Harrie van Zutphen

‘Make this your moment’ koppelt op een natuurlijke manier emotie aan techniek.

02:51
31-07-2019

Alles in het teken van een mooie, gezamenlijke groei

Eind 2016 kwam het directeurschap van Verano al in beeld. Directeur en eigenaar Frank Pulles liet toen weten dat hij in Harrie van Zutphen de nieuwe directeur van het bedrijf zag. “Er werd toen geen datum aan gekoppeld”, vertelt Van Zutphen. Maar begin 2019 was het directeurschap een feit en kreeg hij de eindverantwoordelijkheid voor Verano.

Wat is er sindsdien gebeurd? Van Zutphen: “Een aantal functies die ik had, heb ik overgedragen. We hebben een nieuw hoofd binnendienst op de verkoopafdeling en een nieuw hoofd buitendienst, alsmede een hoofd orderadministratie. Deze medewerkers werkten al binnen onze organisatie en zijn doorgegroeid naar hun nieuwe functies. Zo kunnen de taken beter worden verdeeld. Ik houd me nog steeds met marketing bezig, maar de focus ligt nu op de algehele kwaliteit van producten en diensten.” 

Marketing in dienst van de partner en gericht op de consument
In maart presenteerde Verano op een partnerdag in Veghel het nieuwe marketingconcept aan zijn partners. “Compleet nieuw en onderscheidend”, licht coördinator marketing en dtp Evelien Janssen-Verweij toe. Het nieuwe concept is een voortvloeisel uit diverse brainstormsessies, waarbij in de huid van de hedendaagse consument werd gekropen. Het resultaat mag dan ook gezien worden, vindt Evelien Janssen-Verweij. “Met de pay-off ‘Make this your moment’ hebben we in onze nieuwe uitingen naar de eindgebruiker de focus verlegt van techniek naar beleving. We gaan van ratio naar emotie en van u naar je.”

Deze rechtstreekse benadering moet de weg vrij maken naar het hart van de consument. De sfeer die in de nieuwe foto’s wordt opgeroepen, spreekt boekdelen. “Er staan mensen op de foto, mensen zoals jij en ik”, aldus Evelien Janssen-Verweij. “Gezinnen in herkenbare situaties, gefotografeerd bij woningen die herkenbaar zijn voor iedereen. De techniek is nog steeds in beeld, de focus ligt echter op de toepassing ervan, op de beleving van het product.” Verano heeft onderzocht wat de beslismomenten en -factoren zijn voor de eindgebruiker en speelt daarop in, vertelt Evelien Janssen-Verweij: “Daarom triggeren we op momenten en zeggen we tegen de doelgroep: Make this your moment.”

Harrie van Zutphen

Harrie van Zutphen is eindverantwoordelijke bij Verano.


De Wenszoeker als startpunt
Om een tevreden klant te krijgen, is het belangrijk dat diens wensen in kaart worden gebracht. Met de veelvoud aan producten op dit moment is dit geen overbodige luxe. Ook daar biedt Verano de nodige support door de Wenszoeker te introduceren. “Op de website kan de consument aangeven wat voor hem of haar de belangrijkste reden is om zonwering of rolluiken aan te schaffen”, licht Evelien Janssen-Verweij toe. “Gaat het om schaduw? Gaat het om privacy? Dat kan op de site worden aangegeven, waarna er een filter over de producten gaat en alleen dat in beeld komt, wat voor de betreffende eindgebruiker relevant is. Uit onze statistieken blijkt dat de zoeker veel wordt gebruikt.” 

“De consument van nu komt dankzij internet heel goed voorbereid de showroom binnen”, gaat Evelien Janssen-Verweij verder. “Dat scheelt onze partners een heleboel uitleg en het verkoopgesprek kan veel meer to the point worden gevoerd. Bovendien wordt de weg vinden naar de showroom dankzij de showroomlocator op de Verano website ook steeds gemakkelijker!” 

Europese uitrol
De partners zijn enthousiast over de nieuwe weg die Verano met zijn marketing is ingeslagen, constateert men bij het bedrijf. Ook het point-of-sale materiaal wordt goed ontvangen en sluit naadloos aan bij de nieuwe campagne. Banners, posters, vlaggen en brochures zijn voor iedereen beschikbaar. “En Make this your moment beperkt zich niet tot onze landsgrenzen”, vertelt Evelien Janssen-Verweij. “We gaan het verhaal bijvoorbeeld verder uitrollen in samenwerking met onze Belgische collega’s. Met verkooppunten in meerdere Europese landen is het dus ook logisch dat we gekozen hebben voor een Engelstalige pay-off.” 

Harrie van Zutphen

‘Make this your moment’ schept sfeer met voor iedereen herkenbare situaties.


Sterke groei wordt goed opgevangen
“We hebben het niet meer over dealers, maar over partners”, vertelt Harrie van Zutphen. “Wij krijgen commitment van hen en bieden hen maximale support van onze zijde. Die support leveren we op technisch en op marketinggebied. Onze prognose voor 2019 is dat we een sterke groei doormaken richting de 40 tot 41 miljoen euro omzet.” 

Om ervoor te zorgen dat de continuïteit gewaarborgd blijft, wordt er volop geïnvesteerd. De nieuwe poedercoatinstallatie die Verano heeft aangeschaft is daar volgens Van Zutphen een goed voorbeeld van. “We hebben een pand gekocht in Veghel en dat wordt uitgebreid. De nieuwe poedercoatinstallatie wordt geïnstalleerd als de verbouwing een feit is, naar verwachting in oktober. De doelstelling is om voor het seizoen 2020 volledig operationeel te zijn. Het resultaat zal meer flexibiliteit, minder voorraad en minder kosten zijn. Om efficiënt te kunnen werken, hadden we deze ruimte echt nodig. Het feit dat alles onder één dak aanwezig is – voorraad, zagen en poedercoaten – geeft ons de slagkracht om de groei die we doormaken aan te kunnen.” 

Aangezien 95% van alle verkochte binnen- en buitenzonwering in Best wordt geproduceerd, gaat Verano de komende jaren investeren in zijn machinepark en in kwaliteitsbewaking. “We hebben een productie engineer aangenomen voor het optimaliseren van het productieproces en een kwaliteitsmanager voor het waarborgen van onze kwaliteit”, besluit Van Zutphen.

Tekst: Jan Mol
Beeld: Verano

Z&R Online partners

Q-seriesAVZ