Copaco
03:17
20-09-2017

Copaco Screenweavers: alles anders dan ‘zomaar’ een weverij!

Nederlanders zijn nogal geordend. Bedrijven bijvoorbeeld, zijn veelal netjes bij elkaar gelegen op bedrijventerreinen. In België zijn – vaker dan in Nederland – bedrijven nog ‘zomaar’ ergens gelegen. Zo ook in Bavikhove waar, rijdend over de Rijksweg, ‘zomaar’ opeens Copaco opdoemt. Het zou wellicht de indruk kunnen wekken dat Copaco ‘zomaar’ een bedrijf is, maar niets blijkt minder waar! 

Marketingmanager Veronique Kindt en salesmanager Jonas Lefebvre van Copaco hebben het bezoek van Z&R nauwgezet voorbereid. Notitieblok en pen liggen klaar en een powerpointpresentatie is samengesteld. Copaco is trots op de prestaties die worden geleverd en niet ten onrechte, zo zal al snel blijken. Maar eerst maar eens in vogelvlucht hoe het allemaal is begonnen, want Copaco is ook trots op zijn geschiedenis.

Met dichterlijke vrijheid Copaco
Het is allemaal begonnen in 1958 in Kortrijk toen Jacques Vervisch* een bedrijf startte, gericht op de productie en verkoop van handgereedschappen van de Continental Plastic Company, met dichterlijke vrijheid afgekort tot Copaco. Door overname van een weverij kwam daar al in 1961 de productie en afzet – ook internationaal – van insectengaas bij, wat al snel uitgroeide tot de hoofdactiviteit van het bedrijf.

* Inmiddels heeft Copaco bekendgemaakt dat Jacques Vervisch op 17 juli jongstleden op 85-jarige leeftijd is overleden.

Copaco
Foto: Skinn Branding Agency.

In 1992 trad Marc Vervisch toe tot de zaak. Hij had elders gezien dat het insectendoek door het dichter te weven ook als zonweringdoek kon worden gebruikt. Dat leidde in 1994 tot de opstart van de productie van screendoek voor zonwering door Copaco en in 1997 tot de overname van Screenprotectors in Spanje, eveneens actief in de productie van screendoek.

De verhuizing in 2005 naar de huidige bedrijfslocatie in Bavikhove was nodig om de groei van de onderneming op te vangen. Die kreeg nog eens een nieuwe impuls in 2009, 2012 en 2016 toen de productiecapaciteit verder werd vergroot door uitbreiding van het machinepark met extra weefgetouwen. Tevens werd toen een nieuw luchtzuiveringssysteem aangelegd om de milieubelasting door de screendoekproductie tot een minimum te beperken.

Breed, breder, breedst
Een heel belangrijke stap voorwaarts zette Copaco in 2012 toen het als eerste screendoekfabrikant doeken van groter breedte tot 3 meter 20 en zelfs 3 meter 50 ging produceren, waar voorheen 2 meter 70 het maximum was. “Belangrijk gezien de ontwikkelingen in de bouw waar steeds vaker wordt gekozen voor grotere raamoppervlaktes”, aldus Lefebvre. Overigens een ingrijpende operatie, waarvoor niet alleen in bredere weefgetouwen moest worden geïnvesteerd, maar waarvoor de hele productieketen aangepast moest worden.

Copaco Screenweavers is naast de productie van insectengaas en screendoek voor binnen- en buitenzonwering een nieuwe weg ingeslagen met de oprichting van spin-off Ntgrate. Ntgrate is een verfijnde, slijtvaste, onderhoudsvriendelijke vloerbekleding uit geweven vinyl, uitermate geschikt voor intensief gebruik.

