Serge Ferrari timmert hard aan de weg

Met behoud van traditionele waarden

Drie metershoge ligstoelen in de Franse kleuren ‘bleu, blanc, rouge’ springen meteen in het oog op het bedrijfsterrein van de Serge Ferrari-groep in La Tour du Pin. Veel Fransen zullen de reuzenstoelen op het groene gazon meteen herkennen: bijna elke familie heeft wel buitenmeubilair waar dit bedrijf een hand in heeft gehad. Verder is Serge Ferrari vooral bekend van de zonweringdoeken en van scheepvaartmeubilair. 

Het familiebedrijf bestaat al sinds 1973 en is – niet toevallig – gesticht in de buurt van Lyon. Bewoners in deze regio hebben al van oudsher kennis van het weversvak. De textielsector is hier nog steeds stevig geworteld en heeft zich vooral ontwikkeld op het gebied van technische toepassingen. Daarom is het niet vreemd dat ver voordat Serge Ferrari in de vorige eeuw zijn bedrijf opzette, zijn vader André en grootvader Louis al actief waren in de textiel. Volgens de familieoverlevering is het ooit begonnen toen grootvader Ferrari twee weefgetouwen als huwelijksgeschenk kreeg.

Serge Ferrari

Précontraint technologie
Kleinzoon Serge begon zijn bedrijf met de productie van dekzeilen voor vrachtwagens. Al snel ontwikkelde hij een procedé om het textiel tijdens de hele productiecyclus onder spanning te houden. Het is de précontraint technologie, die wereldwijd is gepatenteerd. Volgens Alain Minet, hoofd communicatie van het bedrijf, is Serge Ferrari waarschijnlijk de enige fabriek die deze techniek beheerst.

Uniek coatingproces
In de fabriek in La Tour du Pin wordt de précontraint techniek goed beschermd. Volgens senior manager Philippe Burnat zou de concurrentie maar wat graag het productieproces willen zien om het materiaal te doorgronden. De manier van weven blijkt niet eens zo bijzonder: een weefskelet wordt in de lengte strakgetrokken, waarna er in de breedte polyester microgarens doorheen worden geweven. Het gaat vooral om het unieke coatingproces, waarbij elk geweven doek wordt voorzien van een coating met een specifiek recept. Daarvoor wordt doek over een enorme tafel geleid en in de lengte – zo’n 25 tot 30 meter – en de breedte strakgetrokken met behulp van een soort fietsketting rondom de tafelrand die aan het doek is bevestigd. Het strakgespannen doek wordt over de tafel door een coatingmachine geleid, waar het van een gekleurde coating wordt voorzien.

Serge Ferrari

Effect op de doeken
Doordat de doeken tijdens het productieproces continu zijn strakgetrokken, is de coating helemaal in het doek doorgedrongen. Het doek is daardoor minder dik en gemakkelijker op te rollen. Bovendien is de kans verkleind dat het materiaal tijdens het gebruik vervormt. Zo wordt bijvoorbeeld screendoek voor zonwering gemaakt of doek dat als dakbedekking van onder andere voetbalstadions wordt gebruikt. Door de lichtheid van het textiel nemen ze weinig plek in en de kans dat het doek rekt of scheurt is minimaal.

Kwaliteitscontrole op weerstand
Na het productieproces wordt consequent de kwaliteit van het doek onderzocht. Zo worden stukken textiel, bedoeld voor zonwering in een stadion in Qatar, in een oven getest op extreem hoge temperaturen. Ook wordt de treksterkte getest; om het materiaal 5 cm te laten uitrekken, is 850 kilo trekkracht nodig.

Serge Ferrari

Familiebedrijf gebaseerd op menselijk kapitaal
Het bedrijf van oprichter Serge Ferrari is opgezet rondom de précontraint technologie. Daarnaast is hij altijd op zoek gebleven naar innovaties en nieuwe markten. Bij die zoektocht wordt hij sinds 1980 geassisteerd door zijn zoon Sébastien, die een impuls heeft gegeven aan nieuwe toepassingen, zoals bioklimaatgevels en geluidsisolatie.

