Z&R Journaal

Profvoetballer Meunier ontwerpt zijn eigen zonwering

Het cliché wil dat voetballers hun vrije tijd allemaal invullen met videospelletjes. Club Brugge-verdediger Thomas Meunier bewijst echter het tegendeel. Hij heeft een opleiding kunstgeschiedenis gevolgd en heeft recent zonwering ontworpen voor de Belgische producent Winsol.

Journaal - Thomas Meunier [1A]

 

“Van jongs af aan heb ik altijd al van tekenen gehouden”, zegt Meunier in het persbericht van producent Winsol. “Er was zelfs een periode waarin ik zei dat ik later cartoons zou tekenen. Gaandeweg raakte ik meer geïnteresseerd in kunst. Ook mijn studiekeuze voor kunstgeschiedenis werd daardoor beïnvloed.”

Het idee is meer dan een jaar geleden ontstaan. De drie participanten in dit project zijn Winsol, Dickson en Thomas Meunier. Meunier heeft eerst zes designs op papier ontworpen, waarbij hij technieken heeft gebruik die hij tijdens zijn studie heeft geleerd. Vervolgens zijn daar drie motieven uit gekozen, waar kunstenaar en fabrikant het beste gevoel bij hadden. “Winsol heeft al vaker gepionierd met innovatieve producten, zowel op het vlak van technologie als design”, aldus het bedrijf. “We zetten deze trend nu verder met een innovatieve designcollectie voor onze zonweringsdoeken.”

De collectie bestaat uit een pallet hedendaagse en neutrale kleuren, die volgens Meunier en Winsol invloed hebben op de gemoedstoestand: blauw voor een fris gevoel, taupe voor gezelligheid en warmte en de natuurtint toast (beige) voor een verlangen naar rust. “Met de beschikbare kleurcombinaties sluit de zonwering harmonieus bij elke gevel aan”, aldus Winsol.

Voor deze collectie is gebruik gemaakt van een hoogkwalitatieve, stevige jacquardstof, waarop aan de binnen- en de buitenkant originele motieven kunnen worden gecreëerd. Bovendien kunnen voor binnen- en buitenkant verschillende unikleuren worden gekozen, bijvoorbeeld taupe onderaan en grijs bovenaan het doek.


 

Rojaflex: nieuwe speler op Nederlandse en Vlaamse markt

Het Duitse bedrijf Rojaflex betreedt de Nederlandse en Vlaamse markt met aandrijvingen en besturingen voor zonwering en rolluiken. Agent voor Rojaflex in Nederland en Vlaanderen is Kenny Weerts van Weerts Advies, die vanaf begin 2015 vanuit het Drentse Elim de Nederlandse en Vlaamse markt bedient.

 

Journaal - rojaflex

 

Rojaflex, dat inmiddels ook al een Nederlandstalige site www.rojaflex.nl heeft, brengt op de Nederlandse en Vlaamse markt buismotoren met mechanische eindafstelling zonder of met noodhandbediening en buismotoren met een zelflerende elektronische afstelling, al dan niet met radio-ontvanger. Daarnaast heeft Rojaflex diverse wand- en handzenders in het assortiment.


 

Becker investeert verder in KNX

 

Journaal - Becker

 

Fabrikant van motoren en besturingen Becker Antriebe GmbH investeert verder in KNX. Zo zorgt Becker Benelux in Nederland, België en Luxemburg voor extra professionele ondersteuning bij de introductie van KNX-RF compatibele Becker producten in de markt voor huisautomatisering.

Dankzij de KNX-RF technologie geven de Becker B-Tronic producten niet alleen exacte informatie over hun status (bi-directionele communicatie). Ze zijn daarnaast compatibel met een hele reeks KNX-RF producten van andere producenten.


 

Nieuwe Velux consumentenwebsite focust op specifieke wensen klant

Om consumenten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft Velux Nederland een compleet nieuwe consumentenwebsite www.velux.nl gelanceerd. Doel is om mogelijke daglichtoplossingen nog sneller en gemakkelijker vindbaar te maken. De nieuwe website adviseert consumenten niet alleen tijdens, maar ook voor en na het aankoopproces.

