Streven gericht op langdurige klantrelaties

Winsol ontzorgt

Begin dit jaar* kwam Winsol prominent in het nieuws toen het bedrijf bekendmaakte nieuwe aandeelhouders te hebben. CEO Xavier Costenoble heeft de familieholding Sufina bereid gevonden om in een evenwichtige verhouding te investeren in de toekomst van het bedrijf. Reden voor Z&R om aan het einde van het jaar te willen weten hoe Winsol er nu voorstaat. 

Om daar achter te komen heeft Z&R een aantal vragen voorgelegd aan CEO Costenoble van Winsol, dat ongeveer vierhonderd werknemers telt, zijn hoofdzetel in het West-Vlaamse Izegem heeft en vier productievestigingen in België en één in Frankrijk heeft. 

Winsol
Xavier Costenoble.

Is de overgang van Winsol in andere handen goed verlopen?
“Die is perfect verlopen. In feite was het overigens een doorstart, want ik was al CEO sinds mei 2016, dus ik kende het bedrijf. En het gaat alleen maar verder vooruit. De resultaten zijn nu beter dan voorheen. Dag na dag verbeteren we ons verder op tal van vlakken. We hebben een dynamisch nieuw directieteam en een zeer goed management. Hierop bouwen we in de komende jaren verder.” 

De lezers van Z&R kennen Winsol natuurlijk vooral van de zonweringproducten, maar uw leveringsprogramma is breder. Hoe ziet het eruit?

“Naast zonwering ontwikkelen, produceren en marketen we ramen en deuren, sectionaalpoorten en rolluiken. Het volledige pakket wordt gepresenteerd als een one-stop-shop concept voor onze klanten in België en Noord-Frankrijk, waardoor ze kunnen overwinteren met kwalitatieve producten voor alle seizoenen. Dat past in ons streven om langdurige relaties met onze partners aan te gaan. Dat werkt op termijn beter en sneller omdat je elkaar kent.” 

“Daarnaast doen we als Winsol ook nieuwbouwprojecten in ramen en deuren, balustrades en zonwering in eigen beheer”, vult Costenoble aan. “Ook hiervoor is de one-stop-shop belangrijk. Wat verder belangrijk is, is dat we voor deze projecten kwalitatief hoogwaardige producten en ondersteuning leveren. Maar vooropstaat dat we alles doen met wederzijds respect voor en van onze klanten en partners.” 

Winsol

Is het in deze tijd nog mogelijk om zo’n breed leveringspakket te voeren? Zo ja, kunnen de diverse productgroepen elkaar versterken?
“In antwoord op het eerste deel van de vraag: dat kan! Ons streven is erop gericht om in elke productgroep minimaal top drie te zijn en dat lukt ons nog steeds. Als dat onverhoopt een keer niet meer zo zou zijn, zullen we daar aan gaan werken.” 

“De productgroepen kunnen elkaar zeker versterken, al is het maar omdat we de combinatie kunnen aanbieden, bijvoorbeeld van ramen en deuren en zonwering of rolluiken en garagepoorten. Ook hier geldt weer het voordeel van het one-stop-shop concept, voor ons als we projecten in eigen beheer doen, maar ook voor onze klanten, die de eindgebruiker een heel breed gamma kunnen aanbieden.” 

Als we naar zonwering en buitenleven kijken, wat zijn dan de zwaartepunten in het programma van Winsol?
“Thans zijn dat nog de zonnetenten – in het Nederlandse spraakgebruik zonneschermen – en screens. Vanaf 2019 gaan we een zeer sterk inhaalmanoeuvre maken op het gebied van producten voor het buitenleven. Voor het buitenleven hebben we de markt kunnen bestuderen. We hebben een lamellendak ontwikkeld waaraan we mooie details hebben toegevoegd die ons onontbeerlijk lijken. Daardoor kunnen we nu ook in dat segment zeer onderscheidend en innovatief uit de hoek komen.” 

Winsol

Staan er voor zonwering en/of buitenleven voor 2019 nieuwe producten aan te komen? Zo ja, kunt u daar al iets over zeggen?
“In de laatste twee jaar hebben we ons hele assortiment zonneschermen vernieuwd en daarnaast sterk geïnvesteerd in onze screenproducten en daar ook nieuwigheden aan toegevoegd. De meest spectaculaire nieuwigheid in 2018 is evenwel het lamellendak SO! dat ik zojuist al heb genoemd. We hebben er in 2018 heel hard aan gewerkt en het in november tijdens Equip’Baie in Parijs aan het grote publiek gepresenteerd.” 

“Dit dak heeft vele innovaties, twee patenten, een mooi design en een perfecte prijs-kwaliteitverhouding”, licht Costenoble toe. “Zoals steeds in onze nieuwe producten, hebben we ook bij de SO! veel aandacht besteed aan de connectiviteit die moderne consumenten verwachten: bediening via smartphone of tablet, van waar ook ter wereld. Een bijzonderheid is dat de lamellen hun stand automatisch aanpassen aan de stand van de zon en andere weersomstandigheden.”

