vooral te maken heeft met een financieel voordeel, antwoordt Hol ontkennend. “Nee, het is vooral een kwaliteitskwestie. We streven naar 100% controle over het hele productieproces, van extrusie tot lakwerk. Daarom hebben we ook een eigen spuiterij.” 

Voor elk raam een passende markies
Binnen het programma van Markiezen Nederland treffen we een eigen ontworpen aluminium frameprofiel en aluminium markieskappen in twee modellen aan. “We produceren ook een verdiepte kap in aluminium, die vijf centimeter meer ruimte biedt aan het opgetrokken frame. Daarmee wordt het mogelijk om markiezen met meer dan vijf slagen onder de kap te herbergen”, verduidelijkt Hol. 

Nieuw in het assortiment van Markiezen Nederland is de gegolfde zijkap uit aluminium. “Ze straalt de grandeur van weleer uit, maar biedt alle voordelen van een modern materiaal als aluminium”, meent Hol. De gegolfde zijkap is inmiddels volledig leverbaar. 

Markiezen Nederland levert voor elk raam een passende markies, wat in de nieuwe showroom mooi tot uiting komt. Standaard, pet- en klapmodellen sieren de wanden van de zonnige, lichte ruimte. Ook ronde markiesframes worden niet geschuwd, alsmede baldakijnen en bijzondere vormen. “Sinds we in het nieuwe pand zitten, kunnen we ook de volumineuzere markies de baas, zoals de vaste baldakijn of de rond getoogde markies”, stelt Hol tevreden vast. “We zien dat we hierdoor veel speciaal werk bestemd voor de horeca krijgen toebedeeld. Vaste markiezen bouwen en transporteren, vraagt om ruimte en die hebben we nu.” 

Markiezen Nederland

De showroom in het nieuwe pand kent een ruime opzet en profiteert volop van natuurlijk licht.


Het optrekkoord verliest langzaam terrein
Wie aan markiezen denkt, denkt aan de klassieke koordbediening met koordkikker. Op zich logisch, maar nog logischer is het om markiezen uit te rusten met elektrische bediening. Voor Markiezen Nederland staat als een paal boven water dat de elektrisch bediende markies in opmars is. “We leveren dan vooral Somfy IO motoren”, aldus Hol. “Prachtig om te zien hoe een klassiek product samengaat met de modernste vorm van bediening.”

Het doek maakt de markies
Zoals kleren de man maken, zo maakt het doek de markies. Markiezen Nederland is niet kieskeurig als het gaat om het accepteren van doekreferenties van verschillende merken. “Belangrijk is wel dat we alleen werken met grote doekmerken die passen binnen onze eigen kwaliteitsfilosofie”, schetst Hol. Ook reclame op markiesdoek wordt meer en meer besteld. “Wij leveren dat zonder moeite, waarbij ik graag wil opmerken dat we ook hier uitgaan van ambachtelijk werk, van handgeschilderde teksten en logo’s voor het mooiste resultaat!” 

Waar Markiezen Nederland nog een stap verder in gaat dan gemiddeld, is de service die geboden wordt aan de dealer om een markies virtueel te testen. “Met een programma voor markiezen tekenen we de markies in de juiste doekkleur op een aangeleverde foto”, licht Hol toe. “Zo ontstaat er een reëel beeld van het geheel. Daar doen we vooral de horeca een plezier mee, omdat deze afbeeldingen bij een vergunningaanvraag aan de gemeente kunnen worden overlegd. Wij bieden deze dienst in eerste instantie niet gratis aan, maar bij een opdracht restitueren we wel het hele bedrag!” 

Markiezen Nederland

Ook een eigen spuiterij maakt onderdeel uit van de wens om het productieproces 100% onder controle te hebben.


Maximale ondersteuning resulteert in goed partnerschap
Bij Markiezen Nederland begrijpt men heel goed dat kennis macht is. Om die reden worden er dealerdagen gehouden, om de klanten op zowel sales- als technisch gebied met kennis te wapenen. “Zo creëer je echte fans van je product en schep je een vertrouwensband met de klant”, constateert Hol. “Wederzijds vertrouwen is de pijler waarop gezond zakendoen rust. Met onze hoge leverbetrouwbaarheid maken wij het vertrouwen dat onze klanten in ons hebben waar. Daar komt eventueel nog een stuk ondersteuning in de praktijk bij. Hulp bieden op locatie wanneer gewenst, zorgt voor een perfect eindproduct!”  

Tekst: Jan Mol
Beeld: Jan Mol

Z&R Online partners

ZonweringlijnStellaGroup