 

2015002 Z&R 2.indd

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten op velux.nl vooral op zoek gaan naar concrete informatie, zoals prijzen, de juiste daglichtoplossing, productinformatie en mogelijkheden voor raamdecoratie. Maar ook informatie over montage, het vervangen van oude dakramen, onderhoud en service zijn belangrijke redenen om de website te bezoeken.

“Zodra iemand op velux.nl komt moet men snel de juiste informatie kunnen vinden”, aldus Jarl Langerak, directeur Marketing & Communicatie van Velux Nederland. “Het bieden van een optimale service in iedere fase van het aankoop- en montageproces staat hierbij centraal. De transparante vormgeving van de nieuwe website heeft een duidelijke routing die rekening houdt met de manier waarop een consument op zoek gaat naar informatie, de zogenaamde ‘customer journey’. Dit maakt informatie voor klanten nog makkelijker en sneller vindbaar.”

Informatie en service
Accenten van de site liggen op daglichtinspiratie per woonruimte, het vinden van de juiste daglichtoplossing met afmetingen en prijzen in de productconfigurator, te downloaden brochures en het vinden van een Velux verkooppunt of een betrouwbare verwerker in de buurt via de Montagepartnerportal. “Hebben klanten hierbij nog extra hulp nodig, dan is die altijd dichtbij, licht Langerak toe. “Het is eenvoudiger geworden om vragen aan ons te stellen, een mogelijkheid die prominent op de website wordt vermeld. In de toekomst bouwen we dit nog verder uit met verschillende webcare-functies.”

Ook de vertrouwde onderdelen, zoals inspiratie, daglichtvisualisaties en de zolderplanner, die het eindresultaat van een verbouwing zichtbaar maken, zijn nog steeds op de website te vinden. De websectie voor professionals, waar specifieke technische gegevens, het dealerextranet, visualisatie- & calculatietools voor architecten en informatie over trainingen te vinden zijn, blijft voorlopig onveranderd en is op de nieuwe website te vinden onder de speciale tab ‘Voor professionals’.


 

Tibelly® en KWF bepalen nieuwe bestemming voor Tibelly® gelden

Hoe DNA-schade(herstel) bijdraagt aan huidkanker
De bekende Tibelly® actie voor KWF Kankerbestrijding heeft al meer dan € 110.000 opgeleverd. Dit geld is door KWF Kankerbestrijding over het algemeen gebruikt voor onderzoek naar en voorlichting over huidkanker. In overleg tussen Tibelly® en KWF is nu besloten om het geld meer gericht aan een bepaald soort onderzoek te gaan besteden. Het project dat de komende tijd ondersteund zal gaan worden met de donaties verkregen door de Tibelly® actie heet ‘Hoe DNA-schade(herstel) bijdraagt aan huidkanker’.

 

Journaal - Tibelly - ecole

 

Huidkanker door herstelwerk aan DNA-schade
Zonlicht beschadigt het DNA in huidcellen en ook van binnenuit kan schade aan het DNA ontstaan. De meeste DNA-schade in cellen wordt op tijd hersteld, dat wil zeggen voordat de cel zich deelt in twee exacte kopieën. Daardoor wordt voorkomen dat kopieerfoutjes namelijk tot permanente DNA-veranderingen en daarmee tot huidkanker leiden.

Het kan echter voorkomen dat DNA-schade nog niet is verwijderd als het DNA voorafgaand aan de celdeling wordt verdubbeld. Het enzym dat het DNA kopieert, zal dan vastlopen op de plaats waar het DNA beschadigd is. Om het kopiëren van het beschadigde DNA toch mogelijk te maken – en daarmee celdood te voorkomen – schakelt de cel over op een reserve-enzym dat wel in staat is om het beschadigde DNA te verdubbelen. Dit proces heet TLS (translesiesynthese polymerase) en kan tot huidkanker leiden, omdat het reserve-enzym veel kopieerfoutjes maakt.

Muizen met (deels) defect reserve-enzym: sneller huidkanker
In een eerdere studie hebben de onderzoekers muizen een foutje meegegeven in het reserve-enzym. De verwachting was dat dit TLS-defect zou resulteren in minder huidkanker, maar het omgekeerde bleek waar. De onderzoekers vonden na bestraling (wat DNA-schade veroorzaakt) weliswaar minder DNA-veranderingen, maar ze vonden ook een onverwacht effect. De behandelde muizen werden namelijk heel snel oud en ontwikkelden vaak ouderdomgerelateerde kanker. Vermoedelijk is dit een gevolg van het feit dat alarmsystemen in de huid worden geactiveerd. Valse alarmsignalen zorgen er via een ontstekingsreactie voor dat de huidcellen zich overmatig gaan delen. Het TLS-defect bleek dus ernstiger gevolgen te hebben dan de kopieerfouten van het invaleiwit zelf.

