Platform over zon-en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen
Deponti blijft volop in beweging

Deponti blijft volop in beweging

Zeg nooit nooit!

Er zijn zonweringbedrijven die ‘driehonderd jaar geleden’ zijn opgericht en langzaam tot een bepaald niveau zijn gegroeid. Er zijn er ook die gaan als een raket. Tot die laatste categorie behoort Deponti uit Oss. Opgericht in 2013 grossiert het bedrijf de afgelopen jaren in FD Gazelle Awards, als bewijs van indrukwekkende groeicijfers. Wat het geheim is achter het succes? Moeilijk te zeggen, maar in ieder geval is algemeen directeur Hendrik Kersten niet bang om een uitdaging aan te gaan. ‘Zeg nooit nooit’ kent bij Deponti meerdere betekenissen.

kersten-van-woensel-dsc_0155-kopieren

Hendrik Kersten (staand) en Thijs van Woensel.

 

Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwste aanwinsten die Deponti dit seizoen in zijn al indrukwekkende assortiment heeft opgenomen. Daaronder de overkappingen met lamellendak Pinela en de Pinela Deluxe. Niets opmerkelijks aan, behalve dan dat ze bij Deponti ooit hadden gezegd nooit aan lamellendaken te beginnen… Maar Hendrik Kersten en Deponti zijn flexibel. Is het toch opportuun om lamellendaken in de collectie op te nemen, dan worden er lamellendaken in de collectie opgenomen. De derde aanwinst van dit seizoen in de collectie van Deponti is overigens het Verdeca vouwdak. “Terrasoverkapping en zonwering in één”, aldus commercieel manager Thijs van Woensel van Deponti.

“De nieuwe overkappingen zijn goed ontvangen”, vervolgt hij. “Ze zijn vanaf februari-maart op voorraad en er zijn er al verschillende dealers die er een in hun showroom hebben gezet. Ook enkele van onze Britse dealers hebben er al een staan. Er zijn er zelfs al een paar bij eindgebruikers geplaats. Dat is heel erg snel, maar onze werkwijze maakt dat mogelijk.”

Lamellendak Pinela.

Lamellendak Pinela.

 

Bewezen werkwijze

De lamellendaken mogen dan een breuk zijn met het verleden, wat hetzelfde is gebleven, is de werkwijze van Deponti. Alles in standaardmaten en bijna alles in drie standaardkleuren – antraciet structuur, RAL 7024, verkeerswit structuur, RAL 9016 en crèmewit structuur, RAL 9001 – direct uit voorraad leverbaar vanuit een groot magazijn in Oss. Dat betekent in principe drie dagen levertijd, als Deponti komt brengen. Maar als het echt dringend is, kan de dealer ook zelf in de auto stappen en zijn bestelling nog dezelfde dag komen ophalen.

De werkwijze van Deponti (alles direct uit voorraad leverbaar), een modulair systeem (er kunnen heel gemakkelijk extra opties worden gekozen) en de groeiende afzet (zowel in volumes als in diversiteit) behoeft veel magazijnruimte en een gestroomlijnde logistiek. “Als je ziet hoe we zeven jaar geleden zijn begonnen – in één kleine hal – en waar we nu staan, is dat een wereld van verschil”, zegt Hendrik Kersten. “We beschikken nu over 15.000 m2 magazijnruimte, verdeeld over zes compartimenten, met aparte hallen voor aluminium en voor de tafelbladen en de overige meubels die Deponti ook kan leveren. Alles ligt op voorraad, ook de glazen Fiano schuifwanden en de tafelbladen. Zo kunnen we onze korte levertijden waarmaken. Maar dat betekent wel dat als er bijvoorbeeld een nieuwe kleur of een nieuw product bijkomt, er meteen een forse uitbreiding van ons magazijn nodig is.”

