De Pen Marcel Schotanus kopen
01:24
03-07-2017

De Pen: Mensen kopen bij mensen

Mensen kopen steeds meer via webshops. Ook in de zonweringbranche hebben we daarmee te maken. Moeten we daar bang voor zijn of er juist gebruik van maken?

Veel mensen gebruiken internet vooral om zich te oriënteren. Ze willen verschillende modellen en mogelijkheden van zonwering zien, weten wat de voor- en nadelen zijn en een prijsindicatie krijgen. Dat blijkt ook uit diverse onderzoeken. Maar voor de definitieve aankoop gaan de meeste mensen alsnog naar een fysieke winkel of showroom.

Dat is eigenlijk heel logisch. Een lamp of tv installeren lukt nog wel, maar bij het monteren van zonwering komt wel wat meer kijken. Is mijn muur er geschikt voor? Hoe zit het met uitval? Hoe monteer ik het product op de juiste manier? Voor de gemiddelde consument is dit het moment dat ze ontzorgd willen worden. En door wie kan dat beter worden gedaan dan door de zonweringspecialist. Die heeft immers de expertise in huis om ieder zonweringprobleem op te lossen.

Mensen blijven bij mensen kopen. Dat geldt zowel voor een groothandel als voor degene die aan de eindgebruiker verkoopt. Mensen willen persoonlijk contact, advies en een goed gevoel, daar ben ik van overtuigd. Belangrijk daarbij is empathie: het vermogen om je in te leven, om de gevoelens en denkwijze van de ander te begrijpen en de behoefte aan te voelen. Voor mij betekent dit de klant op zijn gemak stellen, naar hem luisteren, tijd nemen en oprechte interesse tonen. En wat je ook moet doen: vragen stellen, problemen snel oplossen en hulp bieden.

Inlevingsvermogen en interesse tonen, dat geldt ook voor de eigen organisatie. Je doet het als directeur immers niet alleen, maar met een heel team. Is de onderlinge harmonie en samenwerking goed, dan hebben we als collega’s wat voor elkaar over. Zeker op drukke dagen in het hoogseizoen is dat een belangrijk aspect om flexibiliteit en service te garanderen.

Die flexibiliteit en service zijn – naast vertrouwen – belangrijk voor het opbouwen van een goede klantrelatie. Doorslaggevend voor mij is uiteindelijk mijn onderbuikgevoel: kloppen gegevens en feiten met de werkelijkheid en hoe ervaar je het onderlinge contact? Daarom houd ik mijzelf vaak een spiegel voor: hoe zou ik het gesprek met ons als leverancier ervaren? Regelmatig zeg ik tegen de klant: niet alleen wij, maar ook jij moet er een goed gevoel bij hebben, want daar draait het tenslotte om: beide partijen moeten tevreden zijn. Dat is goed voor iedereen, want een klant die met een goed gevoel de deur uitgaat, komt ongetwijfeld terug.

Marcel Schotanusdirecteur SunStock

De Pen | Marcel Schotanus

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

Buitenleven populairplisséhorsysteem