Ontstaan (huid)kanker na DNA-schade begrijpen en remmen
In de vervolgstudie – die mede middels de Tibelly® gelden wordt betaald – ‘Hoe DNA-schade(herstel) bijdraagt aan huidkanker’ wordt bekeken welke rol DNA-herstel speelt bij het ontstaan van huidkanker en wat het TLS-proces daaraan via het reserve-enzym bijdraagt. In het onderzoek wordt geprobeerd de ontwikkeling van huidkanker te remmen door een aanpak via de TLS-invalroute te combineren met een gelijktijdige aanpak van de valse alarmbellen in huidcellen.


 

Tibelly® en KWF Kankerbestrijding

Journaal - Tibelly - logo

De Tibelly® doekactie bestaat al een aantal jaren. De zonweringspecialist/eindklant die kiest voor acryldoek van Tibelly®, doneert automatisch aan KWF Kankerbestrijding. Voor elke verkochte meter acryldoek doneert Tibelly® € 0,05. De actie duurt onverminderd voort en de teller staat na het 3e kwartaal van 2014 op € 110.813. Deze stand is te zien op de website www.tibelly.nl, door te klikken op het logo van KWF.


 

Nieuwe loot aan de zonweringstam: Sunner

Sunner – een initiatief van Pover Holding – is een nieuwe aanbieder van trendproducten op het gebied van zonweringen, screens, voorzetramen, terrasoverkappingen en daarbij behorende accessoires. Sunner richt zich via internet direct tot de Europese consument en werkt daarbij samen met fabrikanten, leveranciers en lokale specialisten. Het initiatief is op de afgelopen R+T in Stuttgart aan de vakwereld en het grote publiek gepresenteerd. Sunner is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Spanje en Zwitserland.

 

Journaal - Sunner - Skuggi

 

De eerste producten die Sunner aanbiedt, zijn het transparante screen Magic Window, het oprolbare zonnezeil ShadeOne en de afsluitingen voor de zijkanten van zonneschermen Skuggi en SunSide. Dat laatste product opent als een waaier en is heel eenvoudig te bedienen. In de toekomst wil Sunner het assortiment gestaag uitbreiden met nieuwe, interessante en unieke trendproducten. Daarvoor wordt de samenwerking gezocht met geïnteresseerde partijen.


 

Aanpak regeldruk krijgt nog geen schoonheidsprijs

De wet- en regelgeving verandert vaak. Voor ondernemers is dat een belangrijke bron van irritatie. Het kabinet hanteert een systematiek van vaste verandermomenten (VVM) en minimale invoeringstermijnen om de kennisnemingskosten voor bedrijven en burgers te verminderen en om ze voldoende tijd te geven om aan nieuwe verplichtingen te voldoen. Al het vorig jaar is gebleken dat het kabinet zich slechts in de helft van de gevallen aan de VVM-systematiek houdt.

 

minder-regeldruk-middelgrote-bedrijven

 

Het programma ter vermindering van de regeldruk is destijds neergelegd in de programmabrief Goed geregeld: een verantwoorde vermindering van regeldruk. Het programma combineert een kwantitatieve netto-reductiedoelstelling met kwalitatieve elementen die er op zijn gericht de regeldruk merkbaar te verminderen. Het vormt daarmee in potentie een krachtige combinatie om de regeldruk in Nederland aan te pakken.

“Actal (Adviescollege toetsing regeldruk, red.) uit terechte kritiek op de aanpak van de regeldruk door het kabinet”, aldus Derk Jan Meijer, beleidssecretaris deregulering van Koninklijke Metaalunie. “Het kabinet moet rekening gaan houden met de hoge veranderkosten van de steeds wijzigende Nederlandse wetgeving en de hoge kosten die het gevolg zijn van de invoering van Europese regelgeving. De regeldrukplaatjes blijken veel minder florissant dan het kabinet nu doet voorkomen. Ook houdt het kabinet zich niet aan de eigen spelregels door de helft van alle veranderingen in wet- en regelgeving niet op de zogenaamde vaste verandermomenten – zoals 1 januari – in te voeren.” Volgens Meijer pleit Actal daarom heel terecht voor een langere invoeringstermijn van nieuwe regelgeving.”

