Wouter Hof
01:38
15-08-2019

De Pen | Wouter Hof

Keuzestress

Als er één woord is dat synoniem staat voor de tijd waarin we leven, dan is het wel ‘keuzestress’. Met dit woord wordt de druk omschreven die een consument ondervindt, wanneer hij of zij uit een overvloed aan opties moet kiezen. Onlosmakelijk verbonden met keuzestress is ‘the fear of missing out’, de angst om niet alle opties gezien te hebben. Wie last heeft van keuzestress gaat als de keuze dan toch is gemaakt meestal met een ontevreden gevoel naar huis, mooi omschreven met de term cognitieve dissonantie. 

E-commerce heeft daar al lang een oplossing voor gevonden, door consumenten te ‘funnelen’. Wanneer je als online shopper in een webshop komt, wordt de immense keuze die er is teruggebracht tot slechts een aantal opties dat binnen het interesseveld ligt. Dankzij online profilering en het in real time meten van interesses wordt het aanbod beperkt tot zaken waarvan men redelijk zeker is dat ze in de smaak vallen. 

Ook in een goed voorziene zonweringshowroom kan de consument keuzestress ervaren. Verplaatst u zich eens even in de huid van de zonweringklant. Het vraag- en antwoordspel tussen verkoper en klant werkt in de regel prima om tot een bepaald model zonwering te komen. Het doel waarvoor de klant de zonwering wil aanschaffen wordt met een paar simpele vragen immers al snel duidelijk. Gaat het bijvoorbeeld om verkoeling binnen of om lekker beschaduwd buitenleven? De sluitpost van de verkoop is dan het uitzoeken van het zonweringdoek. 

Als bedrijf achter de doeken weten wij als geen ander dat wanneer de klant aan zijn lot wordt overgelaten door hem aan tafel te parkeren met een kop koffie en vijf stalenboeken, hij of zij al snel moet gaan kiezen uit honderden dessins. Dan kan keuzestress optreden, met als gevolg dat, zelfs als er een doek is aangewezen, de klant toch met een onbestemd gevoel naar huis gaat. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat deze twijfelende consument later weer terugkomt om te vragen of de doekkleur nog kan worden veranderd. 

In uw showroom bent u als verkoper zelf die ‘funnel’. Met een aantal slimme vragen kunt u het interessegebied van de koper in kaart brengen. Daarna kunt u op basis van uw gemotiveerde advies voor de klant een voorselectie in doeken maken. De rest van de boeken laat u fijn waar ze zijn, want wat men niet kent, mist men niet. Het resultaat zal zijn dat de klant met volle overtuiging kiest uit de selectie, tevreden naar huis gaat en trots vertelt aan buren, familie en vrienden hoe fijn het winkelen bij u is. 

Terwijl ik dit schrijf zit ik in Zuid-Frankrijk te genieten van de koelte van de ochtend. Wel in de wetenschap dat we straks weer een pittoresk marktje gaan bezoeken, waar ambachtelijke producten worden verkocht. Nu maar hopen dat de fruitteler die er staat niet twintig, maar drie soorten jam verkoopt. Als ik ergens geen behoefte aan heb op vakantie, dan is het wel keuzestress.

Wouter Hof, directeur swela

Tekst: Wouter Hof
Lees meer over: De Pen , Keuzestress , Sectornieuws , Wouter Hof

Z&R Online partners

woning-zonnedoek-kopierenpersbericht-boxblinds-by-bd-line-kopieren