Collectie Sunmaster.

10:44
04-02-2020

Kwaliteit is belangrijk maar ‘het oog wil ook wat’

TWEE ZIJDEN VAN DE MEDAILLE

Het doek is en blijft het met afstand meest zichtbare onderdeel van een zonnescherm, markies of screenzonwering. Het is voor de eindgebruiker dus belangrijk om een goede keuze te maken, want hij of zij (of alle twee!) moet er jaren tegenaan kijken. De doekkwaliteit is dus belangrijk, maar daarnaast moeten zonwering- en doekfabrikanten en confectioneurs ook veel aandacht hebben voor een in visueel opzicht aantrekkelijke en evenwichtig samengestelde doekcollectie.

Markilux bijvoorbeeld, legt in zijn bijdrage aan dit Thema Doek de nadruk op de visuele kwaliteiten van zijn doekcollectie. Zoals ook andere aanbieder doen, hebben zij hun doeken in kleurgroepen ondergebracht om de keuze voor de consument te vergemakkelijken.

Aan de andere kant van het spectrum Dickson-Constant dat met het micro-geperforeerde, akoestische doek SWK6 voor spanplafonds, wanden, panelen en schermen juist een heel functioneel doek presenteert. Uiteraard is het uiterlijk van een dergelijk doek ook van belang, want het wordt immers in kantoor- en publieksruimtes gebruikt. Maar echt onderscheidend is zijn functionaliteit omdat het geluidhinder helpt voorkomen.

Tussen deze beide uitersten nog een hele reeks interessante bijdragen. Plus enkele verwijzingen, omdat in het Thema Binnenzonwering en Raamdecoratie en in het Z&R Jaarboek 2019-2020 ook interessante bijdragen over doek te vinden zijn.


Inhoudsopgave

Hylas: ‘Doekconfectioneur met een complete dienstverlening’

Solaye Fabrics: ‘Nieuwe screendoeken klaar voor lancering’

markilux: ‘Klantwensen zijn vervuld!’

swela: ‘Zoveel meer dan alleen zonweringdoek’

Tibelly: ‘Ruime doekkeuze voor een breed scala aan toepassingen’

Serge Ferrari: ‘Nieuwe Soltis Touch in drie openheden beschikbaar’

Sattler: ‘De perfecte kwaliteiten voor pergolazonweringen’

Helioscreen: ‘Onze binnenscreens zijn meer dan functioneel’

Dickson-Constant: ‘Tot 100%* akoestische absorptie met SWK6’


Hylas:

‘Doekconfectioneur met een complete dienstverlening’

Ruim veertig jaar is Hylas specialist in het confectioneren van textiel voor de zonweringbranche. Het bedrijf heeft twee hoofdproducten: geconfectioneerd acryl- en geconfectioneerd screendoek. Hylas beschikt over een modern machinepark en is in staat om zonweringdoeken in iedere gewenste maat te leveren.

De screencollectie van Hylas in een overzichtelijke waaier.

 

Hylas confectioneert (acryl)doeken voor verschillende types zonweringsystemen en markiezen. Elk doek voor elk type systeem vraagt om zijn eigen manier van confectie. Standaard worden zonweringdoeken uit banen gemaakt die met hoogwaardig polyester/katoengaren in een bijpassende kleur aan elkaar gestikt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de banen te verlijmen, wat sterker is omdat er geen slijtage op het garen plaatsvind.

Nieuw in het assortiment van Hylas is het zipdoek in banen. Dit doek wordt geconfectioneerd voor pergola- en verandazonweringen met ritsgeleiding, waarbij het doek – de naam zegt het al – aan de zijkanten wordt voorzien van een rits. Deze confectie gebeurt op een unieke manier, enkel door verlijming. Bij de zonweringsystemen met ritsgeleiding is het doek rondom ingesloten. Voordelen daarvan zijn onder andere dat het doek aanzienlijk minder doorhangt, er geen lichtinval plaatsvindt tussen de geleiders en het doek en dat de zijkanten niet afhangen.

Zonweringdoek kan worden gelast, maar ook gestikt.