Naar: Koninklijke Metaalunie.


 

Huzonwé lanceert Solcatex® all season karpetten

Om in te spelen op de grote vraag naar buitenlevenproducten, heeft Huzonwé onder de naam Solcatex® een eigen lijn all season karpetten gelanceerd. Ze zijn bedoeld voor zowel binnen als buiten en derhalve weerbestendig.

Solcatex® karpetten sluiten volgens Jan Huisbrink van Huzonwé perfect aan bij de steeds verder toenemende interesse voor het buitenleven en kunnen naar wens worden afgestemd op de bijvoorbeeld al aanwezige zonwering of het tuinmeubilair. Ze zijn verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren en zeven verschillende maten van, 1300 x 2000 mm tot 3000 x 2000 mm. Op aanvraag is ook maatwerk mogelijk. De karpetten zijn kleurecht en uv-bestendig, slijtvast, onderhoudsvrij en gemakkelijk te reinigen. Ze zijn bovendien volledig recyclebaar.

 

Journaal - Solcatex [4]

 

De karpetten worden geleverd via officiële dealers, zoals leveranciers van tuinmeubilair, specialisten in de zonweringindustrie en outdoor speciaalzaken. Solcatex® All season carpets worden in Nederland geproduceerd en zijn, indien niet voorradig bij de dealer, snel op elke locatie leverbaar.

Huzonwé heeft Solcatex® gelanceerd nadat in 2014 een gedegen marktonderzoek is uitgevoerd. Jan Huisbrink is ervan overtuigd dat de lijn karpetten de markt “enorme verkoopkansen” zal bieden. “De kracht zit in de combinatie, omdat de karpetten naast de bestaande producten kunnen worden gevoerd. Ze vormen een unieke aanvulling voor het assortiment buitenleven.”


 

May zet in op horecaparasols met motor en led-verlichting

 

Speisemeiseterei Schloß Hohenheim

 

Producent van parasols May zet voor de horeca dit seizoen versterkt in op motorische bediening van zijn parasols, waardoor die eenvoudig geopend en weer gesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld als een terras vol is en regen in aantocht is, kan voor een horecaondernemer een hectische situatie ontstaan. Als de parasols dan met een druk op de knop gesloten kunnen worden, is dat een grote hulp.

Om dat mogelijk te maken, kunnen de horecaparasols van May – grootte van 9m² tot en met 78m² beschaduwd oppervlak – met een elektromotor worden uitgerust. Dat maakt het mogelijk om ze van afstand en zonder, inspanningen met een afstandsbediening te bedienen. Desgewenst kunnen de parasols ook aan een windsensor en/of aan een al operationele huisautomatisering worden aangesloten. Bij grotere terrassen met meerdere parasols, kunnen deze individueel, in groepen of allemaal tegelijk worden bediend. De motor wordt in de mast van het scherm gemonteerd, zodat hij beschermd is tegen weers- en andere invloeden. Voor de energievoorziening is alleen een 230 V aansluiting nodig. Optioneel kunnen de parasols ook nog met led-verlichting worden uitgerust.


 

Peter Gootjes nieuwe accountmanager MerQ® Rolluiken en Zonwering

 

Journaal - MerQ - Peter Gootjes

 

MerQ Rolluiken en Zonwering, dat in Obdam onder ander markiezen en het BAT en Gennius concept produceert, heeft per 1 januari van dit jaar Peter Gootjes aangesteld als nieuwe accountmanager. Gootjes is al ruim elf jaar werkzaam in de zonweringbranche, onder andere als zelfstandig ondernemer, en beschikt daardoor over een ruime product- en marktkennis met betrekking tot de Nederlandse zonweringbranche. Peter Gootjes wordt in zijn rol als accountmanager onder andere verantwoordelijk voor het contact met bestaande relaties en de uitbouw van het relatienetwerk van MerQ op de Nederlandse markt. Met als basis productkennis, een ruime ervaring en moderne productiefaciliteiten wil MerQ in de toekomst zijn activiteiten verder uitbreiden, met als voornaamste afzetmarkt de Benelux.