Grand Hotel als de lente komt
01:44
13-07-2017

GRAND HOTEL AMSTELVEEN is een zonwerende eyecatcher rijker

Het mag gerust een visitekaartje voor Nederland worden genoemd, de buitenkant van Grand Hotel Amstelveen. Twee jaar geleden kreeg de directie van de Netjes Beheer Groep uit Amstelveen het idee om iets unieks met het aanzien van het hotel te gaan doen. Zonwering-Nederland is toen gevraagd naar de mogelijkheden voor geprinte zonweringdoeken. Nu, twee jaar later, is de levering een feit. 

Frits van Veelen, eigenaar van Zonwering-Nederland, en Klaas-Jan Postma, salesmanager bij Swela, staan aan de basis van de technische uitvoering. “Al met al heeft het ontwerp twee jaar kunnen rijpen, om uiteindelijk tot bloei te komen”, aldus Van Veelen. Een passende woordspeling, gezien de fleurige collectie geprinte tulpen, waarop de kijker wordt getrakteerd.

Totale upgrade met een metamorfose als sluitstuk
“Voor ons was de basis de totale renovatie van de zonwering”, vertelt Van Veelen. “We hebben onderhoud gepleegd aan de uitvalschermen, her en der besturingen, motoren en automaten vervangen en ook alle doeken vervangen. Dankzij het nieuwe printprocédé durfden we het aan om die bedrukte doeken te leveren.”

Het ontwerp is aangeleverd door Netjes Beheer en helemaal hun eigen idee, vertelt Van Veelen. “In totaal zijn er in de zonweringen aan de voorgevel 38 bedrukte doeken verwerkt. Wens van de opdrachtgever was dat het allemaal voor het voorjaar gereed moest zijn, zodat de lente letterlijk met tulpen kon worden gevierd. Gelukkig waren de meeste schermen van dezelfde maat, op een enkele uitzondering na. Daardoor konden we met één print uit de voeten en hoefde er op locatie niet gepuzzeld te worden.” Het hele werk inclusief het onderhoud heeft drie dagen in beslag genomen en de overheersende mening is dat het resultaat er mag zijn.

Grand Hotel Amstelveen

Nieuwe printtechniek is een huzarenstukje van Swela
“Natuurlijk werken we bij Swela al veel langer met printwerk op polyester doeken”, vertelt Klaas-Jan Postma. “Dat gebeurde echter met sublimatietechniek. Op zich goed, maar Swela was op zoek naar een drukproces, waarbij de print zo goed zou zijn dat het geprinte doek een lichtechtheid zou krijgen die past bij zonwering.”

De nieuwe printtechniek wordt toegepast op voorbehandeld Sunvas zonweringdoek. Na de voorbehandeling wordt het doek bedrukt met inkt, waarin speciale pigmenten zijn gebruikt. Daardoor wordt er een heel natuurgetrouwe weergave van kleuren bereikt. “Uiteraard wordt het geprinte doek daarna afgewerkt met de welbekende coating die voor weerbestendigheid en levensduur zorgt”, aldus Postma. “Werkelijk niets is aan het toeval overgelaten en de testen zijn dan ook veelbelovend.”

Grand Hotel slapen-in-stijl

Zonwering meer dan ooit gezichtsbepalend
Van Veelen noemt het een win-winsituatie. “Onze producten verbeteren voortdurend, waardoor alles langer meegaat. Daardoor wordt de vervangingsmarkt in de toekomst kleiner. Kijk je echter naar de toepassing van zonwering met bedrukt doek als decoratie – zoals in Amstelveen – of als reclamedrager, dan is vervanging gewenst als het beeld veranderd moet worden of als er een nieuwe reclameboodschap gecommuniceerd moet worden.”

Levensduur van een zonweringdoek is daarmee niet meer gerelateerd aan de technische staat waarin het product zich bevindt, maar aan de esthetiek ervan of aan de boodschap die moet worden overgebracht. “We verkopen voortaan ook uitstraling”, zegt Van Veelen tot besluit. “Een stuk imago ook. Dat is een nieuw fenomeen in onze branche.”

Tekst: Jan Mol     Foto’s: Zonwering-Nederland

Z&R Online partners

Zonweringprojecten thema projectOnverwacht bezoek sittard