Unilux legt de loper uit, maar… ‘alleen vóór 31 maart ben je erbij!’

Een bedrijf dat klanten weigert en toch succesvol is. Het komt niet zo vaak voor, maar Unilux heeft dat het afgelopen jaar gedaan. Om zijn dealers optimaal te kunnen bedienen, had de specialist in insectenwering uit Boxtel in het seizoen de deuren gesloten voor nieuwe dealers. Het is Unilux goed bevallen, want in 2019 gaan ze het weer zo doen. Wie klant wil worden van Unilux is dus gewaarschuwd! 

Unilux heeft als enige in Nederland een eigen, gepatenteerde productlijn voor insectenwering, specifiek geschikt voor Nederlandse ramen en deuren, die volledig in Boxtel – op Nederlandse bodem – wordt geproduceerd. 

“De Nederlandse vakspecialist weet Unilux inmiddels al jaren te vinden als maatwerkleverancier”, aldus CEO Patrick van Loosbroek van Unilux. “Het maakt ons marktleider in Nederland op het vlak van horren, niet in de laatste plaats omdat we voor alles een oplossing bieden. We ontzorgen de dealer tijdens het hele bestelproces. Dit doen we onder andere met ons geavanceerde online bestelplatform, een uniek systeem waarmee we continue met de dealer in contact blijven en hem van de laatste leverinformatie voorzien. Hierdoor kunnen we levertijden van slechts één week garanderen.” 

Unilux
Patrick van Loosbroek.

“Dealers die het volgend seizoen ook binnen een week de beste kwaliteit horren van Nederland geleverd willen hebben, die willen bouwen op een betrouwbare partner die hen voorziet van het beste advies voor hun klanten en willen meeliften op landelijke campagnes en acties, nodigen we uit om contact op te nemen voor een kennismaking in onze fabriek in Boxtel”, haakt marketingmanager Hanneke Ketelaars in. “Ze worden rondgeleid, krijgen een presentatie van ons assortiment en uitgebreide technische uitleg over de diverse producten en over het meten en monteren ervan. Maar let op! Op 31 maart 2019 sluiten wij de deuren weer om ons volledig op het nieuwe seizoen en de aangesloten dealers te richten. Dealers, wees er dus op tijd bij!” 

Partnership en commitment
Waarom vraagt Unilux zoveel commitment van zijn dealers? “Door op tijd te weten met wie we gaan samenwerken, kunnen we onze voorbereidingen treffen”, legt Patrick van Loosbroek uit. “Dan hebben we tijdens het seizoen de handen vrij voor vragen, advies en ondersteuning van onze bestaande dealers en hinderen we het verkoopproces zo weinig mogelijk. In 2018 heeft deze manier van werken geresulteerd in een goed voorbereid seizoen met op tijd ingeplande activiteiten voor onze dealers. Zie onze activiteiten in 2018. Ons seizoen is weer vlekkeloos verlopen en we hebben al onze afspraken kunnen nakomen.” 

De dealers: onze partners!
“Daar waar concullega’s werken als (toe)leverancier, werkt Unilux met zijn ruim 1600 dealers samen als partners”, constateert Van Loosbroek. “De dealers bieden ons commitment in de vorm van een toegezegde samenwerking, wij ontzorgen hen op alle vlakken. Op service niveau doen we dat in de vorm van technische ondersteuning,   marketingactiviteiten, een eigen bestelomgeving, 24/7 online besteladvies door middel van de 3D configuratietool en bijvoorbeeld interactieve workshops in onze eigen fabriek. Op product niveau door altijd maatwerkoplossingen te leveren, de hoogste kwaliteit materialen te gebruiken en te blijven innoveren in producten. We streven voortdurend naar ‘beter, mooier, slimmer’. Van de marktleider met het grootste dealernetwerk in Nederland mag de dealer dat ook verwachten. De dealers op hun beurt zijn voor ons een belangrijk klankbord die signalen uit de markt opvangen en naar ons terugkoppelen.” 

“Wij stellen geen specifieke eisen aan nieuwe dealers”, gaat Van Loosbroek verder. “We verwachten dat ze volledig overtuigd zijn van onze producten en dat ook zo overdragen aan hun klanten. De Unilux dealer is serieus en weet wat goed is voor zijn klant. Hij ziet welk maatwerk er nodig is en kent het Unilux assortiment waaruit geput kan worden. Wat we wel verwachten is dat de dealer – net als wij – met de tijd meegaat en het online ondernemen niet uit de weg gaat. Unilux scoort bijvoorbeeld hoog met online bestellen door dealers. Het platform dat we daar voor hebben ingericht, is innovatief en kan door middel van affiliate marketing* ook worden ingezet als aanvullende verkooptool voor de dealer. We verwachten dat onze dealer daar mee om kan gaan en het moeiteloos inzet.” 

“Door trainingen en cursussen biedt Unilux nieuwe dealers alle mogelijkheden om een echte Unilux specialist te worden”, vult Hanneke Ketelaars aan. “Voor nieuwe relaties zijn dit essentiële onderdelen, vóórdat de samenwerking echt begint.” 

“In een samenwerking zoals ze ons voor ogen staat, waarin we werken met partnerships, behoren ook momenten om te evalueren en beslissingen te nemen voor de toekomst”, vervolgt Patrick van Loosbroek. “Zo houden we elkaar scherp en het Unilux dealernetwerk op het door ons gewenste hoge niveau.” 

Nieuw! Trainingsdagen: Unilux legt de loper uit!
Het meten en monteren van Unilux producten moet met volledige aandacht en zorgvuldigheid worden gedaan. “Onze dealers weten dat en kunnen dat”, besluit Patrick van Loosbroek. “Om ze dat te leren organiseren we vanaf nu iedere maand speciale Unilux trainingsdagen. Tijdens deze dagen leggen we de loper uit! Onze dealers krijgen een complete instructie over het meten en monteren van onze horren. Zij maken kennis met ons bedrijf en ons assortiment en krijgen een rondleiding in de fabriek. Wij geloven in storytelling en dat kan niet zonder het zelf te beleven en te adopteren. We helpen onze dealers zo graag ons verhaal over te brengen naar hun klanten. Dealers die geïnteresseerd zijn in samenwerking met Unilux in 2019 of ook wel eens een Unilux trainingsdag willen bijwonen, kunnen via verkoop@unilux.nl naar de mogelijkheden informeren of bellen naar 0411-677953.” 

* Affiliate marketing is een vorm van internet­marketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd.    

Unilux
Unilux

Activiteiten in 2018

  • Landelijke crossmediale campagne met print, offline, online en tv inzet:
    • Drie weken prime time TV commercials op RTL hebben miljoenen contactmomenten gegenereerd tijdens de periode van goed weer en het muggenseizoen.
    • Multichannel samenwerking met Buienradar en RTL heeft geresulteerd in een grote hoeveelheid traffic op diverse platfora en een toename van 50% van het aantal online bezoekers. Door middel van onderzoek en analyses is er een groei in naamsbekendheid vastgesteld.
    • Middels huis aan huis flyering zijn 3,6 miljoen folders verspreid. Dat heeft geresulteerd in een opvallende piek in de horren productie én in de omzet bij participerende dealers.
  • Tailor made dealer platform. De toevoeging van retour services en diensten heeft in nog meer
    gebruikers geresulteerd. Inmiddels maakt ruim 85% van de Unilux dealers gebruik van het online bestelplatform. 
  • Volledig voorbereide (gepersonaliseerde) seizoencampagnes die dealers naar eigen inzicht inzetten.
  • Unilux dealerevent met honderden geïnteresseerde dealers met up-to-date info en workhops.
  • Gedurende drie weken technische workshops in kleine groepjes in de fabriek in Boxtel.
  • Toetreding van ketens zoals Decokay en Woninginrichter aan Huis.
  • Samenwerking met Eosol op de Belgische markt.
  • Nog snellere levertijden: producten worden binnen één week bij de dealer geleverd.

Unilux

Tekst: Thijs Pubben    Beeld: Unilux