Zoon Romain Ferrari is sinds 1990 bij het bedrijf actief. Gepassioneerd vertelt hij over de machines en de industriële ontwikkeling van het bedrijf. “Onze machines zijn en blijven uniek, net als de mensen die ze ontwerpen en onze medewerkers die ze bedienen. Personeel blijft vaak lang bij ons werken. Ons menselijk kapitaal is enorm belangrijk, omdat het ons in staat stelt te blijven innoveren. Onze mensen werken met designers en architecten steeds opnieuw aan nieuwe concepten, waardoor we ons productaanbod kunnen blijven vernieuwen.”

 

Noord-Europa zit in de lift
In het noorden van Europa is Serge Ferrari flink aan het groeien, vertelt Hervé Trellu, hoofd marketing en verkoop. “In noordelijke landen staat de zon lager en treedt vaker verblinding op. Toch wil men het weinige licht dat er is, laten binnenkomen en dus vind je er weinig rolluiken, eerder verticale zonwering. Met name Soltis 88 voor binnen- en Soltis 92 voor buitengebruik doen het erg goed”, constateert hij niet zonder trots. Soltis 92 wordt veel gebruikt voor screens en voor store zips, doeken die in een raamwerk zijn bevestigd en gebruikt worden als zonwering of om lelijke gevels aan het oog te onttrekken.
Serge Ferrari

Trend: duurzame energie in dubbele huid
“Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van het energiegebruik van hun bedrijfspand”, constateert productmanager Cyril Vanmeerhaeghe een tendens in Noord-Europa. “Sinds de klimaatafspraken van Parijs worden oplossingen om panden tegen de zon te beschermen steeds vaker gekoppeld aan het vasthouden van zonnewarmte. Architecten zoeken vaak naar oplossingen binnenshuis, mede omdat daar geen wind is, wat zeker belangrijk is op de hoogste etages. Serge Ferrari biedt ook al oplossingen voor de ‘dubbele huid’ van gebouwen. In dit luchtgedeelte plaatsen we de zonwering, die dan meteen als thermische isolatie werkt en voor een betere akoestiek zorgt. Bovendien is de zonwering beschermd en is de aanblik van buiten prachtig.”

Serge Ferrari

Meer doen met minder
Romain Ferrari zoekt zelf ook actief naar oplossingen voor energiebesparing, maar dan op het gebied van duurzaam produceren en het recyclen van compositiematerialen. “Belangrijk voor de toekomst is dat we zuinig omgaan met grondstoffen. We moeten zorgen voor minder volume, minder gewicht en minder materiaal en daar onze bedrijfskeuzes op baseren. Meer doen met minder is essentieel.” Recyclen is daar een onderdeel van en dat zit volgens hem niet alleen in het restmateriaal dat tijdens de productie overblijft. “Het zit met name in onze producten, als ze aan het einde van hun levensduur zijn. Wij nemen de recycling voor onze rekening. We verdienen er nog niet op, maar het geeft wel zin aan ons vak.”

Toch werkt deze werkwijze al in het voordeel van Serge Ferrari, stelt Romain Ferrari vast. “De garantie dat onze producten worden hergebruikt, is één van de redenen geweest dat we betrokken werden bij de bouw van het Olympische zwembad voor de spelen van Londen. Na het evenement werd het aantal zitplaatsen teruggebracht van twintig- naar vijfduizend en stond de Serge Ferrari garant voor de recycling van de overbodig geworden stoelen.”

Serge Ferrari

Ambities op ander vlak
Overigens reiken de ambities van Romain Ferrari verder en op een heel ander vlak dan bijvoorbeeld zonwering en buitenmeubilair. Zo is Serge Ferrari momenteel op zoek naar een oplossing voor de grote vervuiling die het kweken van vis oplevert. “We zijn al twee jaar bezig om gigantische netten te ontwikkelen als een soort kweekvijvers om de vervuiling van de zee tegen te gaan. Ze zijn gemaakt van onze buigzame compositiematerialen. Het zou kunnen betekenen dat men op de lange termijn heel andere toepassingen van ons producten kan zien!”

Tekst: Helen Albada   Beeld: Serge Ferrari