Brustor
04:25
12-07-2018

Brustor is specialist in zonweringoplossingen ‘Wij zijn altijd buitenmensen geweest!’

Brustor is een familiebedrijf dat door de jaren heen is uitgegroeid tot een internationaal sterke speler in de markt van zonwering en buitenleven. De volledig productie gebeurt in eigen beheer in de vestiging in Gullegem in West-Vlaanderen, van waaruit de producten wereldwijd hun afzet vinden. “Innovatie, kwaliteit en een bijzonder hoge graad van techniciteit vormen nog steeds de sleutel tot succes”, aldus CEO Lieven Brutsaert. Een interview. 

Brustor is een van de pioniers van het buitenleven. Waar komt dat vandaan?
“Ik denk dat het in de genen zit”, lacht Lieven Brutsaert. “Wij zijn altijd buitenmensen geweest! Als kind speelden we buiten van zodra het niet vroor of te fel regende. Heerlijke tijden waren dat.” 

“Mijn vader, Louis Brutsaert startte in 1965 een eigen bedrijf in dekzeilen en huiszonwering. Het bedrijf onder de naam L. Brutsaert bouwde een stevige basis. Met de kennis en ervaring in huis verhuisden we in 1997 naar de vestiging in Geluwe en lanceerden we het merk Brustor. In dat jaar werd ik CEO. Maar mijn vader is tot op vandaag nog steeds erg belangrijk voor Brustor. Hij fungeert als klankbord en heeft nog steeds fantastische ideeën.” 

“In 2011 lanceerden wij de terrasoverkappingen met lamellendak, die wij Outdoor Living noemden. Dat gaf een boost aan onze bedrijfsvoering en de productiesite werd te klein. In 2013 hebben we daarom een volledig nieuwe bedrijfssite met eigen productiefaciliteit, magazijn en kantoorgebouw in Gullegem gebouwd, waar we zowel knikarmschermen als terrasoverkappingen produceren. We zijn trots op onze sterke
groeicijfers en danken dit aan onze medewerkers en ons stevige dealernetwerk.” 

Brustor

De terrasoverkapping – bij uitstek het product van het buitenleven – heeft mede door de inspanningen van Brustor een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ziet Brustor mogelijkheden om de terrasoverkapping nog verder door te ontwikkelen? Zo ja, in welke richting wordt dan gedacht?
“Wij zijn Inderdaad een van de grondleggers van de terrasoverkapping. Als Brustor volgen we niet enkel de trends, maar durven we ook wat verder te kijken, richting consumentengedrag. Een belangrijke verschuiving daarin is de drang naar ‘well-being’. De veeleisende consument van vandaag wil comfortabel wonen. Na een lange werkdag wil hij van de tuin genieten, maar wel in alle comfort. Vandaar dat wij de laatste tijd vooral inzetten op opties tot personalisatie. Onze pergola’s worden volledig op maat gemaakt. Dat betekent dat elke consument zijn ‘pièce unique’ kan samenstellen. Hij kiest zelf de kleur van het frame en de lamellen en kan naar hartenlust personaliseren dankzij de opties voor verlichting, verwarming, muziek enzovoort.” 

Brustor

Brustor is vooral bekend van zijn programma voor het terras, voor het buitenleven. Anno nu wordt de hele energiediscussie steeds actueler.
Wil Brustor daar ook op anticiperen – bijvoorbeeld door meer aandacht te geven aan het screenprogramma – of blijft de nadruk liggen op terras en buitenleven?
“We streven ernaar om elk jaar binnen elk van onze vier productgroepen iets nieuws te brengen. Achter de schermen werken wij dus ook aan innovaties voor screens en zonwering. Onze engineering afdeling zoekt dagdagelijks naar oplossingen voor de consument die worden geïntegreerd in onze producten. Bijvoorbeeld ons nieuwe knikarmscherm B-50XL dat gemakkelijk kan worden bevestigd met twee smalle steunen aan de buitenkant van het scherm. Met een maximale breedte van 6 m kan dit scherm toch een uitval van 3,5 m aan.” 

“Maar het is zo dat screens en zonneschermen meer ingeburgerd zijn. Als consumenten nadenken over zonwering zoeken ze automatisch in die richting. De link naar een pergola met lamellendak wordt nog niet meteen gelegd. De laatste jaren hebben we wel een sterke groei gezien van dat soort producten maar we zien toch dat er nog wat werk is om deze oplossingen voor te stellen aan consumenten. Dat is de reden waarom men in onze communicatie eerder een terrasoverkapping zal zien dan een screen.” 

Waar is Brustor zoal actief? Zijn er plannen om nieuwe markten aan te boren? Heeft de R+T daar een aanzet toe gegeven?
“Op dit moment bedraagt onze omzet zo’n zestig miljoen euro. We verdelen onze producten in ongeveer vijftig landen wereldwijd via een netwerk van circa negenhonderd dealers. In West-Europa zijn we marktleider als het gaat over lamellendaken en in België zijn we ook best in class voor de knikarmschermens.” 