 

Voor zowel standaard screen als ritsscreen confectioneert Hylas twee verschillende kwaliteiten screendoek, te weten Sergé en Tibelly ecole1%. Ook voor deze doeken werkt Hylas met verschillende technieken. Elk doek voor elk type systeem vraagt om zijn eigen manier van confectie.

Levertijd en maximale beschikbaarheid van de collecties zijn van essentieel belang voor een doekconfectioneur. Met een assortiment van meer dan 550 kleuren claimt Hylas de juiste tint altijd beschikbaar te hebben. De huiscollectie wordt gevormd door de acrylcollectie van Tibelly en de Hylas screencollectie. De kleuren uit deze collecties zijn altijd uit voorraad leverbaar en terug te vinden op de website van Hylas via de Pro-selector. Verder heeft Hylas alle kleuren van de Dickson Orchestra collectie voorradig. Doeken uit overige collecties zijn op couponbasis leverbaar.


Solaye Fabrics:

‘Nieuwe screendoeken klaar voor lancering’

Screendoek Chameleon van Solaye Fabrics.

 

Alkenz screendoeken worden in Europa al jaren exclusief verdeeld door Solaye Fabrics, als enige bedrijf in Europa dat deze binnenzonwering en raamdecoratie levert. Meer over deze doeken in het Thema Binnenzonwering en Raamdecoratie elders in deze Z&R.    


markilux:

‘Klantwensen zijn vervuld!’

Knikarmscherm met een doek uit de nieuwe Exklusiv collectie van markilux.

 

Een jaar na de introductie van de nieuwe collectie zonweringdoeken van markilux is het bedrijf tevreden met de feedback van zijn klanten. De overzichtelijke opbouw van de collectie, het brede scala aan unikleurige doeken en valse unikleuren en de verscheidenheid aan dessins lijken zowel bij professionele klanten als consumenten in de smaak te vallen.

Volgens Annette Busch, textielontwerper bij markilux, zit er veel werk en passie in de doekcollectie 2018+. “Dan is het erg spannend hoe de markt op de nieuwe dessins en kleuren gaat reageren. Des te prettiger, als de feedback van klanten dan positief is.” In de beleving van Busch kunnen zowel dealers als eindgebruikers goed uit de voeten met de nieuwe collectie, die bestaat uit een Basis en de Exklusiv collectie en die daarnaast uit goed gesorteerde kleurgroepen is opgebouwd. “Dat blijkt in de praktijk erg nuttig”, legt de ontwerper uit. “Er zijn weliswaar veel dessins, maar gebruikers kunnen zich eenvoudig op de kleurgroepen oriënteren om een keuze te maken.”

Unikleuren en grijstinten

Unikleuren en licht gestructureerde dessins zijn volgens Anette Busch een onmiskenbare, zo niet de belangrijkste trend van dit moment en vormen daarom een van de belangrijkste onderdelen van de collectie zonweringdoeken van markilux. Daarbinnen heeft het grijze kleurenthema zich tot een van de grootste hardlopers ontwikkeld. “Grijs is bij ons momenteel de meest verkochte kleur, of het nu als unikleur of als licht gestructureerde unikleur is”, aldus Anette Busch. “Ik ben daarom blij dat we deze kleur in een zo grote verscheidenheid in de collectie hebben opgenomen.” Bij de nieuwe, modieuze blauwtinten is de feedback nog steeds terughoudend, hoewel blauw ook tot een trendkleur is uitgegroeid. “Ook al zijn de dessins inspirerend, de klanten hebben waarschijnlijk meer tijd nodig om zich aan een elegante, donkerblauwe krijtstreeplook te wagen.”

Annette Busch, textielontwerper bij markilux, is ervan overtuigd, dat de doekcollectie 2018+ van de zonweringfabrikant indruk heeft gemaakt op zowel professionele klanten alsook consumenten.

