De motor achter de online verkoop van motoren

Otto Tromm van rolluikstore.nl/rolluikshop.be

“Het is nooit de bedoeling geweest om zo groot te worden in de online verkoop van motoren en besturingen”, opent Otto Tromm het gesprek met bescheidenheid. Tromm was oorspronkelijk actief in de productie van elektrisch aangedreven projectieschermen en had toen de grootste moeite om aan onderdelen te komen. Niet voor één gat te vangen, besloot Tromm om dan zelf maar een groothandelsfunctie te gaan vervullen. 

De 44-jarige Tromm zwaait nu de scepter over de succesvolle internetonderneming rolluikstore.nl en rolluikshop.be. “Ontstaan om in de eigen behoefte te voorzien, ontstond in 2013 het idee om ook anderen op een gemakkelijke manier aan onderdelen voor de elektrische aandrijving en besturing van zonweringen en rolluiken te helpen”, aldus Tromm. “Doordat de zonwering- en rolluikdealers veelal zelf de installatie willen doen, maar niet elke eindgebruiker dat wenst, bieden wij als officieel verkooppunt voor die laatsten een platform om deze producten zonder bijkomende installatiekosten te kunnen bemachtigen.” 

Vloggen avant la lettre
Tromm snapt de reden waarom de installateur of dealer elektrische onderdelen liever mét installatie verkoopt. “Het installeren is specialistisch werk. Als de doe-het-zelver installeert, kan dat tot tal van vragen leiden. Daar is een dealer niet op ingesteld. Overigens beseffen wij maar al te goed dat ook wij die vragen niet continu kunnen beantwoorden. Daarom zetten we bij elk product dat we verkopen een instructievideo online. Daarin wordt stap voor stap uitgelegd hoe het product werkt, hoe je het installeert en hoe je het inregelt. Dat blijkt een schot in de roos!” 

Motoren
Rolluikstore is voorraadhoudend en heeft alle hardlopende items op de plank liggen.

Rolluikstore.nl is juist door deze duidelijke instructievideo’s bekend geworden. “Ik ben zelf de ‘acteur’ in mijn eigen video’s”, aldus Tromm. “Als klanten toch even voor iets moeten bellen, herkennen ze mij vaak aan mijn stem. Dat persoonlijke tintje – het feit dat we een gezicht hebben en ook nog eens benaderbaar zijn – heeft ervoor gezorgd dat we in korte tijd een enorme traffic naar ons YouTube kanaal en onze webshop hebben gegenereerd. Vooralsnog hebben we daarom geen cent hoeven uit te geven aan Google Adwords”, stelt Tromm tevreden vast. 

Vriend en vijand linkt door
Het is opmerkelijk dat een deel van de bezoekers aan het YouTube kanaal is doorverwezen door zonwering- en rolluikenbedrijven die er zelf met de klant niet meer uitkomen. “Ook monteurs van zonwering- en rolluikbedrijven blijken bij problemen onze instructievideo’s er wel eens bij te pakken”, constateert Tromm. “Maar dat is logisch. Op het moment dat je iets online zet, deel je het met de wereld. Dat anderen de vruchten plukken van onze video’s, heeft geen invloed op onze eigen omzet en wij varen wel bij de interactie die we genereren. Dat maakt ons nog vindbaarder online.” 

Wie koopt er zoal via rolluikstore.nl? “Dat is iedereen die zelf aan de slag wil”, vertelt Tromm. “Mensen hebben eerder vaak slechte ervaringen met online kopen opgedaan en ervaren onze aanpak als een warm bad. Onlangs hebben we aan onze site een chatbox toegevoegd, waardoor we snel kunnen inspelen op vragen. Die wordt al driftig gebruikt en we scoren er echt punten mee!” 

Handel die niet tot de landsgrenzen beperkt blijft

“Ik ben letterlijk vanuit de slaapkamer begonnen, met één computer”, aldus Tromm. “Het ging zo snel, dat we in Baarlo een magazijn met kantoor hebben betrokken. Voor de populairste producten zijn we voorraadhoudend, om levertijden te kunnen waarmaken.” 

Met een omzet van meer dan 4.500 motoren in de mix (Somfy als hoofdmerk en daarnaast nog enkele budgetmerken) in 2017 constateert Tromm dat de stijgende lijn in 2018 doorzet. “Januari was voor ons een recordmaand. Het grappige is dat we inmiddels overal ter wereld worden gevonden en exporteren naar de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland en België. Zelfs naar Australië af en toe. Maar de leukste klant zit in Singapore: die neemt trouw elke maand drie Somfy LT50 motoren af!” 

Motoren
Vanuit het magazijn in Baarlo wordt alles verstuurd.

Geen oneerlijke concurrentie
Tromm ontvangt weleens een negatieve reactie vanuit de branche. Onterecht, is zijn mening: “Wij stunten niet en doen niet aan een laagste-prijsgarantie. We hebben immers ook overhead- en personeelskosten. We hebben alleen bestaansrecht als we fatsoenlijke marges maken.” 

Rolluikstore.nl werkt momenteel met drie fulltimers en een parttimer, om alle verkopen te verwerken. De toekomst: “We blijven focussen op onze handel”, zegt Tromm tot besluit. “Het is een niche, waarin wij onze sporen inmiddels hebben verdiend. We groeien per jaar 40% en die lijn willen we vasthouden.” 

Tekst: Jan Mol    Beeld: Otto Tromm
Uitgelichte foto: 
Met een omzet in 2017 van meer dan 4.500 motoren in de mix constateert Otto Tromm dat de stijgende lijn in 2018 doorzet.