Aluprof
02:37
26-10-2016

Interview met Emmanuel Gregoire, Managing Director bij Aluprof in Dendermonde

Een jaar na de Poolse overname: vooral lange termijndoelstellingen in Belgische en Nederlandse markt

Het is intussen al weer iets meer dan een jaar geleden dat de firma Aluprof het in Dendermonde gevestigde NV Schelfhaut overnam. De 38-jarige zichtbaar bevlogen Emmanuel Gregoire is ook ongeveer een jaar geleden gestart als Managing Director bij de organisatie. Voorheen was hij 6 jaar werkzaam bij Somfy Benelux en dus werd er ook flinke expertise binnengehaald. De reden voor de overstap? Gregoire: “Ikzelf wilde een nieuwe uitdaging maar ik wilde wel in de markt blijven. Toen ik onverwacht werd uitgenodigd om in Polen een aantal gesprekken te voeren, werd ik enthousiast. Er zit namelijk veel ambitie. En, die ambities wil ik waarmaken.”

“De boodschap die ik vanuit Polen meekreeg, was helder. Men wil vastere voet aan de grond krijgen in West-Europa. De markten in de Benelux en Frankrijk zijn voor rolluiken heel belangrijk en dus liggen er kansen ware het niet dat de Poolse industrie gevoelsmatig ‘harder moet vechten’ om een positie in het westen te veroveren. Ik durfde die uitdaging wel aan. We kunnen het totaalaanbod beter maken als systeemleverancier. Hoewel ik me goed realiseerde dat ik hier ook te maken kreeg met een stukje ‘Change-Management’, voelde ik tegelijkertijd ook binnen de nieuwe organisatie dat medewerkers snel de verandering omarmden. Van een goed geleid familiebedrijf naar een beursgenoteerde omgeving, waarbij tegelijkertijd die beursgenoteerde omgeving niet relevant is. Want, dát is iets wat ik juist merkte in Polen. Er zit heel veel persoonlijke passie en betrokkenheid in de organisatie. Natuurlijk moeten aan het eind van het jaar de cijfers goed zijn maar de focus is heel duidelijk gericht op het bouwen van lange termijnrelaties in de markt. Het is een waarde waar ik zelf ook voor sta.”

Voorraad aluprof

Colour Local
Afgelopen juni kreeg Gregoire het mandaat van ‘Managing Director’. “Voor mij is er de uitdaging om keer op keer met Polen te communiceren en te sparren over de dynamiek in de markt én hoe we die uitdagingen oppakken. Tegelijkertijd waak ik er voor dat de colour local wordt behouden. De Polyclose, in januari van dit jaar, was feitelijk voor ons het eerste echte uithangbord waar we onszelf in de nieuwe vorm presenteerden. We ontvingen veel positieve reacties. Daar ontstond – zo proefde ik het – het besef in de markt dat Aluprof niet een vluchtige voorbijganger is maar een solide bedrijf is waar men vanuit een goed geformuleerde visie en missie werkt. Het is een serieus bedrijf waarbij continuïteit de kracht is.”

“Maar we zijn er uiteraard nog niet,” zo lacht Gregoire. “Voorraad moet onze absolute kracht worden. Daar zijn we nu veel in aan het investeren. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de vraag vanuit de markt. Als de eindgebruiker iets wil, dan wil hij het ook meteen. Er is veel ongeduld. Men zit niet te wachten op lange levertijden en in die zin proberen wij dan ook een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van een ‘Golden Chain’. Met andere woorden: we zoeken naar efficiency en snelheid in de hele keten. En dat begint dus met onze voorraad. Á la minute leveren is nu de crux. Nee, dit had nooit gekund zonder de hulp van de Polen. Nu kunnen we Champions’ League gaan spelen. Maar daarnaast zien we het als onze taak om vooral ook kennis over te dragen. Op dat aspect zit dus ook een positieve beïnvloeding van de keten.”

Voorraad Aluprof

Warme belofte
Gregoire erkent dat voor de komende jaren ook de communicatie met de eindgebruiker centraal komt te staan. “Ik zeg eerlijk dat we daar nú nog niet aan toe zijn maar het is wel een warme belofte voor de toekomst. Hoe mooi zou het niet zijn als in de toekomst de consumenten vragen naar de Aluprof-systems. Je creëert dan bottom-up in de keten ook feedback.”

Over de economische omstandigheden is Gregoire positief. “In België constateer ik een traag herstel van de markt. Heel langzamerhand zie je gelukkig weer dat mensen investeren in hun woning. Ook als je het hebt over zonweringen en rolluiken. Er is een trend naar cocooning. Men zoekt veiligheid en privacy. Zonweringen en rolluiken dragen daar aan bij.”

“Diezelfde tendens zie ik in Nederland,” vervolgt hij. “Alleen het economisch herstel gaat sneller daar. Er is een sterke revival na de bouwstop. Het consumentenvertrouwen is groter, ondanks de afbouw van de hypotheek stimulerende maatregelen. Dat biedt dus kansen voor ons, om in samenwerking met de Polen, een positie in de markt te verwerven.”

Lees in de volgende editie deel 2 van het interview met Emmanuel Gregoire. Hij zal dan ingaan op de kwaliteit en de geavanceerde technologische ambities vanuit Polen. Maar óók zal hij vertellen over de wijze waarop Polen en België samenwerken. “Er zijn nauwelijks cultuurverschillen!”

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

Dessolpanovista max goes