Winsol

“Voor de zonweringspecialist is het ook een heel dankbaar product”, gaat Costenoble verder, “want de offerte kan gemakkelijk worden berekend en het lamellendak kan tot 40% sneller worden geplaatst, niet in de laatste plaats door een doorgedreven premontage in de fabriek. Voor de verkoop hebben we ons gebaseerd op de auto-industrie door drie accessoirespakketten – packs – aan te bieden, ofschoon alle opties ook afzonderlijk leverbaar zijn. We hebben tijdens de ontwikkeling van ons lamellendak dus heel terdege rekening gehouden met alle stakeholders in de keten.”  

Hoe ziet Winsol de toekomst van de zonweringbranche?
“Als Winsol gaan we voor een Europese aanpak en zetten hier alle nodige middelen voor in. Daarom zullen we in 2021 acte de présence geven op de R+T in Stuttgart. Voorheen deed Winsol dat niet, maar gezien ons complete topgamma en ambities vind ik dat we daar niet mogen ontbreken.” 

“De eerder genoemde connectiviteit, gemak en het ontzorgen van onze klant en zijn klant zijn voor mij heel belangrijk”, noemt Costenoble een beleidslijn voor Winsol. “We respecteren steeds de marges van een ieder, alsook de exclusieve regio’s die aan onze dealers worden toegewezen. Voor ons zijn dit cruciale zaken in een partnership.” 

Winsol

Zonwering wordt steeds belangrijker als het gaat om energiebesparing. Hoe staat Winsol daarin? Heeft u de knowhow in huis om mee te gaan in deze ontwikkeling?
“Wij zijn als Winsol al heel ver in verwerking van energiebesparende maatregelen en de connectiviteit. Wij bieden onze rolluiken al aan met zonnecel voor de energievoorziening en een screen met eenzelfde functionaliteit komt er snel aan. We hebben zelfs gekeken of we zonneschermen kunnen voorzien van zonnecellen om ze onafhankelijk van het vaste stroomnet te laten functioneren, maar dat komt nog iets te vroeg. Daarvoor is thans beschikbare technologie nog niet toereikend.” 

Winsol is een Belgisch bedrijf met een stevig verankering op de Belgische markt. Wat zijn de plannen van Winsol voor de thuismarkt voor de komende jaren? Wilt u bijvoorbeeld uw dealernetwerk verder uitbreiden?
“Het dealernetwerk zoals we dat nu kennen met de vier seizoenen one-stop-shop willen we in België en in Noord-Frankrijk verder versterken. Ik wil de loyaliteit van onze dealers versterken door partnerships voor de lange termijn aan te gaan, die voor beide partijen lucratief zijn. Deze aanpak overstijgt het product en omvat ook het hele pakket van services eromheen. Daarbuiten gaan we inzetten op zonweringspecialisten, die we overigens ook breder willen ondersteunen dan het product alleen.” 

In Nederland zijn dealers minder merkvast. Hoe ziet Winsol zijn rol op de Nederlandse markt?
“Het is misschien raar om te zeggen, maar ik vind het zeer belangrijk dat het klikt met een dealer en zijn werkethiek. Een eerste gesprek dat ik voer, gaat daarom vaak niet over producten en leveringsvoorwaarden, maar over bedrijfsvoering en dat soort zaken. Als Winsol streven wij naar een win-winsituatie en naar langdurige klantrelaties.” 

Winsol

Begin dit jaar zei u dat u geloofde in de groeimogelijkheden van Winsol op basis van een visie voor de lange termijn, met als uitgangspunt de groeipijlers zonwering en schrijnwerk – ramen en deuren. Wat zijn de hoofdlijnen van die lange termijnvisie?
“Zonwering Europees uitrollen is voor mij een belangrijke doelstelling. Vandaar ook de aangekondigde aanwezigheid op de R+T 2021. Verder is het belangrijk om bedrijven en opdrachtgevers in alle aspecten te ontzorgen. De klant staat centraal, in wederzijds respect.”

Overigens constateert Costenoble dat er een verschil is tussen projectklanten en dealers die de particuliere markt bedienen. “Bij die laatste groep zijn het versterken van het merk en producten waarmee marge kan worden gemaakt belangrijk. Voor projectklanten gaat het vaak om prijs en op tijd leveren.” 

Wilt u tot slot nog iets toevoegen?
“Alleen dat we bij Winsol ambitieus zijn. You ain’t seen nothing yet!”

* Zie Z&R 2 van 2018, p. 46: Fabrikant van ramen en zonwering Winsol in andere handen.

Tekst: Thijs Pubben    Beeld: Winsol