Sunmaster Nederland BV
03:24
21-06-2018

Hard werken en kansen benutten

Sunmaster Nederland BV mag zich tot de oudste, volledig zelfstandige Nederlandse fabrikanten van zonwering en rolluiken rekenen. Eigenaar en roerganger bij het Nijkerkse bedrijf is Chris Kollen, ooit onderaan de ladder in de productie begonnen. In een gesprek met Kollen horen we hoe hard werken en kansen benutten hem gebracht hebben op de stoel waar hij nu zit. 

Kollen is een bescheiden man. Eigenlijk wil hij niet spreken over zijn functie als directeur en grootaandeelhouder van de markante fabriek, omdat hij zichzelf niet als zodanig ziet in de hiërarchie van Sunmaster. “Natuurlijk neem ik de beslissingen als het erop aankomt. Wat voor mijn visie echter altijd bepalend is geweest, is dat ik in 1984 als fabrieksmedewerker ben begonnen en van daaruit ben doorgegroeid. Met de wetenschap wat er speelt op de werkvloer kijk je met andere ogen naar je organisatie”, vertelt hij.

Alleen maar screens
In 1984 bestond de corebusiness van Sunmaster uit het produceren van screens. Niet voor niets wordt Sunmaster als de bakermat van de vaderlandse screen gezien. Voor Kollen was het de eerste kennismaking met het fenomeen zonwering. “Bijna niemand kiest bewust voor een carrière in deze branche. Daar stond ik dan, screens te maken met mijn officiersopleiding.” Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en gaandeweg kreeg het zonweringvirus grip op Kollen. 

Onder leiding van directeur Uitenbosch maakte Kollen in 1985 de overstap van de fabriek naar kantoor. “Eigenlijk als een soort manusje van alles, in de functie van algemeen medewerker”, schetst Kollen. “Al snel werd ik op de positie van inkoper/werkvoorbereider gezet. Vanuit die functie raakte ik gaandeweg betrokken bij de productontwikkeling. Wat een verschil was dat vergeleken met nu. De automatisering was destijds zeer beperkt en de meeste zaken moesten handmatig worden gedaan.” 

Op weg naar volledige automatisering
“Al snel zag ik het belang van automatisering”, gaat Kollen verder. “Er was echter geen ruimte voor een automatiseringstraject, tenzij ik dit in mijn vrije tijd zou oppakken. Dat heb ik toen gedaan. In de avonduren het ik de basis gelegd voor het systeem waar we nu nog op draaien. Eindeloos veel recepturen aanmaken, deze koppelen aan prijslijsten, die stuk voor stuk zelf ook moesten worden toegevoegd. Een monnikenwerk eersteklas”, schets Kollen.

Drastische uitbreiding van het leveringsprogramma
Een mijlpaal in de geschiedenis van Sunmaster was de overname van Sunshadow in 1992. Met deze overname konden producten als uitval- en knikarmschermen aan het leveringsprogramma worden toegevoegd. “Gezien de ervaringen die ik had opgedaan met het automatiseren, werd ik betrokken bij het samenvoegen van de computersystemen van de twee bedrijven. Mart Uitenbosch deed een stap terug en Sunshadow kopstuk Guus Hermans ging de scepter over Sunmaster zwaaien. Al snel werd ik de rechterhand van Hermans en werd letterlijk alles op mijn bureau gegooid. Ik kreeg de verantwoordelijkheid over de binnendienst en de fabriek.”

De eerste stappen op weg naar de huidige situatie
Toen Hermans in 2001 afscheid nam van Sunmaster en Uitenbosch rentenierend eigenaar werd, was het moment aangebroken voor Kollen om het stokje als directeur over te nemen. “Daar zat een plan aan vast voor een graduele overname van het bedrijf. In 2004 heb ik 25% van de aandelen overgenomen, waarbij de resterende 75% in handen bleef van de familie Uitenbosch. Eind 2007 zou ik nog eens 25% overnemen om ten laatste in 2010 de resterende 50% op naam te krijgen”, licht Kollen toe.

De enorme groei die Sunmaster doormaakte, zou echter voor een explosieve stijging van de waarde van de aandelen hebben gezorgd. Reden voor Kollen om de onderhandelingen over de resterende aandelen veel vroeger aan te gaan. “Dat ging niet zonder slag of stoot. Uitenbosch was immers sinds 1971 eigenaar en emotioneel nog zeer verbonden met Sunmaster. Uiteindelijk is het in 2007 toch gelukt, inclusief een huurcontract voor de panden.”

Zware crisisjaren en slim ondernemen
Toen de overname een feit was, begon de crisis. “Zware jaren”, aldus Kollen. “We maakten wel winst, maar de rente en aflossing waren door de overname torenhoog. Er moest snel worden geschakeld om nog meer rendement uit de onderneming te krijgen. We besloten daarop om een marketingafdeling op te richten, om nog klantgerichter te kunnen werken. Met een beperkt budget hebben we toen grote stappen gemaakt.” 

Eigen haard is goud waard
In 2011 kreeg Kollen de kans om de gehuurde panden te kopen. “Het oude pand van Sunmaster werd verhuurd, het huidige pand bleven we als vanouds gebruiken. Sinds dit jaar hebben we het oude pand weer zelf in gebruik, waarvoor een verbouwing gepland staat voor september. Tot die tijd gebruiken we die ruimte voor opslag, daarna wordt het een productiefaciliteit. De expeditie blijft op dezelfde plaats, de rolluiken krijgen een productieplaats in de voorste hal. Daarmee kunnen we de productie van rolluiken fors uitbreiden. Het doel is om zo meer bedrijfsruimte te creëren, zonder dat hier een direct commercieel gevolg aan vastzit. Efficiënter werken is het sleutelwoord.”

Groei en ontwikkeling
De 25% groei die Sunmaster in 2017 heeft doorgemaakt blijkt een zich doorzettende lijn te zijn. “We kampen met ruimtegebruik door de groei”, aldus Kollen. “Dankzij goede acquisitie blijven we groeien, elk jaar iets meer dan de markt. Als het zo doorgaat, moet er weer een pand bij!” 

Gevraagd naar de toekomstplannen op het gebied van productontwikkeling, licht Kollen een tipje van de sluier op. “We zijn bezig met iets nieuws, op screengebied. Ooit was Sunmaster dé naam als het over screens ging. Die naam willen we terug en daarvoor moeten we de screen letterlijk opnieuw uitvinden. Met onze achtergrond moet dat kunnen. Als grondlegger moeten we onze voorsprong kunnen terugpakken. We willen een screen ontwikkelen die alle andere screens in de markt ver achter zich laat. Een product dat qua prijs nooit meer ter discussie zal staan, ver weg van alles wat maar de naam commodity draagt.” 

De termijn waarop dit een feit moet zijn, weet Kollen ook al. “In 2020 willen we de markt verrassen met dit nieuwe product, dat beter is dan alles wat we nu kennen en een voorsprong van jaren heeft op de huidige situatie.” Moeten er in het kader van het herstel van de oude glorie aan nieuwe patenten worden gedacht? “Uiteraard gaan we daarvoor!”, luidt het antwoord. 

Tekst: Jan Mol    Beeld: Michel de Heer (PowerPictures)

Z&R Online partners

VELUXWoonmode Rijswijk BV