“De R+T is voor ons inderdaad een belangrijk moment om internationaal contacten te leggen. Er zijn nog een aantal regio’s waar we groeipotentieel zien. Bij het opstarten van een nieuwe regio investeren we eerst en vooral in menselijk kapitaal. Dat betekent dat we nieuw salestalent eerst intern opleiden vooraleer we hen laten prospecteren. Ze doorlopen dan alle schakels van het bedrijf. Een van onze troeven is de techniciteit van onze producten. Dus is het voor ons belangrijk dat onze verkopers – die immers het aanspreekpunt van de dealer zijn – dit ook uitstralen. Elke Brustor verkoper kan onze producten ook monteren en herstellen. Dat is voor ons een vereiste.” 

Brustor
De hoofdzetel van Brustor in Gullegem.

Is Brustor tevreden met zijn dealernetwerk in België en Nederland of is er nog behoefte aan uitbreiding? Zo ja, welke speciale inspanningen worden daarvoor gedaan?
“Ons doel is om onze bestaande dealers te laten groeien. We proberen de landen waar we actief zijn uiteraard zo goed mogelijk af te dekken, maar met respect voor de regio’s van onze dealers. Met onze dealers willen we een partnership op lange termijn aangaan. We proberen onze dealers dan ook zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo is onze B2B-showroom ingericht als trainings- en kenniscentrum om onze dealers technisch en commercieel te kunnen opleiden. Bij Maxim, Ronald en Geert, ons verkoopteam voor de Benelux, zijn onze dealers in goede handen.” 

Marketing en communicatie zijn bij Brustor in nieuwe handen. Zijn op dat gebied nog veranderingen te verwachten?
“Het marketinglandschap verandert erg snel en we moeten dus ook op dat vlak een vinger aan de pols houden. Onze marketingafdeling werd recent uitgebreid. Naast Rani en Dominiek is Lies Van Wyngene ons team komen versterken. Zo waait er een nieuwe wind op de marketingafdeling. We vinden het belangrijk dat we ons als fabrikant rechtstreeks tot de consument richten in onze communicatie. Als service voor de dealers én om consumenten wegwijs te maken in de wereld van de zonwering. We richten ons op drie doelgroepen: dealers, architecten en consumenten. En dat in verschillende landen. We investeren dan ook in een uitgekiende marketingaanpak.”  

Brustor


Brustor is specialist in zonweringoplossingen die in vier productgroepen worden onderverdeeld:
1. Screens – vensterzonwering voor binnen en buiten
2. Veranda- of serrezonwering
3. Sun protection – knikarmschermen
4. Outdoor living – terrasoverkappingen en lamellendaken


Primeur
Brustor focust op innovatie en groei. “We introduceerden dit jaar een nieuw ERP-systeem dat ons toelaat om in de toekomst verder te professionaliseren”, aldus Lieven Brutsaert. “Deze omschakeling brengt uiteraard een aantal uitdagingen met zich mee en daarom werken we momenteel met man en macht om alles in goede banen te leiden en bereiden we reeds een actieplan voor het volgend seizoen voor.” 

“Een andere primeur is dat we dit jaar ons tweede volautomatisch magazijn hebben geopend. Het is 7000 m² en dankzij de hoogte van 27 meter herbergt het 2600 posities, een equivalent van 2600 ton. We hebben heel wat mooie vooruitzichten. De tijd staat niet stil en wij dus ook niet, maar zo hebben we het graag”, aldus Brutsaert. 


Brustor B-128: de lichte waterdichte terrasoverkapping met zipscreentechnologie
“Gracieus maar toch zo efficiënt.” Dat is de B-128 pergola volgens Lieven Brutsaert. “Instant genieten van zonwering op maat of schuilen voor die plotse regenbui. Ondanks het elegante, moderne en uiterst verfijnde design etaleert de B-128 pergola een uitzonderlijke robuustheid. De wind krijgt geen vat op het strak gespannen doek met ziptechnologie, terwijl de enorme kleurenwaaier aan elk terras een persoonlijke toets kan geven. Op creativiteit staat geen maat: modern of hedendaags. De B-128 pergola is de ideale betrouwbare volautomatische zonwering die naadloos aansluit bij elke gevel. Gesloten biedt ze alle voordelen van een heus dak, helemaal open verdwijnt de B-128 pergola zo goed als onzichtbaar in de omgeving. Nu ook verkrijgbaar met een volledig gesloten zijkant. Dit is genieten op elk moment van elk moment.” 

Brustor

Tekst: Thijs Pubben    Beeld: Brustor

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Z&R Online partners

FourC