Derde Romazo Branchedag | ’t was wéér een succes!

De Romazo Branchedag, vier jaar geleden in het leven geroepen ter gelegenheid van het 90-jarige bestaan van Romazo, is hard op weg om een traditie te worden. De derde editie, die begin november in Spant! in Bussum werd gehouden, was opnieuw goed bezocht – al was het iets minder druk dan de keer ervoor – en het was opnieuw een succes. 

De presentatie van topscheidsrechter Björn Kuipers tijdens de Romazo Branchedag 2015 leek niet te overtreffen, maar het is de organisatie van de Branchedag toch gelukt! Met als enige nadeel dat de lat voor 2019 – als er dan weer een Romazo Branchedag wordt georganiseerd – opnieuw hoger ligt.

Het programma, dat net als in 2015, door Jan van Setten werd gepresenteerd, begon met een verhaal van Erik Joosten, directeur van Ambitions uit Den Bosch over het nieuwe keurmerk Romazo Garant, waarmee bij de branchevereniging aangesloten professionals in zonwering zich in de toekomst van hun niet-aangesloten concullega’s kunnen onderscheiden. Harmen Hop van Trees & Forest – verbonden aan Ambitions – sprak over de digitale promotiecampagne rond het keurmerk. Omdat Romazo Garant zo belangrijk is, wordt er in deze Z&R apart aandacht aan besteed.

Branchemanager Martin Straver gaf in zijn presentatie aan waar in de naaste toekomst kansen voor de branche liggen om succesvol te zijn en te blijven: BENG, Bijna Energie Neutraal Gebouw. Z&R heeft er al eens een artikel aan gewijd en zal dat in de nabije toekomst opnieuw doen, omdat ook zonwering daarin een rol kan vervullen.

Dat leren ook leuk kan zijn, illustreerden keynote spreker Paul Smit en later op de middag ook de bekende illusionist Victor Mids door inhoud met entertainment te combineren. De zaal smulde ervan! Paul Smit leerde zijn toehoorders op uiterst humoristische wijze het een en ander over het menselijke brein. Dat verandering moeilijk is voor ons is, dat het ‘onbewuste’ brein veel meer capaciteit heeft dan het ‘bewuste’, dat multitasken écht onmogelijk is en dat het brein niet van kiezen houdt. Die laatste eigenschap leert de zonweringspecialist dat hij zijn klant gericht een beperkt aantal opties moet voorleggen om de meeste kans op succes te hebben. Belangrijk is verder om te herkennen wat voor soort mens de klant is die voor je staat. Is het testosteron-type à la Louis van Gaal of een oestrogeen-, dopamine- of serotonine-type? Kennis die bewust of onbewust vaak wel aanwezig is, maar door Paul Smit vanuit het brein werd verklaard.

Derde Romazo Branchedag

Terwijl Paul Smit liet zien hoe het brein werkt, illustreerde Mindf*cker Victor Mids later op de middag met voorbeelden en demonstraties hoe het gemanipuleerd kan worden. De truc met de rode en de blauwe beker, met de kaarten, met de Eiffeltoren en nog veel meer. Mids gaf ook toelichting bij zijn trucs om te illustreren hoe er gebruik van kan worden gemaakt, bijvoorbeeld in het verkoopproces. Als je bijvoorbeeld iemand kunt aanzetten om een keuze te maken tussen een aantal opties, is de deal feitelijk al gemaakt; het gaat dan alleen nog om de keuze. Zekerheid bieden – garantie – helpt ook om een deal te sluiten. En dan zijn we weer (terug) bij Romazo Garant!

Al met al een geslaagd programma, in een sfeervol Spant! Deze locatie was precies goed voor het aantal mensen dat op de Romazo Branchedag was afgekomen. Met een sfeervolle ontvangstruimte Het Plein, waar de leden van Romazo Fabrikanten plek hadden gevonden om zich te presenteren en daarnaast genoeg ruimte om te netwerken of gewoon gezellig bij te praten. En iets minder ‘duister’ dan eerdere locaties.

Tekst: Thijs Pubben   Beeld: André Loch, Thijs Pubben