De doorval van het licht is anders dan bij acryl en levert een sfeervol beeld op.

02:18
27-07-2020

Het buitenleven leeft meer dan ooit

swela speelt daar met zijn producten op in

Het gonst van de drukte bij bouwmarkten en tuincentra. Met een min of meer verplichte zomervakantie in eigen tuin in het vooruitzicht, is het hamsteren geblazen. De planten, bloempotten en loungesets zijn niet aan te slepen. Daar merkt ook de zonweringbranche alles van. Waar elders in het land de noodklok onophoudelijk luidt voor het MKB, daar plust de zonweringsector. Fabrikanten en dealers komen zelfs al vroeger dan normaal in de problemen met levertijden.  Ook bij swela is de drukte goed merkbaar. Marina Schavemaker, accountmanager bij swela Nederland, kan met moeite tijd maken voor een gesprek. “Je hebt geluk dat ik tijd had om je telefoontje aan te nemen, het toestel staat roodgloeiend”, vertelt ze. We spreken haar over de rol die swela speelt als het om buitenleven gaat.

De sunvas doeken uit de RAYOS collectie van swela vinden hun weg naar knikarmschermen, uitvalschermen, serrezonwering en vrijstaande serrezonweringen.

 

Van knikarmscherm tot vrijstaande serrezonwering

Marina Schavemaker krijgt veel telefoon van dealers over levertijden van dessins uit de RAYOS collectie. “Logisch, omdat de levertijden overal oplopen. Zoals we bij aanvang van de coronacrisis al gecommuniceerd hebben naar onze dealers, kunnen we in Emsdetten gelukkig putten uit genoeg voorraad. De bottleneck zal vooral liggen in de snelheid waarmee geconfectioneerd kan worden”, schetst zij. “We merken een toenemende interesse in de RAYOS collectie, omdat de eigenschappen van het polyesterdoek de mensen aanspreken. De doorval van het licht is anders dan bij acryl en levert een sfeervol beeld op. Ook het verlijmen van de doekbanen als confectiemethode speelt mee in de keuze, omdat het gedrag van het doek daardoor verbetert. Dat is wel iets dat vanuit de dealer aan de eindgebruiker meegedeeld moet worden, omdat hij of zij vaak onwetend de showroom bezoekt.”

De sunvas doeken uit de RAYOS collectie van swela worden gebruikt voor knikarm- en uitvalschermen, serrezonweringen en vrijstaande pergolazonweringen. Marina Schavemaker staat, ondanks het feit dat er slechts in zeer beperkte mate buiten de deur gewerkt mag worden, toch in nauw contact met het dealernetwerk. “We hebben tenslotte alle moderne communicatiemiddelen tot onze beschikking en we zijn goed bereikbaar. Er is altijd ruimte voor een praatje, naast de vragen die men ons stelt over de toepassingen van sunvas in verschillende zonweringen.”

“Veel vragen gaan over de eigenschappen van onze doeken, vooral over kleurvastheid en weerbestendigheid. Sunvas kent alle goede eigenschappen die je van modern zonweringdoek mag verwachten. Het garen is kleurecht, het doek is rot- en schimmelvrij en de nanocoating geeft goede vuilwerende eigenschappen. Qua waterdichtheid mag je verwachten dat bij een motregenbui het water niet door het doek dringt, maar bij heftige regenval kan de ketting en inslag verzadigd raken en zal er druppelsgewijs water door het doek dringen. Door het verlijmen van de doeken is er in ieder geval geen stiknaad waar water doorheen kan sijpelen. Een bijkomend voordeel van verlijmen is dat er geen wafel- of visgraatvorming langs de naden optreedt.”

Marina Schavemaker, accountmanager bij swela Nederland.

 

Buitenleven is zoveel meer dan alleen zonwering

Uiteraard vraagt Z&R Marina Schavemaker naar de Outdoor Curtains die swela momenteel promoot. “Voor onze buitengordijnen geldt dat we daarover vooral vragen van eindgebruikers krijgen. De zonweringvakhandel kijkt de kat blijkbaar nog even uit de boom. Wij doen ons best om particuliere aanvragen in behandeling te nemen en ze als lead neer te leggen bij de confectionerende partijen in Nederland die dit product met liefde hebben omarmd.”

“We gaan daarom nog een stap verder. We adverteren inmiddels met Outdoor Curtains in woonbladen die op de consument zijn gericht. We verwachten dat zonweringspecialisten zich bij voldoende vraag vanuit de markt vanzelf bij ons zullen melden om dit product in hun leveringsprogramma op te nemen. Datzelfde geldt ook voor onze collectie textiel voor buitenmeubelstoffering. Die aanvragen komen rechtstreeks binnen, vaak van consumenten die al een swela doek in hun zonnescherm hebben. Wij verwijzen hen door naar de verwerkers in Nederland die zich bij ons hebben aangesloten. Voor de vakhandel is het een gemiste kans om deze producten niet te tonen: het blijken omzetverhogers te zijn!”    

Tekst: Jan Mol Beeld: swela/Marina Schavemaker

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Swela

Z&R Online partners