De standaardmaten en de korte levertijden die Deponti hanteert, zouden erop kunnen wijzen dat het bij Deponti alleen gaat om lage prijzen, hoge volumes en zo snel mogelijk dozen schuiven. Maar die gedachte wordt direct gelogenstraft bij binnenkomst in de showroom. Die is zonder meer indrukwekkend te noemen. Groot, met exemplaren van de meeste overkappingen die Deponti in het assortiment heeft op ware grootte tentoongesteld en aangekleed met meubels en planten om sfeer te creëren. Daar zijn nu back walls aan toegevoegd om nog meer beleving te laten zien.

verdecaVouwdak Verdeca. a-dsc_0133-2-kopieren

Vouwdak Verdeca.

 

Partners

“Wij zien onze dealers als partners en willen ze helpen om hun product zo goed mogelijk te verkopen”, zegt Thijs van Woensel. “Dat betekent dat we ons eigen enthousiasme over ons bedrijf en onze producten op hen willen overbrengen. We willen het hele verhaal vertellen en dat kan het best in onze showroom. Daarnaast willen we onze verkooppartners graag helpen om hun eigen showroom zo goed mogelijk in te delen en in te richten. Sfeer en beleving vinden we daarbij heel belangrijk. We geven desgewenst ook advies. Maar de dealer moet natuurlijk zelf beslissen. We willen niets opdringen, want een dealer moet zich goed voelen bij het verhaal.” Deponti vindt sfeer en beleving overigens ook belangrijk voor de website van het bedrijf, dus ook daar wordt aan gewerkt, zodat ook de eindgebruiker zich erdoor voelt aangesproken.

De Bosco, die Deponti al in het begin van zijn bestaan heeft gelanceerd, is nog steeds een hardloper in het programma. Een praktische en functionele overkapping, betaalbaar voor een grote groep mensen. In Duitsland en Engeland scoort Deponti vooral met de Pigato, die net iets hoger in de pikorde staat. De eilandbewoners kiezen dan wel vaker voor polycarbonaat.

Producten als de Bosco, die aan de basis van het succes van Deponti hebben gestaan, blijken dus geen eendagsvliegen.

Het succes ervan is de basis waarop het bedrijf verder bouwt aan zijn toekomst. Met nieuwe producten als de twee Pinela’s en de Verdeca, maar daar zal het zeker niet bij blijven, want voor het najaar staat er alweer een nieuwe overkapping op de rol om gelanceerd te worden. “Ze krijgt een kubistische vorm als de Pinela met verticale en horizontale lijnen en een vast, aflopend dak als de Giallo”, licht Thijs van Woensel een tipje van de sluier.

Het is Deponti…

“Diversificatie en de breedte van het productenpakket heeft onze voortdurende aandacht”, benadrukt Hendrik Kersten. “Wij voelen ons daarbij niet aan de terrasoverkappingen gebonden, zoals we met onze productgroepen tafelbladen en meubels inmiddels hebben bewezen. Deponti is een holding, waar meerdere productgroepen onder vallen. Als een bepaalde productgroep niet onder de naam Deponti past, zou overigens ook een andere naam mogelijk zijn.”

Deponti is nu in een achttal landen actief. Uitbreiding naar andere landen is voor Deponti ook altijd een optie, al zijn daar op het moment geen concrete plannen voor. Wel is het zo dat dealers van over de hele wereld Deponti inmiddels weten te vinden. “We hebben zelfs al aanvragen vanuit Australië gehad”, weet Thijs van Woensel te vertellen. Maar Deponti lijkt nog geen plannen te hebben om ‘down under’ actief te worden. Er liggen nog genoeg uitdagingen dichter bij huis.

Leversnelheid is en blijft een belangrijk punt voor Deponti. Mede door e-commerce raken moderne consumenten steeds meer gewend aan ‘snelheid’. “De zonweringsector kan daar niet bij achterblijven”, weet Hendrik Kersten. “Met ons concept spelen wij daarop in.” Australië is dan inderdaad een beetje lastig. Maar wij zijn Deponti, dus zeg nooit nooit!   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details