Platform over zon-en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen
De Pen | Bram Plattel

De Pen | Bram Plattel

Innovatie op bestelling

Hoe je anno 2019 aan de hand van de wensen van de klant kunt innoveren en daarmee aan hedendaagse én toekomstige klantvragen kunt voldoen.

Innovatie zonder dat er specifiek opdracht is gegeven om te innoveren? Het is eigenlijk heel simpel; gewoon doen wat de klant vraagt! Vooropgesteld: innovatie is nodig om aan te sluiten bij een veranderende markt of veranderende klantvragen. Innovatie moet hierbij echter geen doel op zich zijn, maar enkel als middel worden gebruikt om in de wensen van klanten te voorzien. 

Overigens is dit niet nieuw, maar al zo oud als het vak om de zon te weren. (Off-topic: is dít niet het oudste beroep ter wereld?) We proberen altijd al te voldoen aan de wensen van de klant. Maar met alle innovatiepotjes, inrichting van complete R&D-afdelingen of het aanstellen van innovatiemanagers, wordt innovatie – zo lijkt het tenminste vaak – een doel op zich. 

Door het om te draaien en gericht te zijn op de wensen van klanten en het oplossen van hun specifieke problemen, kan er vraaggestuurde innovatie plaatsvinden. In moderne termen wordt dit ook wel agile werken genoemd: snel aanpassen aan veranderende omstandigheden (flexibel zijn) en stap voor stap zoeken naar oplossingen voor problemen, altijd met klanttevredenheid als doel. 

Belangrijk hierbij is dat er bedrijfsbreed de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd om te kunnen innoveren. Richt je niet alleen op wat wel of niet mogelijk is, maar ga in samenwerking met de klant op zoek naar de gewenste oplossingen. Binnen de hele organisatie zijn er goede ideeën te vinden voor de juiste oplossingen voor de verschillende klanten. Maar niet alleen samenwerking binnen de organisatie, ook goed kunnen samenwerken met (toe)leveranciers en de klanten is een belangrijke factor. 

Bij innovatie hoeft niet alleen te worden gedacht aan innovatieve producten. Innovatie heeft raakvlakken met alle mogelijke onderdelen en processen binnen bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan verbetering van productiemethoden om ze efficiënter en sneller te laten verlopen, het ontwikkelen van nieuwe bestelsoftware of het inrichten van innovatieve, digitale showrooms. 

Ook nieuwe communicatiemiddelen kunnen worden ingezet om aan de wensen van klanten te voldoen. Zo kan er eenvoudig met klanten worden gecommuniceerd via Whatsapp of Facebook Messenger, bijvoorbeeld door automatisch een berichtje naar de klant te versturen om te vragen of de montage naar wens is verlopen. Of bijvoorbeeld even Skypen of Facetimen met iemand aan de andere kant van Nederland (of zelfs de wereld) om de montage van een project in Zeeland (of New York) samen met de klant door te lopen. 

Tot slot nog even terug naar de innovatie. Innovatie kan namelijk door iedereen op allerlei verschillende vlakken worden toegepast. Maak gebruik van de sterke punten van je onderneming en ga op zoek naar de echte wensen van je klanten. Doe dan vervolgens die stap extra en durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

Bram Plattel | Commercieel directeur van Guillaume Janssen BV, voorzitter van Romazo Fabrikanten en Leveranciers

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details