Heimtextil 2017
04:36
19-01-2017

Heimtextil ook voor zonweringspecialist de moeite waard

Heimtextil was in 2017 weer groter, is de verwachting van de organisatie. Er worden meer exposanten verwacht en uiteraard wordt er daarnaast opnieuw op meer bezoekers gehoopt, ook uit Nederland en België.

Om dit en nog veel meer te vertellen en toe te lichten, had Heimtextil eind september weer het traditionele persmoment voor de Belgische en Nederlandse vakpers georganiseerd. Na 2013 en 2014 – Hangar 26 en Museum aan de Stroom – en een uitstapje naar Tilburg in 2015 – TextielMuseum –
opnieuw in Antwerpen. Deze keer was Club Cabane aan de jachthavenweg aan de westoever van de Schelde plaats van handeling. Niet eens heel ver verwijderd van Hangar 26 en het MAS, maar wel met de rivier ertussen. Ofschoon september alle weerrecords heeft gebroken, was het deze dag toevallig grijs. De badpakken konden dus in de tas blijven, maar voor de rest was het weer een zeer geslaagde bijeenkomst.

Club Cabane
Normaal is de locatie waar een perspresentatie wordt gehouden niet zo belangrijk, maar in het geval van Heimtextil wel. De Benelux-vertegenwoordiging slaagt er namelijk telkens weer in om bijzondere locaties te vinden. Deze keer dus Club Cabane, een (feest)locatie met uitzicht op Antwerpen, de Schelde, de oude Boerentoren, de Kathedraal, het Steen en het MAS.

Meten is weten
Wat uit de tijdens de persconferentie gepresenteerde cijfers duidelijk wordt, is dat de textielmarkt in Europa zich verder herstelt. Was de omzet van de textielindustrie in 2012 en 2013 nog 77,9 miljard euro, in 2014 was dat alweer 80 miljard en in 2015 80,7 miljard. Ofschoon niet spectaculair, toch in ieder geval een stijging.

De import van (huishoud)textiel exclusief kleding uit niet-EU landen is in 2015 met 8,4% gestegen tot 28,6 miljard euro, terwijl de export naar niet-EU landen is toegenomen met 3,2% tot 21,8 miljard euro. De belangrijkste markten waar Europa naar exporteerde, waren de VS, China, Turkije en Zwitserland. De meeste import uit niet-EU landen komt nog steeds uit China, Turkije, India, Pakistan en de VS.

Heimtextil 2017

Ook de cijfers voor Nederland en België zijn positief. De textielsector in beide landen is in 2015 gegroeid, in België met 6,7%, in Nederland steeg de omzet met 3,5%. De verwachtingen voor 2016 zijn door de groeiende onzekerheid (Rusland, Turkije, het Midden-Oosten) en de groeivertraging wereldwijd minder rooskleurig. Vooralsnog blijft het sentiment echter positief omdat de consumptie in de EU vooralsnog op peil lijkt te blijven. Dat geldt in ieder geval voor Nederland, waar de economische vooruitzichten goed zijn. Voor België zijn er wat wolken aan de horizon door de extra bezuinigingen die nodig zijn en de maatschappelijke onrust die daardoor wordt veroorzaakt.

Heimtextil 2017
Thimo Schwenzfeier, hoofd marketing en communicatie van Heimtextil, presenteerde namens de organisatie al deze cijfers en natuurlijk ook de plannen voor en het nieuws over Heimtextil 2017. Interessant is om te vernemen hoe Heimtextil in 2017 op de ontwikkelingen anticipeert. Waar liggen de accenten? Waar legt Heimtextil accenten? (En natuurlijk: wat zijn de trends? Maar daarover later meer.) Natuurlijk is heel veel wat op Heimtextil te zien is voor de zonweringsector niet van belang, maar er zijn zeker ontwikkelingen die ook voor de ‘doorsnee’ zonweringspecialist belangrijk zijn en waarvan hij toch wel op de hoogte zou moeten zijn.

Digital printing
Digital printing is zo’n thema, waardoor het op termijn misschien wel mogelijk wordt om ook voor buitenzonwering custom made zonweringdoeken te produceren. Hal 6.0 van Messe Frankfurt is helemaal aan deze techniek gewijd, die steeds populairder wordt. Internationale marktleiders als Hewlett Packard (VS), Epson (Japan), Mimaki (Nederland) en MS Printing (Italië) presenteren zich tijdens Heimtextil. Daarnaast wordt er tijdens de beurs onder het motto Digital Textile Micro Factory een speciale expositie ingericht, waar het hele proces van design naar printen en afwerken, naar snijden naar confectioneren zichtbaar wordt gemaakt.

Binnenzonwering en raamdecoratie
Zo’n microfabriek is natuurlijk heel interessant, maar zal voorlopig nog wel niet bij de zonweringspecialist op de hoek komen te staan. Voor producten die zijn dagelijkse beroepspraktijk betreffen, kan die terecht in hal 5.1 waar producenten en leveranciers van zon- en zichtwering voor binnen en raamdecoratie zich presenteren. Behalve nieuwe trends op het gebied van doeken en stoffen zullen daar ook technische innovaties worden gepresenteerd. 

