Intirio richt de schijnwerpers op waardevermeerdering

Trends en projectmarkt aandachtspunten

In Nederland heeft de interieurbranche de laatste negen maanden een omzetgroei van gemiddeld 9,1% gerealiseerd (cijfers Inretail, 2/11/2017) en ook in België is het consumentenvertrouwen gegroeid. In reactie daarop brengt Intirio op zijn twintigste verjaardag opnieuw een compleet aanbod dat meer dan ooit mikt op het creëren van meerwaarde voor de interieurretailer en projectinrichter. Christine Lievens van beursorganisator Textirama over Intirio 2018. Een monoloog. 

“Op dit moment wordt waardevermeerdering in de interieurbranche op twee niveaus gecreëerd: door de klant te inspireren en door het aanbieden van gespecialiseerde producten en vakkennis. Interieurspecialisten met een fysieke of online winkel mikken vooral op inspireren. Hun meerwaarde ligt in het filteren van het aanbod en het samenstellen van unieke collecties. Daar komen de klanten immers voor terug.”

“Daarnaast zijn er de bedrijven die projecten ontwerpen en realiseren. Ook zij filteren het aanbod, maar dan in functie van een project. Met de juiste producten en kennis kunnen ze rendabel werken. Maar hun klanten worden pas echt blij als deze specialisten laten zien het aanbod door en door te kennen en overal hun contacten te hebben. Kortom, waardevermeerdering ligt vandaag vooral op het niveau van de menselijke interactie, zelfs online.”

450 merken
“Alle belangrijke merken op het gebied van interieurtextiel staan op Intirio. Het zijn er ongeveer 450. Grote en kleine merken die uitblinken in kwaliteit en verkoopbaarheid. Merken waar de retailer en de projectinrichter zich graag mee profileren, omdat ze trendy of tijdloos zijn en bewezen hebben dat er zaken mee gedaan kunnen worden. Intirio biedt de kans voor persoonlijk contact. Goede relaties onderhouden is belangrijk. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen en niet met merken. Daar komt bij dat veel merken extra ondersteuning bieden aan hun klanten, tot zelfs verkooptrainingen in de winkel.”

Kwaliteit
“De bezoeker aan Intirio is net als de exposant op zoek naar kwaliteit. De groei in de interieursector is aanzienlijk, vooral in het hogere segment. De ontwikkeling op Intirio wijst eveneens in die richting: het leeuwendeel van de producten behoort tot het hogere segment.”

Intimacy is de trend voor 2018-2019
“Het creëren van een identiteit heeft goed gewerkt in de jaren 90 en hield zeer lang stand. Winkels en vooral winkelketens hadden een herkenbare look en boden overal dezelfde producten aan. Vandaag volstaat die identiteit niet langer. Ze wordt vervangen door intimacy. Intimacy (intimiteit) gaat dieper, is persoonlijker, authentieker en spontaner. Met andere woorden: in het interieur
speelt de persoonlijkheid van de bewoner of de gastheer of -vrouw de hoofdrol. Voor de interieurprofessional betekent dit meer een-op-eenadvies, exclusievere en uniekere producten en meer variatie.”

Projectmarkt
“Interieurinrichters met een focus op de projectmarkt vinden het vaak moeilijk om aangepaste producten te vinden. De projectmarkt eist immers speciale eigenschappen zoals brandvertragend, uv-bestendig, kleurvast en antibacterieel. Waar de projectspecialisten voor bouw gerelateerde producten terecht kunnen op de bekende beurzen, bleven projectinrichters voorheen vaak in de kou staan. Intirio is daarop het antwoord, want het is in de Benelux de enige beurs met een aanbod dat speciaal is toegespitst op de projectmarkt. Momenteel heeft ongeveer 40% van de exposanten een gespecialiseerde collectie voor de projectmarkt. In januari zal op Intirio de Unfolded Hotel Room worden gebouwd, boordevol met producten die exclusief voor deze doelgroep worden aangeboden. Intirio wordt dus ook voor de projectmarkt meer en meer de norm als het over decoratie gaat.”

Tekst: Thijs Pubben