 

Geweven voor de bijzondere smaak

Annette Busch constateert dat de keuze voor een zonweringdoek afhankelijk is van hoe modieus, trendbewust, vooruitstrevend of conservatief een klant is. “Dat kunnen we goed zien bij onze nieuwe Exklusiv collectie. De dessins in het nieuwe mouliné kleurverloop, de special effects en ook de modieuze doeken zijn vooral in trek bij klanten die iets bijzonders zoeken en zich willen onderscheiden.” Deze collectie moet de aandacht trekken en voor gespreksstof zorgen. “Markilux wil ermee laten zien wat er zoal mogelijk is als in een exclusieve smaak moet worden voorzien. De doekcollectie biedt bovendien een diversiteit die onvergelijkbaar veelzijdig is: van klassiek tot extravagant of modern.”

Volgens de tijdgeest en toch tijdloos

Vooral moderne trends bepalen volgens Annette Busch de smaak. Op dit moment domineren non-colour tinten uit het grijs-beige-bruin spectrum veel productsectoren, en ook de doekcollecties van zonweringfabrikanten: “Het is een megatrend die nog jaren doorgaat.” De markilux collectie is volgens de ontwerper dus uitstekend op de toekomst voorbereid. Ook omdat de meer kleurrijke dessins die er ook inzitten veel mogelijkheden bieden voor als de vraag naar krachtigere kleuren weer toeneemt.

Ondertussen denkt Annette Busch alweer vooruit. “We hebben nog heel veel ideeën die erop wachten om ontwikkeld te worden. Daardoor zal de collectie binnen haar brede kaders verder worden verfijnd en zich ook in de toekomst van de concurrentie onderscheiden. In de komende jaren willen we daaraan werken, op basis van impulsen uit de huidige collectie, maar ook van daarbuiten. Want morgen is per slot van rekening vandaag al begonnen.”     


swela:

‘Zoveel meer dan alleen zonweringdoek’

Foto genomen tijdens de draaidag van de laatste swela vlog. Van links naar rechts: Remco Teunissen, Wouter Hof en Ellen Jansen (vlogster), genietend van een door Remco Teunissen bereid gerecht. Het drietal zit op met Cielo overtrokken buitenkussens, onder een tarp gemaakt van Outguard. (Beeld: Michelle van Rossenberg, Norvana.)

 

Doekenfabrikant swela uit Emsdetten profileert zich als specialist in outdoor textiel. “Uiteraard is zonweringdoek daar een onderdeel van”, zegt directeur Wouter Hof van swela. “We staan echter wereldwijd bekend om een veel breder gamma aan outdoor textiel.”

Voor Hof en zijn team is het de hoogste tijd om ook in de Benelux meer aandacht te besteden aan het brede pakket aan technisch weefsel voor outdoor toepassingen. Polyclose 2020 is dan ook een uitgelezen moment om de Nederlandse en Belgische zonweringprofessionals kennis te laten maken met de hele outdoor collectie.

Samen meer omzet genereren

In de laatste vlog van swela zien we Wouter Hof zijn verhaal doen onder een tussen bomen gespannen tarp en plaats nemen op tuinkussens. “De reacties zijn goed”, aldus Hof. “De tarp die in beeld komt, is geconfectioneerd uit Outguard, een zeer bestendig weefsel met een Nano coating tegen vuil. Outguard is dik, sterk, van polyester en kan gebruikt worden om beschutting te bieden tegen de elementen op plaatsen waar je geen normaal zonnescherm kunt toepassen. We hebben bij swela inmiddels een hechte schare fans binnen de maritieme wereld, die Outguard voor allerhande doeleinden inzetten. Het doek is dermate bestendig, dat het voldoet aan de zware gebruikseisen op het water of in de kuststreek.”

Het is mogelijk dat de zonweringvakhandel brood ziet in Outguard, maar zelf niet de mogelijkheid heeft om het materiaal te confectioneren. Swela heeft daar een oplossing voor. “We leveren Outguard als coupon aan een van onze confectioneurs in Nederland”, licht Hof toe. “Zij verzorgen de confectie en leveren bijvoorbeeld een tarp, inclusief hoekverstevigingen en zeilogen, of tuinmeubelkussens. De vakhandel hoeft het product alleen maar te verkopen; het wordt kant-en-klaar geleverd.”