Copaco zoekt voortdurend naar manieren om zijn product verder te verbeteren en/of klanten beter te bedienen. Dat streven manifesteert zich onder andere in samenwerking met zusterbedrijf Screenprotectors in Spanje. “Sinds 2017 worden alle screendoeken voor binnenzonwering vanuit Spanje verstuurd”, legt Veronique Kindt uit. “Het weven van de doeken wordt onveranderd in België gedaan, maar het is praktischer om op één plaats voorraad te houden en te snijden. Met deze maatregel hebben we onze bedrijfsvoering verder gestroomlijnd. We zijn er van overtuigd dat we onze klanten op deze manier nog beter kunnen bedienen.”

Copaco

 

Dat laatste is een belangrijk aandachtspunt voor Copaco. Op dit moment is een derde van het gebouw in Bavikhove in gebruik als magazijn om piekbelastingen te kunnen opvangen. “Overigens merken we dat de pieken afzwakken en de vraag gelijkmatiger wordt”, constateert Lefebvre. “Dat komt omdat er bij bouwprojecten in een steeds vroeger stadium over zonwering wordt nagedacht. Daar zijn onder andere de inspanningen van invloedrijke bedrijven debet aan. Door hun intensieve en gerichte communicatie weten ze steeds meer bouwprofessionals en opdrachtgevers ervan te overtuigen dat het verstandig is om al in een vroeg stadium van de bouw over zonwering na te denken.

Productvernieuwing
Copaco is steeds op zoek naar nieuwe producten. Wow – Wonderfull Whites – is daar een manifestatie van. Het is een witter-dan-wit screendoek voor binnen, door Copaco ontwikkeld om tegemoet te komen aan vraag vanuit de markt. Door de gebruikte pigmenten was wit screendoek voorheen nooit helemaal wit. “Je ziet het verschil pas echt als je vergelijkt”, benadrukt Veronique Kindt. “Het betekent dat Copaco in situaties waar wit echt wit moet zijn een oplossing kan bieden.”

Nieuwe ontwikkelingen van Copaco zijn verder de blockouts voor buiten. De BO Serge 600 Lunar is een screendoek met een openheidsfactor van 0% en daardoor lichtdicht. De BO Serge 600 Solar – tweede in de verkiezing van de Z&R Product of the Year Award 2017 – is een doek dat kan worden gebruikt in combinatie met producten voor het buitenleven. Op dit doek dat licht doorlaat en doorzicht biedt, is een transparante coating gelamineerd, waardoor het geschikt is om een terras weerdicht af te sluiten.

Copaco
Marketingmanager Veronique Kindt en salesmanager Jonas Lefebvre van Copaco in de showroom van het bedrijf in Bavikhove.

Een interessant product dat teruggrijpt naar de roots van Copaco is Bellavista, een insectengaas met een verbeterd doorzicht. Met dit gaas is de insectenwering minder nadrukkelijk aanwezig, terwijl de functionaliteit van de insectenwering onveranderd blijft. Xtra screen is een extra sterk insectengaas dat gebruikt kan worden in situaties waar een gaas meer te lijden heeft, bijvoorbeeld door spelende kinderen of huisdieren.

Presentatie
Wat bij Copaco ten slotte ook nog opvalt, is de opvallende manier waarop het bedrijf zich naar buiten presenteert. Daarin is duidelijk de hand van Veronique Kindt herkenbaar. Fraaie vormgeving, opvallende fotografie en creatieve naamgeving van de collecties zijn er kenmerken van. Allemaal manifestaties van het feit dat Copaco niet ‘zomaar’ een weverij is!


Feiten en cijfers

• Copaco is een familiebedrijf.
• Er werken circa 120 mensen.
• In de productie wordt in vijf ploegen gewerkt.
• De omzet ligt op twintig miljoen euro per jaar.
• Copaco verkoopt zijn producten enkel B2B.
• Copaco is wereldwijd de enige die screendoek maakt tot 3,50 m breed!

Copaco zal begin 2018 aanwezig zijn op de R+T in Stuttgart (hal 6, stand B32).

Tekst: Thijs Pubben  Foto’s: Thijs Pubben, Copaco

Z&R Online partners

Van de Bilt ZonweringPolyclose