The Manor
02:08
10-07-2019

54 op maat gemaakte markiezen voor hotel The Manor in Amsterdam

‘Het mooiste hotel blijft het mooiste hotel’

Voor veel Amsterdammers is het gebouw aan de bekende Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost een waar icoon. In vroegere jaren was het OLVG-ziekenhuis er gevestigd, intussen is het dé plek waar toeristen graag een hotelkamer boeken. The Manor wordt door insiders het ‘mooiste hotel van Amsterdam-Oost’ genoemd. Die reputatie wil het bedrijf uiteraard behouden. Daarom veel aandacht voor de restyling. In dat kader zijn er begin mei van dit jaar 54 nieuwe markiezen gemonteerd. 

Roland Dankbaar van ISB Zonwering uit Badhoevedorp verwierf de opdracht om de 54 markiezen te leveren en te plaatsen en is als een ware projectmanager de uitdaging aangegaan. Uiteraard in samenwerking met zijn twee belangrijkste leveranciers: doekleverancier Sattler en markiezenfabrikant Schlappi Markiezen. 

“Ik kende deze klant al wel van enkele jaren eerder, toen mij werd gevraagd om de destijds hangende markiezen schoon te maken”, aldus Dankbaar. “Maar toen die vraag het vorig jaar opnieuw werd gesteld, heb ik aangegeven dat het verstandig zou zijn om nieuwe markiezen te monteren. Als je als hotel een goede, positieve uitstraling wilt behouden, moet je op een gegeven moment ook willen investeren in iets nieuws. Daar hadden ze bij The Manor wel oren naar. Ze hebben vervolgens budget vrijgemaakt, waarna we aan de slag konden.” 

Volgens Dankbaar was de opdracht geen sinecure. “Zo moesten we rekening houden met de huisstijl – kleuren – van The Manor, oranje en wit. Doekfabrikant Sattler heeft speciaal een doek moeten produceren, maar dat kon omdat het om een aantal van 54 markiezen ging. Ik heb op dat vlak prima samengewerkt met Nico van Hattum van Sattler. Dat geldt ook voor de samenwerking met Dennis Schoormans van Schlappi Markiezen die alle markiezen geheel op maat hebben gemaakt.” 

Afspraak is afspraak
“Als je samenwerkt met partners, is het van belang om elkaar te kunnen vertrouwen. Je moet weten dat het credo ‘afspraak is afspraak’ onverminderd geldt. Bij een project van deze omvang heb je namelijk te maken met zaken als de inhuur van hoogwerkers, het leggen van rijplaten en de inzet van verkeersregelaars in de straat. Daarnaast moesten we natuurlijk intensief contact onderhouden met de medewerkers van het hotel, want voor hen ging de dagelijkse business gewoon door. Daar hadden we vanzelfsprekend rekening mee te houden. Dit project was dan ook verre van de standaard. Om het in goede banen te leiden, hebben we met elkaar een paar goede denksessies gehad. Alle credits ook voor de inbreng van Schlappi en Sattler.” 

The Manor


Trots
“Als ik nu door de Linnaeusstraat rijd, voel ik grote trots”, zegt Roland Dankbaar. “Het gebouw is nog steeds de sterke blikvanger. En ik denk dan: hoe is het mogelijk dat een relatief klein bedrijf als het onze deze grote uitdaging mocht oppakken? Sterker nog: als concurrenten van Schlappi en Sattler ons heel sportief laten weten dat we het mooi hebben opgeleverd, dan moet het wel goed zijn!” 

Roland Dankbaar verwacht in de toekomst meer van dergelijke grote projecten te mogen doen. “Ik zie namelijk een tendens in de markt. Klanten zijn op zoek naar relatief kleine bedrijven waar de directeur-eigenaar aan het roer staat bij bijvoorbeeld de montage en de technische afhandeling. Men heeft namelijk behoefte aan direct contact, zodat er snel kan worden geschakeld. Wij kunnen dat, maar eerlijk is eerlijk, dat kunnen we alleen dankzij de passie en betrokkenheid van leveranciers als Schlappi en Sattler, die precies begrijpen waar een ieders belang ligt.” 

“Oh, en mag ik ook nog even mijn steun en toeverlaat Frank La Heij noemen?”, gaat Dankbaar verder. “Hij is een ZZP’er die al elf jaar voor mij werkt. Zonder hem hadden we dit project nooit zo mooi kunnen opleveren! En uiteraard ook dank aan het team van The Manor voor hun fantastische medewerking. The Manor blijft het mooiste hotel van Amsterdam-Oost! Kijk maar eens naar de markiezen!” En dan lachend: “En je kunt er ook nog eens superlekker eten!”

Tekst: Jerry Helmers
Beeld: Lincy Fotografie

Z&R Online partners

vj_15209_basic_taupe-01-kopierenZomerdagen