Tuinmeubelkussens op maat

“Ik blijf het zeggen: waarom zou je als zonweringspecialist geen tuinmeubelkussens verkopen?”, vervolgt Hof. “Het zorgt ervoor dat je onderscheidend bent in de lokale markt. Wie een nieuw zonnescherm laat ophangen, wil daar ook graag op zijn mooist onder kunnen zitten. De markt voor tuinmeubelkussens wordt gedomineerd door tuincentra en tuinmeubelspecialisten. Die bieden echter maar een beperkte keuze in kleuren en formaten. Bovendien zijn de stoffen van hun kussens minder duurzaam dan de stoffen uit onze Cielo collectie.”

De Cielo collectie is volgens Hof indrukwekkend voor wat betreft kwaliteit en keuzemogelijkheden. “Deze doeken staan kwalitatief op een topniveau. De coating zorgt ervoor dat vocht en vuil worden geweerd. En de klant kan altijd een kleur kiezen die perfect past bij het uitgezochte sunvas doek van zijn zonnescherm. En de kussens zullen altijd perfect in de loungeset passen omdat alles op maat wordt geconfectioneerd, ook de vulling in de kussens.”

Buitengordijnen

Al eerder heeft swela aandacht gegeven aan het fenomeen ‘outdoor curtain’ – ofwel buitengordijnen – gemaakt van vuscreen doek. “Een perfect en sfeervol product”, stelt Hof. “Zeer bruikbaar onder veranda’s en op balkons. De stof is rot- en schimmelvrij en kan dus zonder probleem buiten worden toegepast. Het gewicht van de outdoor curtains is zwaar genoeg om ervoor te zorgen dat de gordijnen bij een normale luchtbeweging niet gaan wapperen.” 


Tibelly:

Tibelly ondersteunt zijn doekcollectie met stalen en promotiemateriaal.

 

‘Ruime doekkeuze voor een breed scala aan toepassingen’

“Het meest sfeerbepalende onderdeel van de zonwering is en blijft het doek”, weet Simone Leenhouwers van Tibelly. “Voor de eindgebruiker is de doekkeuze dan ook zeer belangrijk. Tibelly ondersteunt de zonweringspecialist graag in de verkoop van zijn kwalitatief hoogwaardige acryl- en screendoeken met stalenboeken en hangstalen, maar ook met de handige doekconfigurator op www.tibelly.nl.”

Tibelly acryldoek wordt geweven uit in de massa gekleurde acrylvezels voor een langdurige kleurechtheid. “Met 76 verschillende uni-, blokstreep- en fantasiedoeken zit er altijd een doek naar wens bij”, meent Simone Leenhouwers. “Door de praktische indeling van het stalenboek kan de dealer de klant snel naar de juiste keuze begeleiden. Het maakt verder niet uit welk doek de klant kiest, want alle doeken hebben dezelfde prijs.”

“Voor een nog strakkere uitstraling van de buitenzonwering biedt Tibelly daarnaast de grootste Uni XL naadloos collectie aan die bestaat uit een twintigtal kleuren”, gaat Simone Leenhouwers verder. “Dit doek beschikt over dezelfde kenmerkende eigenschappen als standaard acryldoek, maar kan volledig naadloos worden geconfectioneerd.”

De uitgebreide screendoekcollectie van Tibelly bestaat uit veertig traditionele Sergé doeken met een gemiddelde openheid van 3%. Voor ruimtes die vragen om minder lichtinval zijn er acht Tibelly ecole1% kleuren beschikbaar. Tibelly ecole1% is een bijzonder glasvezel screendoek dat van dezelfde glasvezeldraden als Sergé wordt gemaakt. Door een andere manier van weven heeft dit doek echter een minder open structuur, waardoor tot wel 84% minder direct licht binnentreedt. Deze doeken zijn ideaal voor een werk- of leeromgeving waar gebruik wordt gemaakt van beeldschermen en digiborden.

“Dankzij de ruime kleurkeuze zijn de Tibelly screen- en acryldoeken perfect op elkaar af te stemmen waardoor er een mooi geheel aan de gevel ontstaat”, zegt Simone Leenhouwers tot besluit. “Dat toont Tibelly tijdens Polyclose 2020, waar de volledige Tibelly collectie wordt gepresenteerd op de stand van AVZ-Group, stand 4230 in hal 4. 


