Altijd belangrijk op Heimtextil: de Heimtextil Trendspace.

03:27
20-03-2020

Heimtextil blijft belangrijke beurs, maar niet voor zonwering

DUURZAAMHEID IS EEN BELANGRIJKE TREND

De vijftigste editie van Heimtextil was teleurstellend voor geïnteresseerden in binnenzonwering, maar blijft een belangrijke beurs voor aanbieders van interieurtextiel. Belangrijkste thema op de beurs? Duurzaamheid en alles wat daarmee heeft te maken.

Heimtextil was dit jaar vroeg (van 6 tot en met 10 januari) en mede daardoor trok de beurs volgens beursorganisator Messe Frankfurt minder bezoekers dan het vorig jaar, hoewel 63.000 nog steeds een respectabel aantal is. Vanwege de vijftigste editie werd er teruggeblikt op de vorige decennia en aan de hand van beeldmateriaal kon eenieder zien dat de inrichting van het interieur onderhevig is aan ‘woonmode’.

Voor een deel is dat het bestaansrecht van de beurs, want doordat de woonmode continu (en steeds sneller) verandert, kan Heimtextil ieder jaar laten zien wat naar verwachting de trend gaat worden. In de eerste jaren van de beurs kwam het woord ‘trends’ nog nauwelijks aan de orde, maar vanaf de jaren negentig won het aan belang en werd de jaarlijkse trendshow op de beurs een belangrijke trekker.

Trends

Dat was ook dit jaar het geval. Met een spectaculaire installatie, die voor een groot deel met materiaal van standhouders werd aangekleed, werden vier grote trends aangegeven. Feitelijk zijn die trends een richtlijn voor producenten, waar zij uit kunnen ‘kiezen’ want het totale aanbod is zo groot en divers dat het nauwelijks meer te behappen valt en een indeling in een viertal subcategorieën is dan welkom.

Hermann Biederlack GmbH maakt dekens van gerecyclede jeans, katoenen stoffen en petflessen.

 

Duurzaam produceren wordt de norm

Een van die trends is al jaren min of meer hetzelfde en zou kunnen worden omschreven als nature/bio/eco of met een of andere term waarin het woord duurzaamheid doorklinkt. Eigenlijk is dat geen trend meer, maar een brede onderstroom die ieder jaar sterker wordt. Op Heimtextil staan aanbieders van gordijn- en meubelstoffen, van bed- en badtextiel en bijvoorbeeld ook producenten van doek voor (binnen)zonwering. De processen om textiel te produceren zijn vaak sterk milieubelastend en bij veel producenten is het besef doorgebroken dat oude werkwijzen overboord moeten. Vandaar dat overal op de beurs exposanten lieten weten daar ‘iets’ aan te doen.

MHZ propageert verticalen voor zowel particulier als projectgebruik.

 

Lange weg

Rolgordijnstof van gerecyclede petflessen, gebruik van plantaardige weekmakers voor pvc, inkten op waterbasis, minder CO2-uitstoot, waterbesparende productie, het gebruik van zonnepanelen, minder gebruik van chemicaliën, het recyclen van materialen of het gebruiken van gerecyclede materialen; het was er allemaal. Bij navraag blijkt het vaak te gaan om een beperkt aantal producten of een specifieke collectie, maar de grote lijn is duidelijk: het moet milieuvriendelijker.

MHZ TwinLine horizontale jaloezie.

 

Weinig ‘Sun & Shadow’

Gekeken naar het segment binnenzonwering viel er op dat gebied weinig te ontdekken, want het ‘groene’ aspect werd hier nauwelijks aangestipt. Ook als je het meer functioneel en technisch bekijkt was het nogal schraal. Sinds het vorig jaar is het segment Sun & Shadow ondergebracht in een grote hal waar ook aanbieders van gordijnstoffen staan. Volgens de beursorganisatie is dat een succes. Het is lastig te peilen of exposanten dat inderdaad vinden, want er waren nogal wat nieuwe gezichten, waarbij vooral het aantal bedrijven uit Turkije en Zuid-Korea opviel. De diverse aanbieders uit dat laatste land vielen op door hun eenvormigheid, met in de hoofdrol duo-rolgordijnen en producten à la de Silhouette van Luxaflex®. Perfect gemaakt, maar niet nieuw.

Een van de verbeteringen van de TwinLine is een draaibare handgreep.

 

50 x deelname MHZ

MHZ, een van de exposanten die vanaf het begin op Heimtextil staat, bracht nieuwe kleuren en dessins voor honigraatplissés, deed hetzelfde bij de collectie horizontale jaloezieën en kwam met een brede collectie verticalen, waarvan een deel geschikt is voor projectgebruik. Het gaat dan bijvoorbeeld om producten met vlamvertragende of antibacteriële eigenschappen, die geschikt zijn voor gebruik in onder andere de zorgsector.  

Nieuws is ook dat MHZ de TwinLine horizontale jaloezie heeft verbeterd met een draaibare handgreep boven en onder.

Daglicht-filtersysteem

Erfal introduceerde een mobiele app, waarin productinformatie, handleidingen en prijslijsten terug te vinden zijn, wat handig is voor zonweringdealers als ze op pad zijn. Verder waren er weinig nieuwigheden bij de deze aanbieder te vinden, mede omdat er de afgelopen tijd veel tijd is gestoken in een interne ‘Umstrukturierung’.

Brel bleek de enige exposant met buismotoren en Forest, leverancier van gordijnrails en bijpassende motorische bediening, was wederom aanwezig met de ClimatScreen. Dat is een folie die eruit ziet als een enigszins geplisseerd rolgordijn en uitermate geschikt is als daglicht-filtersysteem. Het is vooral een product voor de projectmarkt, maar in principe ook geschikt voor consumentengebruik.

Een fraaie rode jaloezie op de stand van erfal op Heimtextil.

 

Veel componenten

Zo klein als het aantal exposanten was met complete systemen, zo groot was het aantal deelnemers met componenten. De achtergrond hiervan is niet geheel duidelijk. Wel opvallend was de grote drukte bij Vako.

Het kleine segment zonwering was tijdens deze editie nogal mager; het is koffiedik kijken of dat in de toekomst zo blijft. Duidelijk is wel dat bedrijven scherp letten op de kosten van beursdeelname in verhouding tot de te verwachten opbrengsten. Mede daarom besloot vaste deelnemer Kadeco de beurs dit jaar aan zich voorbij te laten gaan.

Behangsector zwaar onder druk

In het slotbericht van de beurs laat CEO Detlef Braun van Messe Frankfurt weten dat de (textiel)industrie momenteel voor grote uitdagingen staat. Zo blijkt dat 34% van de exposanten de economische situatie als slecht betitelt, terwijl dat vorig jaar 18% was. In de speciale hal voor behangaanbieders was te zien wat er gebeurt als de markt krimpt en het aanbod toeneemt: zo’n 30% minder vloeroppervlak was ingevuld.

Lezingen

Een andere kant van Heimtextil is dat er naast het fysieke aanbod veel te halen viel voor bezoekers die zich wilden laten informeren over bepaalde zaken. Naast de trendshow waren er zo’n 150 lezingen, voordrachten en andere activiteiten. Het varieerde van diverse lezingen over trends en duurzame productiemethodes tot het geven van informatie over marketingtechnieken en tips voor betere verkoop op de winkelvloer.

Tekst: Aribert Guiking

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: heimtextil

Z&R Online partners