LC 41 van Heroal wint Z&R Product of the Year Award 2015

Niet iedereen had dezelfde keuzes gemaakt tijdens het juryberaad voor de Z&R Product of the Year Award 2015 – smaken verschillen nu eenmaal, inzichten ook – maar uiteindelijk kwam het rolluik met jaloeziefunctie LC 41 van Heroal toch overtuigend als winnaar uit de bus. Een knap resultaat, niet in de laatste plaats omdat er dit jaar een recordaantal van 37 inzendingen was en dus een heleboel concurrentie.

De cijfers tonen aan dat zes genomineerden hun nominatie hadden verdiend, omdat tussen de nummers en zes en zeven een behoorlijk gat prijkte. En uiteindelijk was ook de overwinning van het rolluik met jaloeziefunctie LC 41 van Heroal duidelijk, omdat de voorsprong op de nummer twee zeven punten bedroeg. Het werd door twee van de vijf juryleden als hoogste gewaardeerd. Verder scoorde het nog een tweede een derde en een vierde plaats in de rangorde.

Dat het verschil tussen de nummers twee en zes even groot was als het verschil tussen de nummers een en twee geeft aan dat het in de achtervolgende groep een stuk spannender was. Uiteindelijk is de tweede plek naar de B-600 terrasoverkapping met lamellendak van Brustor gegaan en de derde plek naar de Z Plus van Serge Ferrari. De Sideways ZIP van Guillaume Janssen, het montageprofiel voor screendoek ZipFix van Sunconfex en de Panovista® screen van Renson® voor hoekramen zijn respectievelijk op de plaatsen vier tot en met zes geëindigd.

Magisch magnetisme
Maar de verdiende winnaar is dus het rolluik met jaloeziefunctie LC 41 van Heroal. Het bijzondere eraan is, zo vond de jury, dat de lamellen middels innovatieve magneettechniek, die zich in de inlaat tot de geleider bevindt – ook individueel –, kunnen worden gekanteld. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een aantal lamellen wel en een aantal niet te kantelen om daglichttoetreding te combineren met het tegengaan van lastige schitteringen, om tegelijk de zon te weren, maar ook daglicht toe te laten of om privacy te combineren met daglicht­toetreding. Een systeem als dit combineert de geneugten van het rolluik – afsluitend, verduisterend, isolerend, inbraakwerend enzovoorts – met die van de buitenjaloezie. Omdat het bestand is tegen windsnelheden tot 95 km/h (bij een zware storm horen windsnelheden tussen 88 en 102 km/h) kan het LC systeem praktisch altijd worden gebruikt.

Achtervolgers
Bij de winnaar heeft niet zozeer het design van het product de doorslag geven, maar eerder innovativiteit en functionaliteit. Voor de nummer twee, de terrasoverkapping Brustor B-600 met een dak uit S-vormige lamellen speelt design al een grotere rol. De fraaie vormgeving en de mogelijkheden van deze overkapping werden echter niet door alle juryleden in even sterke mate gedeeld, waardoor de tweede plaats uiteindelijk het hoogst haalbare was.

De derde plaats is naar de Z Plus rits van Serge Ferrari gegaan, een op zichzelf onooglijk product – het is immers niet veel meer dan ‘gewoon’ een rits – dat er echter voor zorgt dat een Soltis screendoek er altijd strak en rimpelloos bijhangt. Zoveel onbaatzuchtige dienstbaarheid werd door de jury gemiddeld zeer goed gewaardeerd, wat uiteindelijk resulteerde in een fraaie derde plaats.

Op de ereplaatsen vier, vijf en zes zijn op korte afstand van elkaar respectievelijk de Sideways ZIP van Guillaume Janssen, het ZipFix montageprofiel van Sunconfex en de Panovista® screen voor hoekramen van Renson® geëindigd. De Sideways ZIP van Guillaume Janssen, die ook rond kan worden uitgevoerd, is een fraaie oplossing voor schijnbaar onoplosbare problemen: de afscherming van ronde en/of extreem grote glasoppervlakken, zonder dat er een storende kast in beeld komt. Geen massaproduct natuurlijk, maar wel een fraaie oplossing voor bijzondere situaties.

Wat voor de Z Plus rits van Serge Ferrari geldt, geldt in feite ook voor het ZipFix montageprofiel voor screendoek: onbaatzuchtige dienstbaarheid. Geen wonder dat deze producten dicht bij elkaar in de top zes zijn geëindigd. Net als de Z Plus is dit een typische Willie Worteluitvinding; overigens niet de eerste van Sunconfex. De grote voordelen ervan zijn dat een screendoek sneller aan de buis kan worden gemonteerd en dat er geen storende afdrukstrepen op het doek achterblijven omdat het ZipFix montageprofiel extreem dun is, een aspect dat de jury zeker wist te waarderen.

Op de zesde plaats ten slotte, de Panovista® screen voor hoekramen glas-op-glas van Renson®. Een typisch Renson® product vond de jury: doordacht, technisch perfect, mooi afgewerkt… Een slimme oplossing voor een situatie die misschien niet zo vaak voorkomt, maar die tot nu nog niet kon worden opgelost, zonder het beeld van het hoekraam te verstoren met zijgeleiders of kabels voor een draadgeleiding.

Vooruitkijken naar 2016 begint
Het aantal inzendingen was in dit jubileumjaar van de R+T opmerkelijk hoog. De jury kreeg zoals al herhaalde malen is aangegeven een recordaantal van maar liefst 37 inzendingen ter beoordeling voorgelegd. Dat kan niet alleen het gevolg zijn van de R+T, want er zijn ook producten ingestuurd door bedrijven die helemaal niet op de beurs in Stuttgart hebben gestaan. Hoe groot het R+T-effect is geweest, zal het volgend jaar duidelijk worden. Dan is er geen R+T – wel een Polyclose, maar dat is minder een katalysator voor innovaties – en zullen met name de Duitse bedrijven mogelijk nog wat uitpuffen van de inspanningen die ze voor de R+T 2015 hebben gedaan.

De kwaliteit van de inzendingen dit jaar was goed te noemen, al was de ultieme uitvinding die iedereen van de voeten blaast er opnieuw niet bij. Maar het valt ook niet mee om het wiel nog een keer uit te vinden. Hoe dan ook is de verkiezing voor de Z&R Product of the Year Award 2015 hiermee tot een einde gekomen. Dat wil zeggen bijna, want de officiële prijsuitreiking komt er nog aan. Daarna gaan we ons vol verwachting op het voorjaar van 2016 richten, als er hopelijk opnieuw een grote golf nieuwe producten om de Z&R Product of the Year Award mee gaat dingen. Het redactieteam van Z&R en de jury van de Z&R Product of the Year Award verheugen er zich al op. Dat er veel interessante inzendingen bij mogen zijn! Maar eerst maar eens naar Mill om de verdiende Z&R Product of the Year Award 2015 uit te reiken aan het team van Heroal…