Serge Ferrari:

Soltis Touch is uitstekend geschikt voor kantoren of lesruimtes.

 

‘Nieuwe Soltis Touch in drie openheden beschikbaar’

Serge Ferrari toont op Polyclose zijn nieuwe product Soltis Touch. Deze doeken zullen vanaf januari 2020 in drie openingsfactoren beschikbaar zijn. Soltis Touch van Serge Ferrari is een natuurlijk en verfijnd geweven screen om de esthetiek van een interieur te verbeteren. “Dankzij een uniek natuurlijk effect dat wordt verkregen door een exclusief weefsel dat verschillende materialen en kleuren combineert, speelt Soltis Touch met licht”, legt Dirk Driessen, Country Manager Benelux & UK van Serge Ferrari, uit. “Daardoor ontstaan kleureffecten en een spel van transparantie, wat aan ruimtes een speciaal karakter geeft. Zonwering wordt daardoor een actief onderdeel van het interieurontwerp.”

Soltis Touch is leverbaar in 28 kleuren.

 

Soltis Touch is leverbaar in 28 kleuren met subtiele schakeringen, om de zonwering gemakkelijk te coördineren met de rest van het interieur. “Dit palet vormt een ideale oplossing voor ruimtes waar de kwaliteit van de textuur en de kleuren van materialen extra belangrijk zijn”, aldus Driessen.

“Soltis Touch beschikt over de onmiskenbare prestaties van een betere binnenzonwering met elegantie”, besluit Driessen. “Het ontwerp van Soltis Touch zorgt voor een optimale zonwering binnenshuis: visueel en voor wat betreft thermische comfort. Bovendien heeft dit doek een uitstekende geluidabsorptie, waardoor het bijdraagt aan een rustgevend interieur.” 


Sattler:

Covermaster Pergola, een licht, eenzijdig pvc-gecoat weefsel.

 

‘De perfecte kwaliteiten voor pergolazonweringen’

In een Thema Doek mag doekproducent Sattler met zijn brede leveringsprogramma natuurlijk eigenlijk niet ontbreken. Toch is het zo! De reden is eenvoudig: Sattler presenteert zijn nieuws in een exclusieve bijdrage in het Z&R Jaarboek 2019-2020.     


Helioscreen:

Screendoek Panama Deco in de variant Travertine.

 

‘Onze binnenscreens zijn meer dan functioneel’

“Bij screen wordt vaak vooral gedacht aan het functionele: licht- en warmtewering. Daarbij vergeten we wel eens te zeggen hoe mooi onze producten zijn en hoe ze een esthetische meerwaarde kunnen vormen voor een woning of kantoor.”

Aan het woord sales- en marketingmanager Leo De Maeyer van Helioscreen die benadrukt dat bij de doekproducent uit Lokeren niets aan het toeval wordt overgelaten. “Onze doeken worden met de meeste zorg geweven, zodat ze er altijd strak bijhangen. Elk aspect wordt daarenboven uitvoerig getest in onafhankelijke laboratoria, waaronder de sterkte, de brandwerendheid en hoeveel licht en warmte onze doeken doorlaten.”

“Alles noteren we in duidelijke tabellen in onze brochures. Dat is nodig. Alleen is dat niet het enige dat er toe doet. Kijk ook eens naast die tabellen. Naar de mooie projectfoto’s met prachtige realisaties. Ze illustreren heel goed wat met onze screendoeken allemaal mogelijk is.”

“Onze nieuwe Panama Deco bijvoorbeeld, is er helemaal op gericht om de mooiste screen op de markt te zijn. Elke kamer krijgt net dat tikkeltje meer door zijn speciale natuurlijk ogende weving. Zelfs een meer effen Panama Pro staat esthetisch zijn mannetje. Door zijn geometrische vorm, zijn rustgevende kleuren en zijn uitgesproken textiellook, is hij ideaal voor een strak ontworpen interieur.”

