HEIMTEXTIL 2019 | Een reis naar een nieuwe wereld

Voorbeschouwing Heimtextil

Op de kop van Zuid in Rotterdam is in 1993 Hotel New York geopend. Het is gevestigd in het vroegere directiegebouw van de HAL, de Holland Amerika Lijn. Met de HAL – en zijn voorganger de NASM – hebben duizenden hun reis naar de Nieuwe Wereld gemaakt. Waar kan een reis naar Heimtextil 2019 beter beginnen dan op deze plek! 

Een reis naar Heimtextil is immers ook een reis naar een nieuwe wereld, maar dan een wereld van textiel. Hotel New York is dus een prachtige en symbolische plek om Heimtextil 2019 af te trappen. Dat kan overigens zonder zorgen aan de organisatie van Heimtextil worden overgelaten. Zij weten altijd weer mooie – en niet zelden symbolische – plekken te vinden om hun beurs voor het voetlicht brengen. 

De presentatie van Heimtextil 2019 voor de Benelux wordt in Rotterdam verzorgd door Sabine Scharrer, directeur Heimtextil van Messe Frankfurt. Heimtextil maakt onderdeel uit van Texpertise, het grootste netwerk ter wereld voor textielbeurzen, dat meer dan vijftig beurzen per jaar organiseert, met in 2017 ruim meer dan een half miljoen bezoekers. 

Nieuwe opzet
Voor 2019 heeft Messe Frankfurt het beursconcept van Heimtextiel fundamenteel veranderd, waarvan met name bezoekers aan de beurs moeten gaan profiteren. Zo is de bundeling van beursthema’s en producten geoptimaliseerd om de verschillende bezoekersgroepen tegemoet te komen door synergievoordelen te bieden. 

De mogelijkheden om het concept te veranderen, worden niet in de laatste plaats gerealiseerd door het voortdurend aanpassen, verbouwen en uitbreiden van het beurscomplex in Frankfurt. Zo is een gloednieuwe hal 12 aan het complex toegevoegd (die ook al voor Heimtextil 2019 wordt gebruikt), wordt hal 6 op dit moment verbouwd en hal 5 de komende jaren.    

HEIMTEXTIL 2019

Voor bezoekers met een achtergrond in zonwering en raamdecoratie zijn vooral de hallen 8 en 3.0 interessant. Het thema van Hal 8, de grootste hal van Heimtextil, is Window & Interior Decoration met aandacht voor onder andere gordijnen en binnenzonwering. Dat dit belangrijke productgroepen zijn voor de bezoekers aan Heimtextil bewijzen de cijfers van Heimtextil 2018: 37% van alle bezoekers vindt raamdecoratie de belangrijkste productgroep, 11% (binnen)zonwering. Bedrijven die er zich presenteren zijn onder andere Erfal, MHZ Hachtel, A House of Happiness, Diaz Sunprotection, Forest Group, Brel Nederland, Top Window Covering, Calcutta, Honeycell, Kadeco Sonnenschutzsysteme, Serge Ferrari, Hunter Douglas en Van Clewe Sunprotection. Een teleurstelling is dat een grote speler als Coulisse dit jaar heeft besloten om niet naar Heimtextil te komen. 

In hal 3 onder andere aandacht voor de overbekende Heimtextil Trends 2019/2019 (waarover later meer) in een nieuw ontworpen Trend Space en het steeds populairder wordende digitaal printen van stoffen, dat op bescheiden schaal ook al zijn intrede heeft gedaan in de zonwering. Op de beurs presenteren zich een aantal fabrikanten van digitale printmachines, waaronder Epson, HP, Kornit, Mimaki en MS Printing. In de hallen 1.1, 1.2 en 5.1 is ruimte voor Aziatische aanbieders – Asian Excellence Asian Selection – met volgens de beursorganisatie zonweringsystemen als een van de thema’s. 

Om een duidelijkere routing te bewerkstelligen, heeft Messe Frankfurt de verschillende hallen een kleurcode gegeven. Hal 6 wordt deze editie niet gebruikt omdat ze op dit moment wordt verbouwd. 

Weer groter groeien
Heimtextil wordt in 2019 weer groter, zo hoopt en verwacht de organisatie. Er worden opnieuw meer exposanten verwacht – meer dan 3.000 – en uiteraard wordt er daarnaast ook op meer bezoekers gehoopt, niet in de laatste plaats uit Nederland en België. 


Heimtextil 2018 in cijfers
Dat Heimtextil de belangrijkste beurs is voor huishoudtextiel in de ruimste zin van het woord bewijzen de cijfers van Heimtextil 2018 (tussen haakjes cijfers voor 2017): 

• 2.975 exposanten (2.965)
• uit 64 landen (67)
• 89,5% van buiten Duitsland (89%)
• circa 70.000 bezoekers (circa 69.000)
• waarvan 74% van buiten Duitsland (71%)
• uit 135 landen (141)
• ruim 2.900 bezoekers uit de Benelux (ruim 2.900)
• 97% van de bezoekers was tevreden tot zeer tevreden over de beurs (97%)

HEIMTEXTIL 2019
De Heimtextil Trendtable die de trends voor 2019/2020 heeft opgesteld. (Foto: Pietro Sutera)


Trendtable 2019-2020: Toward Utopia
In reactie op de uitdagingen van de 21ste eeuw – niet in de laatste plaats op het gebied van duurzaamheid – heeft de Trendtable van Heimtextil de mogelijkheden voor een nieuwe utopie onderzocht. Moderne mensen hebben steeds minder vertrouwen in instituties en nemen daarom de verantwoordelijkheid in eigen hand, op zoek naar een samenleving die respect heeft voor het individu en zijn omgeving en zich baseert op individuele verantwoordelijkheid, positivisme en optimisme. Een nieuwe utopie in de vorm van een samenleving die welzijn voor alle burgers wil bieden. 

Bij die ontwikkeling passen volgens de Heimtextil Trendtable vijf design- en kleurtrends voor 2019/2020: 

1. Pursue Play
Ongewisheid, politieke instabiliteit en milieuproblemen voeden de behoefte aan optimisme, een tijdelijke vlucht uit de realiteit en creativiteit in het spel. Spelen is dan belangrijk. Als zingeving, maar ook om al spelend te leren. “Spelen is een vorm van mens zijn”, aldus Miguel Sicart in zijn boek Play Matters. 

2. Seek Sanctuary
In de allesomvattende hectiek van alledag zoeken steeds meer mensen naar utopische toevluchtsoorden van rust te midden van de drukte. Ze trekken zich terug in urbane oases, waar ze kunnen afschakelen, afstand nemen van het materiële en zich richten op familie, vriendschap en vrije tijd. 

3. Off-Grid
Het afstand nemen van alledag kan ook worden gezocht in verbinding met de natuur. Mensen proberen meer in relatie met de natuur te leven, maar zonder de verworvenheden van de moderne tijd af te zweren. Dat leidt tot inzet van technologie in de natuur. 

HEIMTEXTIL 2019
Duurzaamheid was en is een belangrijk thema voor Heimtextil. 

4. Escape Reality
Ook de virtuele wereld kan een vluchtplaats zijn voor de hectiek van alledag. Een nieuwe utopie kan evengoed in de digitale als de stoffelijke wereld wortelen. Onze honger naar mediaconsumptie lijkt niet te stillen. 

5. Embrace Indulgance
In het onzekere heden kijken we graag terug nar het verleden, meestal door een roze bril. Mensen reageren daarop door zich te omringen met een rustige, uitnodigende esthetiek, mede door de inzet van hoogwaardige materialen en verzadigde kleuren.     

HEIMTEXTIL 2019
1. Lego huis door Big Architects. (Foto: Iwan Baan)

HEIMTEXTIL 2019
2. Airplane Mode Box is een betonnen bewaarbox voor de mobile telefoon die in de box geen ontvangst heeft. 

HEIMTEXTIL 2019
3. Ecocapsule. 

HEIMTEXTIL 2019
4. Tweede natuur, verborgen laag. 

HEIMTEXTIL 2019
5. Leo’s, de club van de kunsten. 


Heimtextil 2019
Messe Frankfurt
Frankfurt am Main
Dinsdag 8 tot en met vrijdag 11 januari 2019
www.heimtextil.messefrankfurt.com

Tekst: Thijs Pubben    Beeld: Thijs Pubben, Heimtextil