Frits van Veelen, directeur-eigenaar Zonwering-Nederland

01:30
31-01-2020

De Pen | Concurrentie of recessie. Dat is toch eigenlijk hetzelfde?

Aan collega’s uit de branche vraag ik weleens wat ze liever hebben: concurrentie of recessie. In mijn ogen hebben die twee namelijk hetzelfde effect: prijsdaling. In een monopoliepositie kun je hoge prijzen hanteren. Goed voor de marge, maar daardoor werk je concurrentie in de hand, die weldra onder jouw prijzen aanbiedt. Recessie zorgt ervoor dat de prijzen omlaaggaan. Blijkbaar waren ze dus te hoog. Elke prijsverhoging werkt concurrentie in de hand.

Hanteer daarom normale prijzen en kijk naar je eigen kracht, naar jouw toegevoegde waarde als bedrijf. Houd daarbij in het oog dat bij projecten je relatie met je klant ‘leading’ is. In de particuliere markt is de prijs belangrijk, gevolgd door hoe je je presenteert. In alle gevallen geldt: hanteer je normale prijzen, dan bouw je relaties op. Bij de inkoper van een project ben je een graag geziene gast en bij tante Truus ben je het gesprek bij de thee onder haar nieuwe knikarmscherm.

Heel Nederland stond op zijn kop toen het kabinet als stikstofmaatregel een maximumsnelheid van 100 km per uur aankondigde. Opmerkingen als ‘nu doe ik er langer over om bij de klant te komen’ en ‘zo kan ik minder klanten per dag bezoeken’ passeerden de revue. Maar is dat wel zo? Denk eens aan de voordelen van een maximumsnelheid van 100 km per uur. Een vlottere doorstroming van het verkeer, minder files en een lagere brandstofrekening. Daar vaart uw onderneming toch wel bij? Met het groeiende aantal auto’s zullen deze voordelen wel tijdelijk zijn, maar vooralsnog zie ik kansen.

In 2016 en 2017 is er in ons kikkerlandje voor 68 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in gegaan. Smogalarm. In 2018 bereikte de vuurwerkhandel een recordomzet van 70 miljoen. Nog meer smog. Terwijl hele bouwprojecten worden stilgelegd vanwege de stikstofcrisis, vervuilen we op 31 december voor minimaal 70 miljoen de lucht boven Nederland. Dat plezier moeten ze ons niet afpakken, hoor ik mensen zeggen. Wordt het niet eens tijd dat we ons gezond verstand gaan gebruiken en ons gaan afvragen waar we mee bezig zijn? Laat je eens niet leiden door de media of wat de buurman doet. Acteer en neem verantwoordelijkheid. Soms vraagt dat om momenten van zelfreflectie, zonder PC, tablet of smartphone voor je neus. Terwijl de bouw een economische klap voelt, maakt de vuurwerkbranche een economische klapper. Letterlijk en figuurlijk.

Volgend jaar bestaat mijn bedrijf 15 jaar. Dit jaar hebben we het 12½-jarig jubileum van drie medewerkers mogen vieren. Voor wat betreft recessie en concurrentie hebben we dus genoeg meegemaakt. Maar gezond verstand heeft ons overal doorheen gesleept. Ik wens u fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2020 toe. En bedenk goed welke economie u helpt: die van de verkoop van vuurwerk, de bouw, de boeren of de auto. Tot volgend jaar!    

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Column , De Pen

Z&R Online partners