“Panama Pro bestaat ook met een gemetalliseerde achterkant. Het doek heet dan Panama Chrome+. Want naast het esthetische aspect blijft het functionele natuurlijk ook van belang. Door zijn reflectiewaarden van rond de 80% zorgt de Chrome+ ervoor dat het zonlicht wordt gefilterd en de kamertemperatuur aangenaam blijft.”

“Toch liever een zachtere stof? Dan kan de eindgebruiker niet om onze Impressions heen. Mooie, Scandinavisch aandoende kleuren en rustgevende tinten. Wat wil u nog meer?”, besluit Leo De Maeyer.


Dickson-Constant:

‘Tot 100%* akoestische absorptie met SWK6’

SWK6 van Dickson is een micro-geperforeerd akoestisch doek voor spanplafonds, wanden, panelen en schermen. Volgens Dickson is het duurzaam, fraai en milieuvriendelijk en heeft het opmerkelijke technische kwaliteiten.

Het oppervlak van SWK6 kan perfect worden bedrukt.

 

SWK6 is een akoestisch membraam dat met of zonder absorberend materiaal kan worden gebruikt om optimale akoestische prestaties te bereiken door de geluidskwaliteit te verbeteren en te zorgen voor optimale geluiddemping. Volgens opgave van Dickson absorbeert het doek geluid van elke frequentie, voorkomt het weerkaatsing en vermindert het de nagalmtijd. De doekfabrikant noemt daarnaast nog een aantal goede eigenschappen van dit materiaal: Duurzaam en brandwerend – SWK6 is onderhoudsvrij en ongevoelig voor vocht en temperatuurwisselingen. Het is kleurvast en bestand tegen uv-licht. “Als het om duurzaamheid gaat, kent dit doek geen gelijke”, aldus salesmanager Benelux Lars Huizenga van Dickson-Constant. Het doek voldoet aan de internationale norm Bs2d0 | M1 | B1 | C1 | Klasse 1 voor brandwerendheid. Het SWK6 doek voldoet daarnaast aan de laatste en strengste normen die in de bouw en architectuur worden gehanteerd.

SWK6 van Dickson met een akoestische functie op het vliegveld van Mauritius.

 

Scheur- en trekweerstand – Dankzij de gebruikte Rachel Trameur weeftechniek is het SWK6 doek bestand tegen scheuren en andere impacts en daarmee heel geschikt voor de zware belastingen die gebruik van het doek in openbare en commerciële ruimtes met zich meebrengt. In het SWK6 doek kunnen op elke willekeurige plaats openingen worden gemaakt, bijvoorbeeld voor sprinklers of lichtarmaturen, zonder het risico van vervorming of verslechtering in kwaliteit.

Akoestische schermen.

 

Breed toepasbaar – Het SWK6 doek kan voor uiteenlopende projecten worden toegepast. Het is beschikbaar in twintig kleuren en in de breedtematen 150 en 300 cm, waardoor het ook gebruikt kan worden voor akoestische toepassingen van grotere breedte uit één stuk. Om het SWK6 doek een uniek uiterlijk te geven, kan het in de kleuren of met de beeltenissen worden geprint die de eindgebruiker wenst.

Opgespannen SWK6 doeken. Dit materiaal is ook geschikt voor vochtige ruimtes.

 

Flexibiliteit en creativiteit – Het doek is ontworpen voor indoor en outdoor toepassingen en voor akoestische maar ook esthetische toepassingen. Het kan zowel worden gestikt als gelast. Ook kunnen er zowel producten in het platte vlak als gebogen of zelfs driedimensionale vormen mee worden gemaakt. “Het SWK6 doek past zich aan elke maatvoering, vorm en toepassing aan”, aldus Huizenga.

Milieu en gezondheid – Omdat het doek met 300 gr/m2 licht van gewicht, relatief weinig materiaal gebruikt en recyclebaar is, heeft het slechts een geringe ecologische voetafdruk. Het is GREENGUARD en VOC A+ gecertificeerd en draagt daarom positief bij aan elk BREEAM, LEED, DGNB en HQE project. 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners