‘THE NEW KIDS ON THE BLOCK!’

Niels Schotanus en Willem-Jan Wijnbergen

Er zijn mensen die vinden dat de zonweringbranche een beetje inslaapt: altijd dezelfde bedrijven, altijd dezelfde gezichten… Die mensen zullen extra blij zijn met Niels Schotanus en Willem-Jan Wijnbergen die per 1 januari van dit jaar Degalux in Barneveld hebben overgenomen. Zij zijn de ‘the new kids on the block!’

Overigens ook weer niet helemaal ‘new’, want Schotanus en Wijnbergen hebben al een aantal jaren warmgedraaid bij het bedrijf. “Die kans heeft Evert van Huigenbos, waarvan we het bedrijf hebben overgenomen, ons gegeven en daar zijn we hem heel erg dankbaar voor”, aldus Schotanus. “Hij heeft ons in de afgelopen twee jaar helemaal vrij gelaten en ons het bedrijf naar eigen inzicht laten leiden”, vult Wijnbergen aan. “Omdat Degalux een gezond bedrijf met een gezonde basis is, ligt er voor ons daardoor een prachtig fundament om op verder te bouwen.” 

Bedrijfsfilosofie
De nieuwe eigenaren hebben de afgelopen twee jaar bepaald niet stilgezeten. Er is hard gewerkt aan Degalux 2.0: behouden wat goed is, verbeteren wat beter kan. ‘Doen wat je zegt en zeggen wat je doet’ blijkt een belangrijk element in de bedrijfsfilosofie van Schotanus en Wijnbergen. “Leverbetrouwbaarheid en leversnelheid zijn bijvoorbeeld zaken waar we concreet aan hebben gewerkt in de afgelopen periode”, licht Wijnbergen toe. “Levertijden voor rolluiken liggen nu op vijf werkdagen, die voor screens en ritsscreens op tien. Onze toeleveranciers moeten natuurlijk ook meewerken, maar daar hebben we goede contacten mee, bijvoorbeeld met HSD Ecoscreen waar we onze screendoeken van betrekken. 

Veel fabrikanten en leveranciers van zonwering en rolluiken beleveren het hogere segment, Degalux zet juist in op het midden- en laagsegment. Schotanus en Wijnbergen kiezen heel bewust voor een assortiment met uitsluitend eigen producten van rolluiken, screens en ritsscreens en zonwering. “Schoenmaker blijf bij je leest”, verklaart Schotanus deze keuze. “Door het duidelijk afgebakende assortiment, in de belangrijke kleuren, kunnen we scherp inkopen en de scherpste prijzen bieden”, gaat Schotanus verder. “Overige kleuren laten we plaatselijk poedercoaten. Verder hebben we de productie goed in de vingers, waardoor we heel snel en efficiënt kunnen produceren. Ook dat helpt om onze prijzen concurrerend te houden. 

Niels Schotanus

Building Shutter Systems
Rolluiken zijn een belangrijk product voor Degalux. Voor die productgroep wordt inmiddels al vier en een half jaar nauw samengewerkt met Building Shutter Systems, waarvan onderdelen en componenten worden betrokken. “Het Belgische familiebedrijf Building Shutter Systems – voorheen Building Plastics – is sinds jaren een toonaangevende producent van profielen en onderdelen voor onder meer rolluiken, rolpoorten, en ook screens”, aldus Wijnbergen. “Het is een fijn bedrijf om mee samen te werken. Betrouwbaar, met korte levertijden en met een goed product. Ze stellen ons in staat om te werken zoals we willen werken. Dat de samenwerking met Building succesvol is, blijkt onder meer uit het feit dat we het vorig jaar een tweede arretteermachine in gebruik hebben genomen om de groei in de afzet van rolluiken op te vangen!” 

Screens
Net zo belangrijk voor Degalux zijn de screens en de ritsscreens. Het programma bestaat volledig uit eigen modellen die we zelf laten extruderen. Degalux constateert een tendens naar steeds grotere screens. “Wij kunnen aan die vraag tegemoetkomen met een screen tot 6 x 4 m”, aldus Schotanus. 

“In de huidige markt worden steeds meer ritsscreens afgezet, maar de standaard screen wordt ook nog steeds gevraagd”, vervolgt hij. “Vaak is dat gewoon een kostenverhaal. Als iemand een goedkope oplossing zoekt, is een standaard screen zonder ritsgeleiding nog altijd een goede oplossing met een prima prijs-kwaliteitverhouding.” 

Zoals bekend heeft Building Shutter Systems ook een aantal screenproducten in leveringsprogramma. Degalux gaat een ritsscreen van Building in het eigen assortiment opnemen. De Ritsscreen ST 103 RV is standaard leverbaar in negen standaard Ral-kleuren en in drie kastmodellen. Die komt naast de in eigen beheer ontwikkelde screens en ritsscreens die in het assortiment gehandhaafd blijven. 

