Harol klantendag 2019

De klanten werden getrakteerd op een warme sfeer, goede informatie en een heerlijk hapje en drankje.

02:55
31-05-2019

Groei realiseren door in te zetten op mensen en ontwikkeling

Harol klantendag 2019

Terwijl buiten op het terrein van De Wagenwerkplaats in Amersfoort de regen op de kasseien drupte, scheen binnen in Het Oude Magazijn de zon. Daar vond immers de Harol Klantendag 2019 plaats, speciaal voor de Nederlandse Harol dealers. Die waren in een respectabel aantal toegestroomd, om op de hoogte te worden gebracht van de laatste ontwikkelingen van het bedrijf uit het Belgische Diest.

Na de warme ontvangst opende CEO Annick Draelants het evenement met een toespraak, waarin zij aangaf dat zonwering, dankzij het klimaatvraagstuk, meer dan ooit in de belangstelling staat. Annick en Joris Draelants zijn de generatie die aan het roer staat van het inmiddels zeventigjarige familiebedrijf. “De focus ligt op familiaal, digitaal en internationaal”, legt Annick Draelants uit. “Er wordt geïnvesteerd in mensen en ontwikkeling. Vertrouwen en partnerschap zijn de pijlers waarop Harol rust en dat inmiddels in meer dan dertig landen. We moeten samen dichter bij de markt blijven, samen ambities hebben en samen groeien.” 

Harol klantendag 2019

Niet met lege handen naar huis: de goodiebags stonden geduldig te wachten om aan het einde van de dag te worden meegenomen.

De blik op experience en vakmanschap
Marketingmanager Isabelle Wintmolders nam vervolgens de microfoon over en stelde het marketingteam voor. Vervolgens belichtte zij de Customer Experience campagne die dit jaar van start is gegaan. “De focus ligt daarbij op experience en vakmanschap”, legde zij uit. De getoonde promotievideo met de nadruk op het buiten-zijn onderstreepte dit volledig. Harol partners kunnen gebruik maken van een speciale communicatie-kit, om zo de Comfort Deals bij het publiek onder de aandacht te brengen. “Dankzij gerichte campagnes, die zich concentreren rondom de winkel van de dealer, is er 31% meer aan leads gegenereerd”, schetste Isabelle Wintmolders. “Dankzij de inzet van social media en Google Adwords, Google mapping en assistentie bij lead opvolging kunnen we spreken van de Harol Sales Booster.” De cijfers wijzen uit dat de ingeslagen weg werkt. Ook de Harol Academy, het nieuwe opleidingscentrum, blijkt goed bij te dragen aan de professionalisering van zowel de technische als de sales mensen bij de dealers. “Het actieprogramma is deelnemer gestuurd”, vervolgde Isabelle Wintmolders haar verhaal. υ “De voorjaarsactie loopt van 15 maart tot en met 17 mei en de najaarsactie van 2 september tot en met 9 november.” 

Harol klantendag 2019

Commercieel directeur Marc van den Berg en CEO Annick Draelants van Harol.

Productontwikkeling voor 2019
“Op het gebied van productontwikkeling werkt Harol aan slimme verbeteringen die ten goede komen aan zowel architecten als bouwheren”, legde manager productontwikkeling Jan Habex uit. “De focus ligt daarnaast op het installatiegemak van producten. De filosofie bij nieuwe ontwerpen is de combinatie van design, energiebesparing en onze eigen Harol filosofie. Binnen het gamma rolluiken, zonwering, buitenleven en poorten  zorgen we steeds weer voor noviteiten.” 

Jan Habex toonde vervolgens het nieuwe VR150 Solar Rolluik, voorzien van een nieuwe batterij. “Beter en betaalbaarder. Deze batterij komt overigens ook beschikbaar op het bestaande SC800 ZIP Solar Screen.” Andere ontwikkelingen zijn terug te vinden bij de opzetrolluiken. “De OB900 wordt de OB910, een opzetrolluik met isolatiekast, waarin een hor kan worden geïntegreerd. De OB910 kent de hoogste isolatiewaarde op de markt, met een U-waarde van maar liefst 0, 50 W/m²K. Het VR1000 rolluik voor toepassing in de spouw is ook net gelanceerd. Doorboren van de isolatieschil is met dit rolluik niet meer nodig, waardoor het ideaal is voor passief bouwen. Het heeft het revisieluik aan de onderzijde en maakt gebruik van een verende buisprop.” Ook op screengebied was er nieuws te melden. “De SC800 Zip Facade wordt voorzien van een Glass Protect Profile, een voor te monteren clipprofiel waarmee glasbreuk wordt voorkomen”, vertelde Habex. “Voor de SC900 en SC1000 ritsscreens is er nu een zwarte ritssponning leverbaar, wat het design ten goede komt. Om het verhaal compleet te maken, is er voor contramontage van de SC1000 een mooi afwerkprofiel voor de geleiders in het programma opgenomen.” 

‘Groei gaat over generaties’
Z&R schoof ook nog even aan tafel bij CEO Annick Draelants en commercieel directeur Marc van den Berg voor een afrondend gesprek. “We hebben een les geleerd”, vertelde Draelants. “Duurzame groei kan alleen worden bereikt binnen een organisatie die professioneel is op alle niveaus. Het is een 360° verhaal, waarbij er sprake moet zijn van tweerichtingsverkeer.” 

“Goede communicatie in de driehoek consument-dealer-Harol is een vereiste. Dan komt alles in balans”, vulde Marc van den Berg aan. “We moeten zo professioneel mogelijk zijn en de volgende schakel – onze dealers – ondersteunen. Dat doen we door hen support te bieden in opleiding, sales en marketing.” 

Harol kent twee sporen die allebei even belangrijk zijn, namelijk mens en product. Belangrijk daarbij is het nemen van verantwoordelijkheid naar de toekomst. “We hadden al een batterij-aangedreven screen in ons pakket, toen duurzaamheid nog geen algemeen goed was”, aldus Van den Berg. “Soms kost productontwikkeling eerst geld en duurt het lang voor je er de vruchten van kunt plukken. Binnen een familiebedrijf heb je echter meer geduld en kun je inzetten op de lange termijn.” 

“Groei gaat niet alleen over kwartalen en jaren, maar over generaties”, stelde Annick Draelants tot besluit. “Het gaat over de passie, de drive en de wil om samen te werken. Dat maakt Harol als familiebedrijf, samen met een professioneel en loyaal dealernet, tot een sterke partij.”

Tekst: Jan Mol
Beeld: Jan Mol

Z&R Online partners

Unilux loves Insecten