Niet elke zonweringspecialist focust op binnenzonwering, laat staan op raamdecoratie. Dat heeft met interesse en expertise van de ondernemer, maar ook met showroomruimte en investeringsmogelijkheden te maken. Feit is wel dat binnenzonwering en raamdecoratie de ondernemer extra kansen bieden, niet in de laatste plaats door de nog steeds groeiende aandacht voor het buitenleven en de versterking van de relatie tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ die daarmee samenhangt. Dat betekent immers dat de behoefte groeit om raamdecoratie en binnenzonwering enerzijds en buitenzonwering anderzijds beter op elkaar af te stemmen, wat mogelijkheden biedt voor de zonweringspecialist.

De aangewezen plek
Om een goed beeld te krijgen van wat er – letterlijk en figuurlijk – zoal te koop is op het gebied van raamdecoratie en binnenzonwering, is Heimtextil natuurlijk de aangewezen beurs. Hoe ontwikkelen zich trends en modekleuren, wat zijn belangrijke aandachtspunten voor het nieuwe seizoen, wat is er nieuw op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing en welke mogelijkheden zijn er voor marketing en communicatie? Al die aspecten maken dat Heimtextil een geschikt startpunt is voor het nieuwe seizoen, ook voor de zonweringspecialist. En omdat er dit jaar geen R+T en Polyclose zijn, kan bij één beursbezoek blijven.

Trendtable 2017-2018: Explorations
Zoals steeds de afgelopen jaren, was ook bij de perspresentatie van Heimtextil 2017 Anne-Marie Commandeur van Stijlinstituut Amsterdam aanwezig om namens de Trendtable van Heimtextil de trends voor 2017/2018 toe te lichten. Voor de zonweringspecialist is het nuttig om te weten in welke richting stijlen, kleuren en dessins van woontextiel zich in de komende jaren gaan ontwikkelen. Zeker voor buitenzonwering gaat het dan eerder om de lange termijn omdat een doekzonwering – knikarm- of uitvalscherm, markisolette, screen – voor een langere periode wordt aangeschaft en dus niet zomaar ieder trend kan volgen.

De Trendtable kijkt breder dan alleen naar kleuren en materialen en heeft ook aandacht voor achtergronden en kaders waarbinnen ontwikkelingen plaatsvinden. Wat al een aantal jaren speelt, is een groeiende aandacht voor duurzaamheid, ambacht en handwerk en lokale producten. Daarnaast kijkt de Trendtable ook naar de manier waarop winkelconcepten zich ontwikkelen. Het zijn veelal ontwikkelingen die niet zomaar een-op-een naar de zonweringbranche kunnen worden vertaald, maar de zonweringspecialist moet ze wel volgen, omdat ze de branche op termijn wel kunnen beïnvloeden.

Op Heimtextil 2017 is in hal 6, verdieping 0 het Heimtextil Theme Park met de trends voor 2017/2018 te vinden. Het thema dit jaar is Explorations en neemt de bezoekers mee op een spectaculaire ontdekkingsreis van de zintuigen. “Dit thema verbeeldt de zoektocht naar wat er nieuw of beter kan om onderscheidend te zijn ten opzichte van massaproductie”, aldus Anne-Marie Commandeur. Maar dat kan ook worden vertaald naar onderscheidend ten opzichte van ‘hoe we het altijd hebben gedaan’. Commandeur noemde als voorbeelden een nieuwe werkomgeving met meer aandacht voor natuurfactoren en huiselijke kleinschaligheid, nieuwe vormen van transport zoals de Hyperloop en nieuwe kleinschalige retail- en hospitalityconcepten.

De mens heeft de drang in zich om te onderzoeken. Om deze drang te herbeleven, zal het Heimtextil Theme Park een veelheid aan innovatieve, texturen en patronen presenteren. Ze zijn in vier ontdekkingswerelden verdeeld: Virtual, Cultural, Planetary en Natural Explorations. Ze nodigen uit om Heimtextil vervolgens met een frisse bril te ontdekken.

De vier trends die in het kader van Explorations zijn geformuleerd zijn:
1. Virtual explorations – Virtueel
2. Cultural explorations – Cultureel
3. Planetary explorations – Planetair
4. Natural explorations – Natuurlijk

Heimtextil blijft op dinsdag t/m vrijdag
Heimtextil 2017 wordt, net als de editie van vorig jaar, opnieuw van dinsdag tot en met vrijdag gehouden. Met deze aanpassing speelt de organisatie van Heimtextil in op de wens van de overgrote meerderheid van bezoekers en exposanten. In een tijd waarin online shopping steeds belangrijker wordt, is het belangrijk dat de ‘stenen winkel’ zijn klanten een optimale service kan bieden, vinden ze bij Heimtextil. Daar hoort openstelling op de zaterdag bij, omdat die dag voor de retailers de belangrijkste verkoopdag is. Daarom is in 2016 voor de beursdagen dinsdag t/m vrijdag gekozen, een opzet die in 2017 dus wordt doorgezet.

Heimtextil 2016 in cijfers
Dat Heimtextil de belangrijkste beurs is voor huishoudtextiel in de ruimste zin van het woord bewijzen de cijfers van Heimtextil 2016 (tussen haakjes cijfers voor 2015):
• 2.867 exposanten (2.759)
• uit 69 landen (68)
• 89% van buiten Duitsland (88%)
• ruim 69.000 bezoekers (68.000)
• waarvan 69% van buiten Duitsland
• uit 137 landen (128)
•ruim 2.900 bezoekers uit de Benelux, waarvan ruim 1.700 uit Nederland (ruim 2.500)
•96% van de bezoekers was tevreden tot zeer tevreden over de beurs

Tekst en foto’s: Thijs Pubben

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Heimtextil 2017

Z&R Online partners

Smits Rolluiken en zonweringBuilding Plastics