“De groei in de afzet van rolluiken is goed geweest en gaat maar door”, vult Wijnbergen aan. “Dat product staat. De komende jaren willen we ons nog meer op screens gaan focussen. We willen onze screens doorontwikkelen en productverbeteringen doorvoeren waar de monteur en de eindgebruiker zijn voordeel mee kan doen. Bij het ontwikkelen staan assemblage- en montagegemak bovenaan. Op dat vlak willen we onze dealers nog verder tegemoet komen en ontzorgen.” 

De vraag naar screens en rolluiken blijft maar groeien, constateren Schotanus en Wijnbergen. “Dat komt mede door de klimaatverandering en de energiediscussie. Omdat screens en rolluiken opwarming in de zomer en afkoeling in de winter kunnen voorkomen, verbetert niet alleen het leefklimaat binnen, maar wordt ook energie – en geld – bespaard.” 

Niels Schotanus

Zonneschermen
Zonneschermen zijn de derde pijler in het assortiment van Degalux. Om het hele assortiment te kunnen aanbieden, horen zonneschermen er wat Schotanus en Wijnbergen betreft nadrukkelijk bij. Daarom gaat ook deze productgroep veel extra aandacht krijgen om het aanbod nog verder up-to-date te maken. Ook bij knikarmschermen zet Degalux in op eigen producten. Daar wordt met de ST3000 een nieuw scherm aan het assortiment toegevoegd. Het is in samenwerking met onze leverancier ontwikkeld en wordt dit jaar gelanceerd. 

Ook dit scherm krijgt verlijmde doeken. “We kiezen er bewust voor om de doeken voor al onze schermen standaard te verlijmen”, aldus Wijnbergen. “Een bewuste keuze omdat er dan minder wafeling optreedt en het er strakker uitziet.” 

Esmo Motoren
Degalux gebruikt hoofdzakelijke de eigen Esmo motoren. “Een scherp geprijsd en uitstekend product, dat compatibel is met HomeWizard”, aldus Schotanus. “Als de prijs minder bepalend is, is de Somfy motor een goed alternatief. We zien een sterke groei in de motoren Somfy Oximo IO en de Sunilus IO.” 

Niels Schotanus

Korte lijnen
Degalux heeft – bewust – geen ingewikkelde bedrijfsstructuur vertelt Wijnbergen. “De klant krijgt altijd direct Niels, Alex of mij aan de telefoon en wij kunnen direct meedenken en kijken naar opties.

Omdat we een platte organisatie hebben, kunnen we meteen schakelen. Als een dealer bijvoorbeeld een keer direct een rolluik nodig heeft na schade of inbraak, kunnen we bijna altijd wel iets regelen. Van de reguliere orders ontvangen we nu al zo’n 85-90% via onze orderportal. Door onze snelle levertijden kunnen dealers via de orderportal zelf aangeven wanneer ze een product willen ontvangen, volledig afgestemd op hun planning.” 

Dealers
Niels Schotanus en Willem-Jan Wijnbergen focussen zich zoveel mogelijk op hun eigen bedrijf. “Zo zoeken we nadrukkelijk naar klanten die bij ons passen, met dezelfde denkwijze en marktbenadering”, vertelt Wijnbergen. “Er moet een ‘klik’ zijn. De relatie met onze dealers is heel belangrijk voor ons. We proberen met ze mee te denken en ze zoveel mogelijk te ondersteunen. In het voorjaar bespreken we onze gezamenlijke kansen voor het nieuwe seizoen. In het najaar bespreken we het seizoen graag na in een persoonlijk gesprek. Een goed moment om het glas te heffen in een goed restaurant. We weten daardoor exact wat er leeft bij de dealer. Wat goed is en waar nog verbetering mogelijk is.” 

Degalux beschikt over eigen vervoer – alle klanten hebben ook het mobiele nummer van de chauffeurs – en ook leveringen zijn contactmomenten met de klant. Schotanus en Wijnbergen springen in drukke tijden ook wel eens bij om bestellingen uit te leveren. Leuk om te doen, vindt Wijnbergen. “En ook weer een contactmoment. Even koffie drinken en bijpraten. We communiceren ook veel via WhatsApp met onze dealers en met monteurs. Ook als er vragen zijn met service of montage. Op deze manier kunnen we heel snel reageren, zodat de monteur weer verder kan.” 

Niels Schotanus

Degalux voert in 2019 geen prijsverhogingen door. “We willen daarmee het signaal afgeven dat we ook in goede tijden pal achter onze dealers blijven staan”, aldus Schotanus. Door goed op de kosten te letten en op het juiste moment groot in te kopen, is een prijsverhoging niet nodig. Degalux hanteert geen bindende adviesprijzen. “We hebben een advies verkoopprijslijst omdat vooral woninginrichters er vaak om vragen, maar we laten onze dealers in de prijsstelling helemaal vrij”, legt Wijnbergen uit. “We willen niet betuttelen: de zonweringspecialist moet ook gewoon ondernemer kunnen zijn.” 

Niels Schotanus en Willem-Jan Wijnbergen zijn op het moment hard bezig met de interne verbouwing van hun bedrijfspand. Er komt meer kantoorruimte en een nieuwe showroom. Eind februari moet alles klaar zijn. Een mooie start voor Degalux onder de nieuwe eigenaren en een mooie start van het nieuwe seizoen.   

Tekst en beeld: Thijs Pubben